Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Методична розробка уроку з української літератури на тему: «Життєвий та творчий шлях М. Коцюбинського. Історія створення повісті «Тіні забутих предків»

Методична розробка уроку з української літератури на тему: «Життєвий та творчий шлях М. Коцюбинського. Історія створення повісті «Тіні забутих предків»










Маріупольський професійний металургійний ліцей


Методична розробка уроку з української літератури на тему:
«Життєвий та творчий шлях М.Коцюбинського.

Історія створення повісті «Тіні забутих предків».





Викладач української мови

та літератури ІІ категорії

Млинчук М. В.


2011 рік




Тема: «Життєвий та творчий шлях М.Коцюбинського.

Історія створення повісті «Тіні забутих предків».

Мета:
• вивчити біографічні відомості М. Коцюбинcького та усвідомити їх вплив на творчість митця, на суть його світогляду та літературно – естетичних поглядів, дослідити і розкрити історію створення повісті «Тіні забутих предків»;
• розвивати дослідницькі та аналітичні здібності учнів, вміння виділяти головне, конспектувати почуте й прочитане, удосконалювати вміння роботи з різними джерелами інформації, аналізувати і синтезувати факти, вчинки, міркування, розвивати усне зв’язне мовлення, сприяти розвитку уваги, пам’яті, образного та логічного мислення;
• на прикладі життя та творчості М. Коцюбинського виховувати національну свідомість, любов до свого народу, батьківщини, почуття гордості за приналежність до нації, яка має такого генія.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок – дослідження.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентації з теми, фотопортрети

письменника, музичні композиції.

Хід уроку.
I. Організаційний момент.

(Підготовка учнів до уроку)

II. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Епіграф до уроку. Слайд 1.

«Він був один із тих незвичайних людей, що при першій же зустрічі з ними викликають милостиве почуття задоволення: саме цю людину ти давно чекав, саме для неї у тебе є якісь особливі думки! Він залишив усім нам… найвищий заповіт: ніколи не розминатися з людиною і завжди бути вірним рідному народові, правді, соціальній справедливості й свободі».

Саме такими словами можна охарактеризувати письменника, життєвий та творчий шлях якого ми сьогодні з вами будемо вивчати, а саме М. Коцюбинського. Слайд 2.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Тема нашого уроку « Життєвий та творчий шлях М.Коцюбинського. Історія створення повісті «Тіні забутих предків».
Мета:

• вивчити біографічні відомості М. Коцюбинcького та усвідомити їх вплив на творчість митця, на суть його світогляду та літературно – естетичних поглядів, дослідити і розкрити історію створення повісті «Тіні забутих предків»;
• розвивати дослідницькі та аналітичні здібності учнів, вміння виділяти головне, конспектувати почуте й прочитане, удосконалювати вміння роботи з різними джерелами інформації, аналізувати і синтезувати факти, вчинки, міркування, розвивати усне зв’язне мовлення, сприяти розвитку уваги, пам’яті, образного та логічного мислення;
• на прикладі життя та творчості М. Коцюбинського виховувати національну свідомість, любов до свого народу, батьківщини, почуття гордості за приналежність до нації, яка має такого генія.
ІV. Актуалізація опорних знань.

1. Які твори М. Коцюбинського ви вивчали в середній школі?

2. Чим зацікавила вас ці твори?

3. Чи хотіли б ви продовжити вивчення творчості М. Коцюбинського? Чому?
V. Мотивація навчальної діяльності.

Що встигає зробити людина за два чи три десятки літ? Нерідко буває, що нічого вагомого! А трапляється, залишає після себе глибокий слід на землі, добру пам'ять у серцях нащадків і захоплення своєю творчістю. Згадаємо лише імена українських митців Л.Українки, Т. Шевченка, І. Франка та багато інших…М. Коцюбинський заслужено належить до цієї скарбниці.

Бо він є одним з найяскравіших і найсвоєрідніших постатей в українській та усій світовій літературі кінця ХІХ сторіччя. В своїх творах він показав силу й енергію простих трударів, їх нездоланну стійкість у боротьбі за нове справедливе життя, відобразив соціальні і національні прагнення українського народу, оспівав його високу поетичність.

Слайд 3. Літературний учень і земляк М.М.Коцюбинського Михайло Стельмах так сказав про літературну спадщину письменника: "Усе, дорогий Михайле Михайловичу, що написане кров'ю Вашого серця, зосталося в пам'яті всього нашого народу, а слово і краса ім'ям народу увійшли в безсмертя."
VІ. Опрацювання нового матеріалу.
1. Слово вчителя.

Наш урок буде у вигляді дослідження. Тож на сьогоднішньому уроці ми спробуємо дослідити життєвий та творчий шлях М. Коцюбинського, історію створення повісті «Тіні забутих предків».

За бажанням учнів було створено дві дослідницькі групи - біографи та літературознавці, які досліджували життя та творчість М. Коцюбинського, кожна група мала своє завдання. Надамо слово нашим дослідникам для представлення своїх міні-проектів та завдань, які вони перед собою ставили. Слайд 4. Слайд 5.
2. Слово вчителя.

Я пропоную здійснити уявну мандрівку на батьківщину М. Коцюбинського до м. Вінниці, де саме і народився письменник, де минуле його безтурботне дитинство. Бо саме рідна земля для кожного з нас, як і для письменника, є чимось загадково невід’ємним, найдорожчим у житті. (відео про Вінницю)

Саме в такому красивому місці і народився М. Коцюбинський.

3. Виступи біографів.

Презентація міні - проекту «Життя та творчість Великого Сонцепоклонника».
1. Дослідник.

Народився Михайло Михайлович Коцюбинський 17 вересня 1864року на мальовничій околиці Вінниці. Слайд 6. Батько його працював дрібним службовцем, був доброю, чесною і працьовитою людиною, але мав нестримну, запальну вдачу, не міг терпіти утисків від начальства, а тому часто міняв роботу чи й зовсім залишався без місця роботи.. Разом з ним мандрувала і його сім’я. Своїм вихованням Михайло Коцюбинський зобов’язаний матері, Гликерії Максимівни, «доброї, надзвичайно люблячої, здатної на самопожертву…». Вона дуже любила сина, вкладала в нього всю душу. Саме завдяки її старанням хлопець мав можливість долучитися до зразків високого мистецтва ще з юних літ. Вона допомагала йому сформувати добрий естетичний смак, прищеплювала «нахил до всього гарного та любов і розуміння природи».

Хлопчик був улюбленцем матері й пестуном родини, із зведеними сестрами й братом жив дружно, допомагав їм виконувати різну господарську роботу. А вечорами всі діти збиралися біля Михайлика і слухали, як він читав їм у голос книжки з домашньої бібліотеки. Навчався він тоді в початковій школі у м. Бар, де на той час мешкала

родина.

2. Дослідник.

Слайд 7. У дитинстві Михайлик, як згадував один із його ровесників, (слайд) «…був повновидий, невисокого зросту хлопчик, з темним,трохи кучерявим волоссям, завжди чепурний і чисто вдягнений. Вчився він добре, був дуже уважний і старанний. Знав завжди лекції краще за нас усіх, був зосереджений і серйозний не на свої літа. Учитель ніколи не карав його — не бив лінійкою по руці, не становив навколішки, як це бувало з іншими. До товаришів ставився гарно, до всіх однаково уважно, не розрізняючи з-поміж них ні євреїв, ні руських, ні поляків». М. Коцюбинський з 9 років пробує сам складати вірші та пісні, в яких наслідує ритміку та тематику народних пісень.

У 12 років він пише російською мовою оповідання «Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невчініє тьма» з фінського життя. Слайд 8. Закінчивши третій клас Барської початкової народної школи, хлопець вступає до (слайд) Шаргородської духовної семінарії. Під час навчання у духовному училищі хлопець не обмежується вивченням лише обов’язкової програми.
1. Дослідник.

Тут сталася подія, про яку письменник згадував з деяким гумором. 12-літнім підлітком він закохався у 16-річну дівчину, яка не звертала на нього найменшої уваги. Поклавши будь-що стати великою людиною і тим завоювати серце своєї коханої, він накинувся на книжки. З особливим захопленням він знайомиться з творчістю Тараса Шевченка, Марка Вовчка, Генріха Гейне, Миколи Гоголя, ОлександраПушкіна.

Невідомо, чи вдалося Михайлу справити враження на дівчину почерпнутими з книжок думками, але цілком зрозуміло, що прочитане покликало його у письменницьку дорогу і він будь що захотів стати письменником.

Після закінчення Шаргородської семінарії у 1880 р. М. Коцюбинський разом з іншими випускниками поїхав до Кам’янця-Подільського, маючи намір навчатися в університеті, але ця мрія не здійснилася. Закінчити навчання йому так і не пощастило, зате юнаком зацікавилася поліція, адже він був активним учасником політичних зібрань.
2. Дослідник.

У 1881 р. родина Коцюбинських, яка певний час переїздила з місця на місце, повернулася до Вінниці. Через тяжке матеріальне становище сім’ї, юнакові не вдалося продовжити освіту: батько був без посади, мати осліпла, і йому довелося давати приватні уроки, утримуючи всю родину. За якийсь рік-два хлопець швидко подорослішав. У 1886 р. помер батько, сім’я залишилася без годувальника і турбота про всю велику родину повністю лягла на плечі Михайла. У зв’язку з цим він у лютому 1886 року їде в с. Михайлівку Ямпільського повіту, аби працювати домашнім учителем. Повернувшись додому в 1886-1889 роках, щоб підтримати сім’ю — осліплу матір та братів і сестер: Ліду, Хому, Леоніда і Ольгу, юнак дає приватні уроки для дітей із заможних родин Вінниці та навколишніх сіл, продовжує навчатися самостійно.

У 1892 р. М. Коцюбинський влаштовується на роботу розпорядником Одеської філоксерної комісії, що боролася зі шкідниками винограду — філоксерою, і працює спочатку в Бессарабії, а потім — на Південному березі Криму. Безпосередні спостереження письменника, трагічні сцени на вирубаних і спалених виноградниках лягли в основу оповідань молдавсько-кримського циклу: «Для загального добра».
1. Дослідник.

Зиму 1894–1895 рр. М. Коцюбинський провів у Чернігові та Вінниці. Слайд 9. У січні 1896 р. він одружився з Вірою Устимівною Дейшею, яка стала його вірним другом і помічником.

Восени 1896 р. М. Коцюбинський тяжко захворів і змушений був залишити службу в комісії. Він переїздить до дружини у Чернігів. На початку 1898 р. М. Коцюбинський нарешті зміг повернутися до Чернігова, діставши посаду діловода, а пізніше — статиста при Чернігівській земській управі.

2. Дослідник.

Слайд 10. Коцюбинський по своїй сутi був людиною творчою. Це вiдчувалося у всьому. Всi люди, без винятку, що стикалися з ним, "з першого погляду" попадали пiд чари його зовнiшностi, людських якостей.

Iз записiв iсторика-мемуариста Глiба Лазаревського про першу зустрiч з Михайлом Коцюбинським: "Високий. Стрункий, але трохи згорблений у плечах. Лиса чи поголена голова... Блiде, нiби припудрене, обличчя з правильними рисами, карi очi, погляд який то був неначе сумний, як у хворої людини, то запалювався самовпевненими, навiть трохи презирливими вогниками. Темнi вуса пiдкрученi догори, за тодiшньою модою. Пiд нижньою губою плямка борiдки-еспаньйолки. В усiй постатi було щось своєрiдне, особливе, одночасно приємне, було щось од людини, яка знає собi цiну i якiй не можна наступити на ногу."

Коцюбинський тримався з усiма рiвно, доброзичливо, але трохи вiддалено. Можливо тому, що весь час був у полонi своїх думок i переважно жив життям своїх персонажiв.
1. Дослідник.

У родинi розумiли унiкальнiсть людини, з якою вони жили. Слайд 11.

У домi все було пристосовано для того, аби батьковi було легше i приємнiше працювати. Слайд 12.

Дуже цiкавою i характерною була конструкцiя самого будинку: зовнi вiн виглядав набагато меншим, анiж усерединi.

I всi в домi, навiть дiти, дбали про те, щоб не заважати татовi, коли той працював.

Слайд 13. Готовий твiр вiн, перш за все, показував своiй дружинi, Вiрi Устимiвнi, яка була справжнiм другом, помiчником i порадником як у життєвих питаннях, так i в лiтературних. Коцюбинський разом з дружиною займалися громадською дiяльнiстю. Михайло Михайлович брав участь у роботi архiвноi комiсii, керував "Просвiтою". Подружжя Коцюбинських створило свiй лiтературно-художнiй салон з неповторним, притаманним тiльки їм мiкроклiматом. I на це незабаром вiдгукнулися митцi. "Лiтературнi суботи" Коцюбинський організовував з чернігівською молоддю.
2. Дослідник.

Слайд 14. У 1903 році він побував у Полтаві на відкритті пам’ятника І.Котляревському.

Зустрічі з відомими діячами української культури справили на нього надзвичайне враження.

У 1905 році М.Коцюбинський подорожує країнами Центральної та Західної Європи, відвідує Австрію, Німеччину, Італію, Швейцарію. Останні роки життя великого письменника позначені різким погіршенням здоров’я, загостренням хвороби серця. З 1909 по 1912 рік М.Коцюбинський тричі відвідує Італію, куди виїздив на лікування. Там близько знайомиться з Максимом Горьким, на віллі якого, на острові Капрі, він жив.
1. Дослідник.

Улітку 1910 року, повертаючись з-за кордону, М.Коцюбинський заїхав у карпатське село Криворівню. Враження, які охопили від знайомства з побутом, людьми, мовою, традиціями цієї землі, заворожили його. Згодом він ще двічі приїжджатиме у цей край, а свої враження увічнив чудовим твором «Тіні забутих предків» (1911 р.). Здається, це були останні світлі й щасливі миті життя, яке невпинно знесилювалося підступною недугою. Йому недопомагає лікування в університетській клініці Києва. У 1911 р. «Товариство прихильників української науки і штуки» встановило М. Коцюбинському довічну пенсію в розмірі 2000 крб. на рік, що дало можливість хворому письменникові залишити роботу в земстві, а 25 квітня 1913 року полум’яне серце неповторного майстра слова битися перестало. Слайд 15. Поховано МихайлаМихайловича Коцюбинського на Болдиній горі в Чернігові, де він так любив відпочивати, милуючись красою Придесення.
5. Формування вмінь та навичок.

Слово вчителя. Слайд 16.

Гра «Так – Ні».
1. М. Коцюбинський народився у сім’ї багатого землевласника. (ні)

2. Письменник навчався у Шаргородському духовному училище. (так)

3. З 9 років складає вірші та пісні. (так)

4. Коцюбинський тримався з усіма рівно, доброзичливо, але трохи віддалено, як зазначав історик-мемуарист Гліб Лазарецький. (так)

5. У 12 років М. Коцюбинський пише російською мовою оповідання «Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невчініє тьма» з фінського життя.(так)

6. Письменник мав намір вступити до Львівського університету. (ні)

7. Письменник давав приватні уроки для дітей із заможних родин Вінниці та навколишніх сіл.(так)

8.У 1892 р. М. Коцюбинський влаштовується на роботу розпорядником Одеської філоксерної комісії, що боролася зі шкідниками винограду — філоксерою. (так)

9. Трагічні сцени на вирубаних і спалених виноградниках лягли в основу оповідань молдавсько-кримського циклу: «Для загального добра». (так)

10. У січні 1896 р. він одружився з Надією Заньковецькою, яка стала його вірним другом і помічником. (ні)

11. На початку 1898 р. М. Коцюбинський нарешті зміг повернутися до Чернігова, діставши посаду діловода, а пізніше — статиста при Чернігівській земській управі. (так)

12. Михайло Михайлович брав участь у роботi архiвноi комiсii, керував "Просвiтою". (так)

13. У 1903 році М. Коцюбинський побував у Полтаві на відкритті пам’ятника І. Котляревському.(так)
6. Слово вчителя. Творчість митця. Слайд 16.

В українській прозі початку XX ст. на перший план висувається жанр соціально-психологічної новели.

1. Що таке новела?

(невеликий за обсягом прозовий твір з надзвичайною сконцентрованістю дії, динамічним сюжетом, з незвичайним поворотом людської долі, з психологічним умотивуванням зображуваних змін у поведінці особистості)

Одним з творців цього жанру поряд з Василем Стефаником, Ольгою Кобилянською був і Коцюбинський.

Головною рисою його новел є показ почуттів та переживань героїв. Він написав такі новели як «Цвіт яблуні», «інтермецо», «Коні не винні» та інш.

Визначна роль творчості Михайла Коцюбинського в історії української літератури беззаперечна. Ще і дотепер деякі дослідники про модернізм М. Коцюбинського говорять обережно, називаючи його імпресіоністом у літературі.

2. Давайте згадаємо, що це за течія в літературі - «імпресіонізм»?

Оскільки головною рисою його новел є показ почуттів та переживань героїв, тому його і називають поетом –імпресіоністом.

Сучасник письменника, критик С. Єфремов так сказав про Коцюбинського: «Людина культурна, до найменших подробиць, європеєць з голови до п’ят ... був справжнім аристократом Духа без жодного силування зі свого боку...».

Дійсно, він був дуже акуратний, благородний, внутрішньо дисциплінований. Знав дев’ять іноземних мов, серед яких грецька, татарська, циганська. Його називали Сонцепоклонником і Соняхом, бо над усе любив сонце, квіти і дітей. Служив звичайним клерком у статистичному відділі Чернігівської управи, але на роботу ходив з неодмінною квіткою у бутоньєрці.
7. Виступи дослідників.


1. Дослідник.

Писати Коцюбинський почав рано, перші його твори не збереглися. Ранні оповідання «Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невченіє тьма» (1884),), «Дядько та тітка» (1886) за життя письменника не друкувалися.

Уже з перших друкованих творів особливу увагу сучасників привернув цикл дитячих оповідань «Харитя» (1891), «Ялинка» (1891), «Маленький грішник» (1893). М.Коцюбинський майстерно розкриває психологію дітей, їх думки й переживання.
1. Дослідник.

У творах 90-х років Коцюбинський зупиняється на безправному становищі малоземельного селянства («На віру»), підкреслює людяність і благородство бідняків, їх нестримне прагнення до кращого життя, до волі («Дорогою ціною»), шукання правди («Ціпов'яз»). Тяжка доля селян, соціальна нерівність — першооснова тих творів. У цих невеличких «образках», як назвав їх сам автор, проявилися такі риси художнього обдарування письменника, як тонкий гумор та іронія, майстерність психологічного аналізу, ліризм зображення, уміння змальовувати масові сцени, зв'язок художнього слова із музикою.
2. Дослідник.

У 90-х роках Коцюбинський виступає яскравим представником соціально-психологічної новелістики («На камені», «Поєдинок», «Цвіт яблуні». Для його творів характерна виняткова пластичність образів, мальовничість описів природи, стислість і лаконічність оповіді, їм властивий гострий драматизм і напруженість дії, різкі контрасти, незвичайні асоціації. Переважає безпосереднє ліричне самовираження характерів дійових осіб Особливе місце у творчості М.Коцюбинського посідає повість «Fata morgana» (1903–1910) — твір глибоко новаторський і за темою, і за способом її розв’язання. Це художня енциклопедія українського села першого десятиріччя ХХ століття. В ній змальовано старе традиційне українське село, представлені всі його прошарки, відображено сільське життя в соціальних суперечках і суто особистих щоденних турботах, переживаннях.
8. Слово вчителя.

Коцюбинський один із найвідоміших діячів письменництва. Творами М.Коцюбинського захоплювались в цілому світі. За ними знімали фільми. Він проникав у таємниці природи через наукову літературу і власні спостереження. Це допомагало йому глибше, по-філософськи сприймати навколишній світ, краще збагнути і точніше відтворити життя людини. Природа і людина зливаються у нього в одне ціле, стоять в одному поетично-філософському рядку. Він головним джерелом збагачення мови літератури вважав загальнонародну розмову. Творчість Коцюбинського служить художнім прикладом уже не одному поколінню українських письменників.


9. Формування вмінь та навичок.

Слово вчителя.

Слайд 17.

Літературний диктант.

1. … вересня … року народився Михайло Михайлович Коцюбинський.

2. З 1875 року навчався у початковій школі м. Бар, а наступні п’ять років – у … духовному училищі.

3. З 1892 року М.Коцюбинський працює в експедиції, яка боролася …

4. У січні 1896 р. він одружився з ...

5. З 1898 року письменник отримав роботу …. в Чернігові.

6. З 1900 до 1911 рік працює в … бюро губернського земства.

7. 1905 року М.Коцюбинський виїхав на лікування за кордон, відвідав країни…

8. У 1906 році був обраний головою чернігівського товариства «…».

9. У 1909 році познайомився та здружився з …

10. У 1911 р. організовує … з чернігівською творчою молоддю.

11. На Буковинні в с. Криворівно збирав матеріали для написання повісті ….

12. Михайло Коцюбинський помер … квітня … року.

10. Виступи літературознавців.

Презентація міні – проекту «Повість про незвичайних людей».
1. Дослідник.

Слайд 18. Улітку 1911 року Михайло Коцюбинський здійснив свою давню мрію — відвідав Карпати. Hезабутні дні, пpоведені М.Коцюбинським в селі Кpивоpівні сеpед смеpекових лісів і гомінливих pічок Гуцульщини, спонукають письменника бажання написати про «незвичайний казковий народ» — гуцулів. Письменник починає збирати матеріал для твору «Тіні забутих педків» : вивчає життя гуцулів, їхні звичаї, побут, фольклор, записує говірку, назви рослин, проймається духом гірської природи. У зборі матеріалу про цей чудовий край допоміг Коцюбинському відомий фольклорист і етнограф В. Гнатюк, (слайд 19) згадуючи дні проведені разом з Коцюбинським у Гуцульщині, Гнатюк, відзначав закоханість письменника в природу: "Квіти – це була його пристрасть і розкіш, й треба було бачити, як його очі іскрилися коли переходив цариною, засіяною сотнями різних квітів, що миготіли та виблискували до сонця всякими барвами".
Слово вчителя.

Щоб краще зрозуміти цю проблему української літератури, слід здійснити заочну мандрівку Карпатами. Вона допоможе заглибитись у чарівний світ величної й таємничої природи Карпат, збагнути своєрідний характер гуцулів — цього оригінального народу. (Відео про Карпати)

Слайд 20.


Слово вчителя.

То хтож такі гуцули? Чим вони зацікавили письменника. Як воно сталося, що саме гуцули вважаються мало не символом усього українства, його вiдродження? На це питання нам відповідь дадуть літературознавці.
2. Дослідник.

Секрет нехитрий — просто вони ЗБЕРЕЖЕНI. Як етнос, як культура, як цiлiснi особистостi. Вони точно знають, ким є, а сучаснiй людинi цього дуже бракує.

Чому гуцули збереглися? Тому, що вони iншi гiрськi народи. Сюди менше потикається цивiлiзацiя. Тут суворi умови iснування залишають спосiб життя незмiнним. Тут так гарно i так до всього того звикаєш, що нiколи не поїдеш звiдси назавжди, якщо на цiй землi народився.

Нiхто чужий мiж гуцулiв не вживається. Просимо тiльки не плутати з гостюванням. Приймають тут так, нiби ти не просто собi допитливий турист, а найпочеснiша особа. Стелитимуть i годуватимуть, не спитавши, хто ти i звiдки, поки сам не скажеш. Але жити, мiшатися з ними... Чужих до громади не приймають. Така-то бiда в гуцулiв...
Слово Вчителя.

Який же вiн — той загадковий гуцул?
1. Дослідник.

Слайд 21.. Високий, має типово римський нiс, чорне й по-кiнському цупке волосся, але свiтле обличчя й вузькуватi темнi, зрiдка блакитнi очi. Довгi ноги й руки з довгими пальцями. Жiнка — маленька, струнка, весела, жвава, гарної вроди. Дуже бистрi в рухах, рiшеннях i розмовi. I красиво вбранi — це неодмiнно.

Слайд 22. Гуцули страшенно люблять одяг i мають до нього великий смак. Яскраво вбираються й чоловiки — навiть iз золотим оздобленням. У давнину одяг був надзвичайно дорогий, передавався з поколiння у поколiння. I гуцул гуцула мiг убити за нього.

I люблять себе показати. Гуцул ходить свiтами, не лише щоб людей подивитись, а й щоб його побачили — як гарно вiн убраний, як гордо танцює, як вправно вмiє працювати...

Слайд23. Подекуди оселя в цих людей — нiби суцiльна свiтлиця, вся у вишиваних рушниках, килимах i рiзьбленнi. Самi часто живуть у «лiтнiй кухнi», а хата — то для гостей, на показ.
2. Дослідник.

Слайд 24. Гуцул волелюбний i самостiйний. Не потерпить жодних вказiвок збоку, сам собi голова. Вiн має перебiльшене почуття гiдностi. На що ображається гуцул? Якщо хтось скаже йому «дурний», вiн може ще пропустити повз вуха, але якщо «дурний гуцул» — о-о... Не ризикуйте! Гуцул так пiднесений у собi, як Говерла над Україною.

Люди це гарячi до безмежжя, але й напрочуд делiкатнi, умiють себе стримати. Дуже ввiчливi, з генетичною внутрiшньою культурою. Звертаються виключно на «ви», хай навiть до хлоп’яка-шестикласника. I вiд того, що дуже гарячi, гуцули здавна не пили спиртного. Але якщо хто примудрявся випити, то часом ставав дуже буйним....
Слово вчителя.

Які існують різновиди гуцулів?


  1. Дослідник.

Слайд 25. Існує чотири різновиди гуцул в залежності від їх розміщення на території: гуцули, покутяни, бойки, ополяни.
Слово вчителя.

Слайд 26. Гуцули - оригінальний народ, з багатою фантазією, зі своєрідною психологією. Повість М. Коцюбинського "Тіні забутих предків" посідає особливе місце у творчості М. Коцюбинського. Це художнє відкриття письменником загальноукраїнському читачеві життя народу Гуцульщини, тієї чарівної частини української землі, яка протягом століть була відірвана від Великої України.

У повісті Гуцульщина вимальовується перед нами такою, якою сприймали і бачили її самі гуцули.

До мови повісті письменник вводить чимало слів з гуцульського говору:ставиться до цих діалектизмів як до рідного минулого якоїсь частини української загальнонаціональної мови.
Словникова робота у вигляді гри «А ти знаєш?».

Слайд 27, 28.
"Вуйко"- 1. Дядько по матері, брат батька або матері. 2. Про чоловіка старшого віком.

Маржина – Худоба.

Худібка - Свійські сільськогосподарські тварини.

Вориння - Загорожа з довгих жердин, прибитих до стовпців.

Кошара - Загорода або хлів для овець, кіз; вівчарня.

Струнка - Відгороджене місце в кошарі, хлів для доїння овець.

Гачі - Штани. Зимові товсті, сукняні штани, які могли бути чорного, білого або червоного кольору.

Заплітки - Стрічка або пучок скручених кольорових ниток, які служили для заплітання в кінець коси, щоб зав'язати її і не дати розплітатися.

Згарди - Намисто з монет або хрестиків.

Капчури - Панчохи, пошиті із сукна й оздоблені вишивкою.

Градівник - Чародій, який "вміє" відвертати град.

Бринза - Сир з овечого молока.

Буришка – Картопля.

Трембіта - Гуцульський народний духовий музичний інструмент у вигляді довгої дерев'яної труби без вентилів і клапанів.

Габа - Хвиля.

Негура – Туман.

Тусок - Туга, смуток.

Мрич - Мряка.

Ватра - Вогнище, багаття.

Любас – Коханець.
Слово вчителя.

Слайд 29. Мова повісті "Тіні забутих предків" як за своїм словниковим складом, так і за граматичною будовою цілком узгоджується з нормами української літературної мови.

Отже, "Тіні забутих предків" - це поетична і глибоко психологічна, лірична і філософська повість, у якій письменнику вдалося майстерно й правдиво відтворити картини життя і праці гуцулів, цього самобутнього народу. Повість стала вершиною мистецької майстерності письменника, окрасою всієї української літератури.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Тести. Слайд 30,31.

1. Батьківщина М. Коцюбинського:

а) Вінничина;

б) Чернігівщина;

в) Черкащина.
2. Роки життя М. Коцюбинського:

а) 1819-1864;

б) 1864-1913;

в)1879-1918;

3. М. Коцюбинський походить з родини:

а) священика;

б) дрібного урядовця;

в) кріпака.
4. Трагічні сцени на вирубаних і спалених виноградниках лягли в основу оповідань молдавсько-кримського циклу:

а) «Для загального добра»;

б) «Тіні забутих предків»;

в) «Fata morgana».
5. Яке посвідчення отримав письменник у 1891:

а) найкращого письменника;

б) народного вчителя;

в) діловода.

6. З ким одружується М. Коцюбинський:

а) з Вірою Дейшею;

б) Наталією Саксаганською;

в) Надією Лучицькою.
7. Відвідавши Італію М. Коцюбинський знайомиться та товаришує з :

а) М. Горьким;

б) П. Мирним;

в) В. Гнатюком.

8. Головою якого Чернігівського товариства був обраний Коцюбинський у 1906 році:

а) “Просвіта”;

б) “Альманах”;

в) “Українське слово”.
9. До якої стильової течії належить твір М. Коцюбинського “ Intermezzo”:

а) імпресіонізму;

б) неоромантизму;

в) авангардизму.
10. В якому році письменник організував літературні “суботи” з чернігівською творчою молоддю:

а) 1911 р.;

б) 1901 р.;

в) 1905 р.
11. Як називалася перша збірка М. Коцюбинського:

а) “В путах шайтана”;

б) “По – людському”;

в) “Поєдинок”.
12. Темою повісті «Тіні забутих предків є:

а) зображення єдності людини і світу природи;

б) викриття псевдо лібералізму та його реакційної суті;

в) зображення звичаїв, побуту, фольклору, життя гуцулів, їх єдності зі світом природи.
VІІІ. Підведення підсумків.

  1. Характеристика М. Коцюбинського за схемою. Cлайд 32

  2. Інтерактивна впава «Мікрофон».

Мене зацікавило....

ІХ. Домашнє завдання.

Прочитати повість «Тіні забутих предків», скласти словничок невідомих слів, вміти висловлювати власну думку щодо прочитаного.





поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Дослідження є вивчення життя, побуту та звичаїв гуцулів у повісті...
Вступ с

Літературно-дослідницький проект «фольклорно-міфологічні джерела...
Тема. Літературно-дослідницький проект «фольклорно-міфологічні джерела образності у творчості м. Коцюбинського (на матеріалі повісті...

Уроки української літератури в 11 класі
Урок №2 павло Тичина найбільший модерніст 20-их років. Життєвий І творчий шлях. Звернення до «вічних» тем у поезіях «Арфами, арфами…»,...

Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: «Бухгалтерський...
Методична розробка виконана на основі досвіду роботи майстра виробничого навчання ліцею з підготовки робітників професій «Конторський...

Методична розробка уроку української літератури «Категорія добра І зла в літературі»
Завдання випереджувального характеру отримали декілька учнів ще до проведення уроку. Вони мали час знайти інформацію, провести своє...

Тема. М. В. Гоголь. Життєвий І творчий шлях. Гоголь І Україна. Повість «Тарас Бульба» Цілі
Тема. М. В. Гоголь. Життєвий І творчий шлях. Гоголь І україна. Повість «Тарас Бульба»

Методична розробка уроку з української мови у 7 класі на тему: «Культура...
Слово вчителя про жанри офіційно-ділового стилю: законодавчі, дипломатичні та адміністративно-канцелярські документи

Методична розробка з української мови та літератури
Формування комунікативної компетентності при застосуванні інтерактивних технологій навчання на уроках мови та літератури

Методична розробка
«Методична розробка уроку виробничого навчання з використанням інноваційних виробничих І педагогічних технологій. Спеціальність «слюсар...

10 клас ІІ семестр
Лев толстóй життєвий І творчий шлях письменника. Духовні й творчі шукання та здобутки письменника

Методична розробка з організації та проведення виховної години на...
Укладач: Смогла Наталя Вікторівна викладач вищої категорії Білгород-Дністровського морського рибопромислового технікуму

Методична розробка відкритого заняття
Автор: Кордонська Альона Василівна – викладач української мови та літератури І категорії

Методична розробка на тему «Розпізнавання асортименту парфумерно-косметичних товарів»
Методична розробка на тему «Розпізнавання асортименту парфумерно-косметичних товарів» розроблена відповідно до робочої навчальної...

Методична розробка уроку з української мови у 6 класі на тему «Культура...
Мета: Збагатити словник учнів діловою лексикою з метою успішного оволодіння ними діловою документацією, дати поняття про оголошення,...

Методична розробка уроку на тему
Основні поняття: «Галицька битва»,окупація, депортація, Греко-католицька церква, «Галицько-Волинське генерал-губернаторство»

Література: програма, «Гоголь в русской критике»
Тема. Микола Гоголь. Життєвий І творчий шлях письменника. Гоголь І україна. Тарас

Методична розробка уроку Підготувала викладач світової літератури...
«Джеймс Джойс. «Джакомо Джойс» шедевр модерністської прози» представляє собою матеріали уроку-проекту, які дають можливість через...

Уроку з української літератури на тему: “ Павло Тичина
Організаційна частина. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт