Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Навчання звуковому аналізу слів з використанням зорових символів

Навчання звуковому аналізу слів з використанням зорових символів





Навчання звуковому аналізу слів з використанням зорових символів

Консультація для педагогів

Вчитель-дефектологь: Москаленко Н.В.

У навчанні грамоти дітей старшого дошкільного віку вже склалася певна методика, яка спирається на використання наочності у вигляді фішок для позначення голосних і приголосних звуків. У роботі з дітьми середнього дошкільного віку також необхідно використовувати зорову опору.

Зорові символи:

  • По-перше, будуть легко запам’ятовуватися дітьми;

  • По-друге, будуть швидко відтворюватися;

  • По-третє, виявляться логічно пов’язаними зі звуковим аналогом;

  • По-четверте, посилять звукове сприйняття дитини шляхом додаткової опори на різні аналізатори.

Такий підхід поліпшить засвоєння навичок звукового аналізу та полегшить багатьом дошколятам підготовку до навчання грамоти. Добір символіки для дітей – завдання непросте, тому що у віці 4 років мислення дитини дуже конкретне, воно базується, в основному, на чуттєво сприйманих предметах та об’єктах. Дітям зазначеного віку доступна далеко не будь-яка символіка. Так, умовні позначення у вигляді стрілок, складних геометричних форм, частин предметів, елементів літер або цифр не сприймаються дітьми 4 років.

Найбільш вдалою методичною розробкою з використанням зорових символів при формуванні навичок звукового аналізу у дітей із загальним недорозвиненням мовлення вважається досвід роботи російського логопеда Т.А. Ткаченко. В технології Т.А.Ткаченко – кожен зоровий символ викликає пряму аналогію зі звуком ( на відміну від букв).

Відомо, що формування навичок звукового аналізу, тобто операції уявного розчленування на складові елементи різних звукокомплексів, починається з голосних звуків, тому що їх простіше сприйняти, виділити, диференціювати в словах, ніж приголосні.

При виборі умовних позначень для голосних звуків більшою мірою також спираються на безпосереднє зорове сприйняття (як на найбільш яскраве) і добирали аналогію, яку можна відтворити легко та швидко.

Для цього дорослому достатньо звернути увагу дитини на положення губ при артикуляції відповідного голосного звука і співвіднести кожне положення губ зі знайомими дітям геометричними формами.

Так, звук [у] позначено маленьким кружечком, звук [а] – більшим, [і] – горизонтальним овалом, [о] – овалом, витягнутим по вертикалі, звук [и] – нижньою половинкою круга. Звук [е] не використовується.

Усі геометричні фігури, що зображають голосні звуки – одного кольору, щоб увагу дітей цілком було зосереджено на формі.

Приголосні звуки сприймаються й диференціюються дітьми складніше, тому для позначення кожного з них було використано не тільки зоровий образ предмета чи об’єкта, здатного видавати відповідний звук, а й певний, пов’язаний із жестами символ. Одноколірні малюнки-символи викликають у дітей запам’ятовування, а яскравий зоровий образ – концентрує, уточнює сприйняття відповідного приголосного звука. Крім того, єдність кольору спонукає дітей гостріше реагувати на відмінність в образах предметів, зображених на картках-символах.

Додатковий до зорового жестовий символ підкріплює, збагачує слуховий і зоровий образи кожного приголосного звука, створюючи додаткову опору для сприйняття і розширюючи звукову рецепцію.

Такий комплексний вплив різних відчуттів (слухових, зорових, м’язових, кінестетичних) багаторазово підсилює фонематичні уявлення дитини. Із символами пропонується знайомити дітей поступово, за етапами вивчення відповідних приголосних звуків.

Оскільки слово є певною просторово-часовою послідовністю звуків, то необхідно заздалегідь формувати у дітей такі поняття:

  • Права і ліва сторони свого тіла;

  • Ліворуч, праворуч, перед, за, над, між, на початку, всередині, в кінці;

  • Кількісний рахунок (скільки звуків у слові, який звук перший, останній?)

Етапи вивчення голосних та приголосних звуків

( за К.Л.Крутій «Педагогічна технологія пропедевтики добукварного періоду навчання грамоти дітей середнього дошкільного віку)

  • Звуки [ а],[ у],[ і], [о],[ и], [е];

  • Звук [м]

  • Звук [в]

  • Звук [б]

  • Звук [п]

  • Звук [н]

  • Звук [т]

  • Звук [д]

  • Звук [к]

  • Звук [х]

  • Звук [г]

  • Звук [ф]

  • Звук [с]

  • Звук [з]

  • Звук [ц]

  • Звук [ш]

  • Повторення звуків [с] – [ш]

  • Звук [ж]

  • Повторення звуків [з] – [ж]

  • Звук [ч]

  • Звук [л]

  • Звук [р]

  • Звукосполучення [шч]

Пізнавальна діяльність (зразок)

  1. Знайомство дітей із звуком [а].

Дівчинка Марійка грає з лялькою в дитячому садочку. Лялька плаче, а дівчинка її колише: «А-а-а!». Ми допоможемо Марійці заспокоїти ляльку.

Діти разом із вихователем промовляють: «А-а-а!»

Ми вимовили звук [а]. Це мовленнєвий звук. Подивіться на мій рот, як я вимовляю цей звук.

Вихователь чітко вимовляє звук [а].

Коли [а] вимовляємо, рот широко відкриваємо, перешкоди тут нема, голосочком звук співає. Тепер ви будете вимовляти звук [а] і дивитися в люстерка на свій рот.

Діти чітко вимовляють звук [а]. Дорослий звертає увагу дітей

на положення рота: він широко відкритий, схожий на великий круг.

Дорослий демонструє дітям символ звука [а].

Це символ звука [а]. На ньому великий круг – це широко відкритий рот. А маленький кружечок унизу картки позначає, що під час вимови звука [а] в роті немає перешкоди.

Звуки, які вимовляються без перешкоди, будуть жити в червоному будиночку з маленьким кружечком. І перший у червоному будиночку оселився звук [а].

Дорослий ставить демонстраційний символ звука біля

червоного будиночка.

  1. Знайомство дітей із звуком [м].

До нас прийшла корова Маня. Вона хотіла пощипати зелену травичку, та не знайшла її. Як ви гадаєте, чому?

Відповіді дітей.

Чим ми можемо нагодувати корову?

Відповіді дітей.

Корівка дякує нам за смачне сіно своєю пісенькою: «М-м-м!». Чи хочете ви пограти із цією пісенькою?

Корівка співає :»М-м-м!»

Вимовмо разом чітко звук [м], подивімося на губи в люстерко. Відчуйте, як вони стиснулися та не випускають звук [м], а він проривається крізь губи. Вимовмо ще звук [м].

Діти разом із дорослим декілька разів вимовляють

звук [м].

Що створює перешкоду, коли ми вимовляємо звук [м]? (губи змикаються, стискуються)

Ви пам’ятаєте, чия ця пісенька?

Так, корівки. Вона нам дарує символ, який позначає звук[м].

Дорослий демонструє дітям символ звука [м].

Хто зображений на картці? Так, корова, а ще внизу картки є риска. Вона позначає перешкоду. Звуки, які вимовляються з перешкодою, будуть жити в синьому будиночку з рискою. І перший у синьому будиночку оселиться звук [м].

Дорослий ставить демонстраційний символ звука біля

синього будиночка.

Візьміть символ звука [м] і покладіть біля синього будиночка.


Список літератури:

  1. Крутій К.Л. Педагогічна технологія пропедевтики добукварного періоду навчання грамоти дітей середнього дошкільного віку. – Запоріжжя:ТОВ»ЛІПС» ЛТД, 2010. – с.89-96, 104, 118.

  2. Ткаченко Т.А. Специальные символы в подготовке детей 4 лет к обучению грамоте. – Гном и Д, 2000.

  3. Фомичева М.Ф. Воспитание у детей правильного звукопроизношения. – Просвещение, 1989.


Комунальний спеціальний дошкільний навчальний заклад № 151


Консультація для вихователів

«Використання зорових символів при формуванні

навичок звукового аналізу у дітей

із загальним недорозвиненням мовлення»

Вчитель-дефектолог:

Н.В.Москаленко

Методист:

Л.М.Котова


м.Кривий Ріг

2012р.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок навчання грамоти. Читання Закріплення букви «зе». Відпрацювання...
Автори розкривають методику навчання з використанням інноваційних методів, які допомагають вчителю зробити процес навчання цікавим,...

Конспект відкритого уроку з мови
Мета: Навчити писати рядкову букву п, з’єднувати її з іншими буквами у словах. Удосконалювати навички списування слів І речень, звуко-буквеного...

Частина друга 2003
Слово І його лексичне значення. Групи слів за значенням, походженням І використанням

Урок №1 Тема. Лексикологія. Групи слів за походженням. Тлумачний...
Українська мова має невичерпне багатство слів для вираження найтонших відтінків думок І почуттів. Чим більше слів ми знаємо, тим...

Методичні рекомендації до виконання та оформлення курсових робіт...
Перелік скорочень, умовних позначень, символів, одиниць І термінів

Уроку
Розробка циклу уроків з фізики з використанням елементів розвиваючого навчання

Тема. Написання складів І слів з апострофом. Звуковий аналіз слів
Хочу нагадати, що апостроф показує роздільну вимову в словах. Він родич коми, лише ставиться вгорі

Наказ
Про затвердження Концепції створення, упровадження І розвитку системи аналізу та керування ризиками та Положення про систему аналізу...

План вступ 3 розділ що таке аналіз політики 8 § Визначення термінів...
Розділ можливості впровадження аналізу політики в україні в світлі адміністративної реформи 39

Українська інтегрована система трансферу технологій технологічна пропозиція уістт
Технологічні ключові слова (Виберіть І впишіть 5 ключових слів. 3 рівня із «Списку технологічних ключових слів»)  

План-конспект відкритого уроку української мови в 2 класі Тема. Споріднені...
Споріднені слова, вправляти в доборі споріднених слів, у визначенні кореня слова, навчати розрізняти групи слів, в яких корені звучать...

Тема. Виконання обчислень з використанням функцій
...

Методичний посібник до вивчення теми "Автоматизація розв’язування...
Методичний посібник до вивчення теми "Автоматизація розв’язування комплексу задач обліку з використанням системи "парус бухгалтерія...

План уроку виробничого навчання Професія
Навчальна: закріпити навички та вміння виконання слюсарної обробки деталей з використанням різних видів слюсарних робіт

Бриф на проведення маркетингового дослідження
Необхідні рівні аналізу масиву даних (напр., тільки Україна в цілому, можливість аналізу по регіону, по місту І таке інше)

Методичні рекомендації щодо застосування літературознавчого аналізу...
Творча група вчителів світової літератури та російської мови Новомиргородського району, яка працює над проблемою «Аналіз художнього...

1. Державотворча роль мови. Функції мови. Стилі, типи І форми мовлення
Які з норм: а охоплюють правила написання слів та їхніх частин; б регулюють правильне вживання розділових знаків; в визначають добір...

Звіт про Операції з використанням Платіжних карток та стан Карткового...
Авторизація – процедура отримання дозволу від Банка емітента на проведення Операції з використанням платіжної картки



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт