Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Тема уроку: Професійно-виробнича лексика; наукова І ділова(10 клас) Мета

Тема уроку: Професійно-виробнича лексика; наукова І ділова(10 клас) Мета





Тема уроку: Професійно-виробнича лексика; наукова і ділова(10 клас)

Мета:

  • повторити відомості про наукову, ділову, професійно-виробничу лексику, навчити визначати її стилістичну роль у мовленні;

  • удосконалювати вміння доцільно вживати у власному мовленні;

  • виховувати повагу до мови, бажання збагачувати власне мовлення.

Обладнання: на дошці на аркушах розміщені висловлювання українських письменників:

  1. Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова.

М. Рильський

2. Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її.

О. Гончар.

3. Мова – універсальна, але користування нею вкрай індивідуальне.

П. Мовчан.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Вправа 173

  2. Заслухати трьох учнів, які мали написати жартівливі розповіді про те, як стомлений і виснажений працею комп’ютер перестав їх слухатися, з використанням комп’ютерного сленгу.


Вознесенський Ігор 10-А клас.


  • Усе … Я більше так не можу. Я відмовляюся працювати!

  • Що трапилося, мій друже?

  • Що трапилося? Ще питаєш? Ти мене зовсім не цінуєш. Я розумію, що вже далеко не найновіший та не найдосконаліший, та ти не те що не атрейдиш мене, а навпаки, ускладнюєш ситуацію. Ти засмітив усю пам'ять, через що одного разу може не витримати материнка чи відюха, зламав дівідішку, розвів живність; вінда не перебивалася понад п’ять років. Я вже не кажу про забруднену клаву чи напівзламану мишку… Чи є сенс продовжувати?

Добре-добре, я зрозумів. Напевно, ти маєш рацію. Я обов’язково знайду час, щоб привести тебе до порядку, бо ми разом вже стільки років! Я не хочу втратити тебе, друже!

  • Хотілося б у це вірити.

Амосова Марія 10-А клас.
Одного разу я прийшла зі школи у дуже гарному настрої, бо однокласниця принесла нові моди для моєї улюбленої гри. І я на крилах щастя одразу полетіла до компа. Та, встромивши болванку у дівідюк, побачила на монці жахливий напис: «диск фалет». Я була шокована. Мені ж тільки на минулому тижні встановили нову вінду. Ось і погеймилась. Тепер врятує тільки покупка нового харду на 2 террабайти. Але найгірше в цьому те, що там залишилося стільки моєї інфи: фотки, МР-тришки, сейви, доки і іще багато іншого.

Мораль цієї байки ось така: не лінуйтеся роботи копію важливої інформації на інші носії.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Юрій Шевельов писав: «Ми повинні і будемо плекати скарби мови, охороняти їх чистоту і багатство».

  • Ми маємо пам’ятати ці слова і дотримуватися їх.

Сьогодні пригадаймо форми мовлення. (Відповідь: усна й писемна)

  • Що, на вашу думку, об’єднує поняття «ділова», «професійно-виробнича», «наукова» лексика? (Ймовірна відповідь: у писемній формі мовлення люди певної професії вживають професіоналізми, терміни).

Учням запропоновано заповнити таблицю, «Лексика, яка використовується в усному й писемному мовленні»


Усне мовлення

Писемне мовлення

Розмовна лексика,

Просторіччя,

Жаргон (сленг),

Суржик

Наукова (терміни) лексика,

Ділова (канцеляризми, кліше) лексика,

Професійно-виробнича (терміни)


ІV. Опрацювання нового матеріалу

  1. Учні пригадують вивчене щодо професійної лексики.

  2. Лінгвістична розминка (замінити словосполучення або речення одним словом)

Завдання

Відповідь

Власник банку

банкір

Невеликий мобільний прилад для виконання обчислення

калькулятор

Лікар, що лікує очі

окуліст (офтальмолог)

Прилад для вимірювання температури

термометр

Певний режим харчування

дієта

Бойові дії військ проти противника з метою просування вперед

наступ, штурм

Група людей чи предметів, які розміщені або рухаються лінією ряд за рядом

колона

  • З одним із слів-відповідей придумати речення

  • Що це за слова? Яка це лексика? (професійна, терміни)

До речі, ряд за рядом – калька з російської мови

Слід говорити лава за лавою.

Юрій Шевельов свого часу писав про те, як нищилася більшовицькою владою українська мова «… особливо люто нищено українські військові терміни»

Чота – перетворено на взвод, багнет – на штик.

Російським словом ряд замінено українські слова лава бійців; у низці випадків. Правильно лише вживати перший ряд у партері.

  1. Послухаймо творчі роботи учнів (професія моїх батьків). Складіть словничок професійної лексики. Учню з високим рівнем дається завдання оцінити роботи.



Філіппова Таня, 10-А клас.

Професія батька

За спеціальністю мій батько – інженер електроустаткування. Він працює інспектором у міжнародній фірмі. Організація спеціалізується на будівництві електромереж високої потужності. В обов’язок інспектора входить слідкування за дотриманням правил техніки безпеки та будівництва. Це оформлюється у формі акту, за яким складається звітність про виконану роботу.

У роботі батька використовуються нові технології та документація нормативно-правового характеру.

Філь Наталія, 10-А клас.

Професія моєї мами

Моя мама працює вчителем початкових класів.

Професія вчителя відповідальна й цікава: кожного дня бачити добрі, веселі очі дітей, чути радісний сміх і вкладати в їхні голівки багато нового й потрібного в майбутньому житті.

Щодня мама готується до уроків, пише конспекти, перевіряє зошити. Коли вона має вікно між уроками, то перевіряє щоденники своїх учнів.

Мама відвідує різні семінари, методичні об’єднання, педагогічні ради, які допомагають їй у роботі.

Так хочеться частіше бачити її вдома без зошитів і червоної пасти.

Матвєєва Поліна 10-А клас.

Професія моїх батьків

Моя мама працює професійним суддею у міському суді. Вона здійснює правосуддя в кримінальних, адміністративних та цивільних справах. Під час розгляду справ, що перебувають у її провадженні, вона користується кримінальним, кримінально-процесуальним, цивільним та іншими кодексами України, законами й підзаконними актами. Під час розгляду кримінальних проваджень у судових засіданнях беруть участь прокурор, захисник, потерпілий та обвинувачений. У розгляді цивільних справ беруть участь позивач, відповідач та третя особа.

У своїй роботі моя мама керується принципами законності та справедливості, щоб кожна винна особа була піддана справедливому покаранню, а порушені права людини були відновлені.
Складений словничок професійної лексики (слова, виписані із почутих творів) зачитує учень.

Учень з високим рівнем знань оцінює творчі роботи.

  • Щоб вивчити предмет, ви не можете обійтись без підручника. Яким стилем написані підручники? Чому ви так вважаєте? (науковим; тому що вживаються терміни, однозначні слова, абстрактні слова, складні речення (причиново-наслідкові, умовні, часові), іншомовні слова, конструкції з прийменниками, цьому стилю властива точність).

Самостійна робота учнів з параграф №10.

Завдання: що є обов’язковим для наукової лексики?

Виконання вправи 184 письмово 1, 5 речення.

Повідомлення учня про ділову лексику.

  • У діловому мовленні використовується мовне кліше. (Кліше (фран. відбиток) – форма високого друку, призначена для поліграфічного відтворення ілюстрацій).

  • А що ж таке мовне кліше?

Усне виконання вправи 187.

Самостійна робота параграф №10 ст.134 (про канцеляризми).
V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Що об’єднує професійно-виробничу, ділову, наукову лексику? (писемне (книжне) мовлення).

2. У якій формі мовлення найчастіше використовується професійно-виробнича, ділова, наукова лексика?

3. Яка мета використання канцеляризмів у художніх та публіцистичних текстах?

Чому не варто зловживати в усному мовленні діловою, науково-виробничою, науковою лексикою?

Висновок:

Юрій Шевельов свого часу писав: «Ми повинні плекати й охороняти скарби мови, їх чистоту і багатство».
VІ. Домашнє завдання.

  1. Параграф №10 впр.189

  2. Учню з високим рівнем знань підготувати повідомлення про діалекти української мови.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Програма вступних екзаменів з української мови та літератури на основі...
Слово як лексична одиниця. Ознаки слова як мовної одиниці. Лексичне значення слова. Однозначні та багатозначні слова. Суспільно-політична...

Конспект 10 клас Тема уроку: Поезія Поля Верлена
Мета уроку: ознайомити учнів з поезією П. Верлена, визначити особливості символізму та імпресіонізму в його творчості

План-конспект уроку з української мови Клас: 7 Тема уроку
Тема уроку. Розвиток мовлення. Замітка дискусійного характеру в газету в публіцистичному стилі

Тема уроку: «Пунктограми у простому реченні» 11 клас Мета
Якими розділовими знаками здебільшого виділяються ускладнювальні компоненти у простому реченні?

Уроку Тема уроку : Текстовий редактор. 4 клас
Навчальна – узагальнити І систематизувати уявлення учнів про можливості комп'ютера з обробки текстової інформації

Урок розвитку зв’язного мовлення (5 клас) Тема: Усний твір-роздум
Мета уроку: Учні повинні знати особливості роздуму як типу мовлення, його побудову; приклади роздуму в літературі І в поточному мовленні;...

Урок 11 клас Тема. Життя Василя Стуса це дорога через терни до зірок
Мета уроку: познайомити старшокласників із життєвим шляхом видатного поета, борця за справедливість, в’язня гулагу; розкрити велич...

Урок №3 Тема уроку: Державний лад
Мета уроку: підвести учнів до розуміння видів форм правління та територіального устрою держави

Конспект уроку Клас: 9 Тема
Тема. Історичні відомості про виникнення й розвиток техніки вишивання стрічками. Види вишивання стрічками

Урок української мови, проведений в 3 класі Тема уроку
Обладнання. Девіз уроку, тема уроку, малюнок із зображенням сніговика, зимові пейзажі, роздаткові картки, етапи уроку, матеріал для...

Уроку з української літератури 9 клас Тема. І. Величковський та його поезія
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості барокової літератури, творів її представників; розвивати навички виразного...

Уроків з математики (5 клас, 2 частина)
Тема уроку №4: Прямокутний паралелепіпед І куб. Обєм І площа поверхні прямокутного паралелепіпеда І куба

Урок засвоєння нових знань. Слайд Дії вчителя Дії учня Примітки Слайд...
Методична мета уроку: продемонструвати можливі способи та прийоми розвитку загальноосвітніх навичок та вмінь на різних етапах уроку....

План-конспект уроку з використанням ікт тема уроку
Тема уроку: «Переваги та недоліки у користуванні сучасними комунікативними технологіями». Проведення опитування та написання звіту...

Тема уроку
Мета уроку Зацікавити учнів творчістю давньогрецького байкаря Езопа, дати поняття про байку, як літературний жанр,звернути увагу...

Література. 11 клас № Тема уроку
Коротко про митця. Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій

Урок 5 клас Тема. Живопис. Контраст. Композиція «Підводний світ» Мета
Мета. Познайомити учнів з підводними мешканцями озер, річок,морів, океанів; навчити учнів малювати рибок різними способами, матеріалами...

Урок 5 клас Тема. Живопис. Контраст. Композиція «Підводний світ» Мета
Мета. Познайомити учнів з підводними мешканцями озер, річок,морів, океанів; навчити учнів малювати рибок різними способами, матеріалами...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт