Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Донецька область Мар'їнський район Мар'їнська зш 1-111 ступенів №2 Асоціативні завдання на уроках мови як засіб розвитку активної мисленнєвої діяльності учнів. Автор: учитель української мови та літератури Майорчикова Вікторія Вікторівна

Донецька область Мар'їнський район Мар'їнська зш 1-111 ступенів №2 Асоціативні завдання на уроках мови як засіб розвитку активної мисленнєвої діяльності учнів. Автор: учитель української мови та літератури Майорчикова Вікторія Вікторівна







Донецька область

Мар'їнський район

Мар'їнська ЗШ 1-111 ступенів № 2

Асоціативні завдання на уроках мови як засіб розвитку активної мисленнєвої діяльності учнів.
Автор: учитель української мови та літератури

Майорчикова Вікторія Вікторівна

2009-2010 навч. рік

Автор: учитель української мови та літератури

Мар'їнської ЗШ 1-111 ст. №2

Майорчикова Вікторія Вікторівна.
Асоціативні завдання на уроках мови як засіб розвитку активної мисленнєвої діяльності учнів.

«Знание только тогда знание, когда оно приобретено

усилиями своей мысли, а не памятью.»

Л. Н. Толстой.
Розумові здібності дитини з мови потребують постійного вправляння .

Практично на кожному уроці знаходжу кілька хвилин, щоб повправляти розум дітей у гнучкості та швидкості мисленнєвих процесів. Маю на увазі зокрема короткочасні завдання, що стимулюють швидке напружене думання. Наприклад, на добір ознак предмета, його визначення, конструювання, комбінування, доповнення, прогнозування, асоціювання і т. под.. Завдяки таким вправам пожвавлюється урок, у дітей виробляється смак до напруженої мисленнєвої роботи. Більшість завдань доцільні для використання у фронтальній та індивідуальній роботі.

Пропоную зразки вправ для мовної гімнастики.

« Розминка».

1.Називання ознак , дій , граматичних форм та асоціацій якогось предмета чи поняття.

Все про сніг

1). Назвати ознаки, які може мати сніг. (Холодний, блискучий, білий, розсипчастий, лапатий, зірчастий, колючий, м'який, пізній, іскристий, синій, ранній, несподіваний, глибокий, мокрий, пухнастий, важкий, сріблястий, яскравий, чистий, скрипучий, крупний, густий, легкий, мокрий, сухий, рясний, кришталевий, талий, злежаний, сипучий, ватяний, дрібний, липучий, неходжений, твердий…).

2). Назвати дії до слова сніг. ( Біліє, йде, падає, летить, скрипить, розтає, замітає слід, ліпиться, припав до землі, повалив, лежить, сяє, блистить, переливається на сонці, кружляє, вкриває землю …)

3). Утворити складні слова зі словом сніг. ( снігопад, снігохід, сніжно-білий, сніжно-сріблястий, сніжно-блискучий, сніжно-голубий, сніжно-іскристий, сніжно-кольоровий, сніжно-променистий, сніжно-сірий, сніжно-яскравий…).

4).Утворити різні форми слова сніг.( Сніжний, сніговий, сніговик, снігурка, засніжений, засніжити, сніжить, засніжило, посніжило…).

5).Скласти сенкан до слова сніг. ( Сенкан в перекл. з фр. означає п'ятирядок).

1. (поняття) Сніг.

2. ( опис) Білий, лапатий, сріблястий , дрібний, ранній…

3. ( дія) Падає, летить, кружляє, скрипить, блестить…

4. ( ставлення) Багато снігу - багато хліба. ( фраза )

5. ( перефразування, тобто синонім) Сніжинка, крижинка…

6). Скласти кубування ( асоціювання) до слова сніг.

1. (Опис форми) . Сніг – маленька або велика сніжинка, білого

кольору, при великій температурі розтає…

2. (Порівняння). З ватою, з цукром, з білою хмаркою, сріблом

3. (Які виникають асоціації? ) Зима, мороз, заметіль, віхола…

4. ( Здатність застосування). Вкриває землю білим килимом,...

5. ( Аналіз). Сніг використовується для ліплення сніговика,

гри в сніжки, викликає гарний настрій, …
7). Пригадати оксиморон зі словом сніг. ( Оксиморон і оксюморон в перекладі з грецької означає дотепно-безглузде; стилістична фігура,що ґрунтується на поєднанні протилежних за змістом понять, які разом дають нове уявлення.) Гарячий сніг.

8). Пригадати прислів'я , приказки , фразеологізми або народні прикмети зі словом сніг.

  • Багато снігу в році – багато хліба на тоці.

  • Як багато снігу, то багато хліба, як багато води, то багато трави.

  • Снігу надме – хліба прибуде.

  • Сніг глибокий – хліб високий.

  • Сніжний рік хліб приніс.

  • Сніг на полях – зерно в засіках.

  • На полях сніг хвилястий – на врожай.

  • Чим вищі снігові замети, тим пишніші снопи. Снігу багато – рік багатий.

  • Снігу надує – хліба прибуде, вода розіллється – сіна набереться.

  • Падає лапастий сніг - на негоду.

  • Перший сніг за сорок днів до зими випадає.

  • Перший великий сніг випадає вночі.

  • Сніг лягає рано – літо буде сухе, гребеням – вологе.

  • Якщо весною сніг розтане від сонця, рік буде врожайним, як від дощу – буде посуха.

  • Як сніг на голову.

10). Скласти гронування до слова сніг. (Які асоціативні поняття виникають, коли чуємо це слово? )

Зима мороз віхола Новий рік ґринджоли санчата

Заметіль ↑ Снігурка

Сніговик ← СНІГ → Дід Мороз

Ковзанка ↓ крига

Ожеледиця лижі хуртовина ялинка сніжки холодильник
9). Гра на розвиток діалектного мислення ( діалектика – філософське вчення про закони розвитку природи , суспільства, мислення; науковий метод вивчення природи через протилежності) під назвою «Гарно – погано». Назвати, що поганого, а що гарного ми асоціюємо зі словом сніг.
Звісно, час для проведення вправ з «розминки» я обираю перед початком перевірки домашнього завдання або після перевірки; вибираю лише одне з поданих завдань по порядку на кожному уроці систематично, іноді задаю завдання творчій групі заздалегідь, учні-консультанти оформляють робочий стенд зі своїми словами замість слова сніг.

« Конструктор»

Вправи на конструювання мають багато варіантів і форм постановки завдання. Найпростішим є конструювання з готових деталей певного об'єкта за зразком – так зване практичне конструювання.

1). Завдання-загадка. Замініть або переставте букву, щоб вийшло нове слово.

  • З н – я частина доби. ( ніч )

  • З п – я грію щозими. ( піч )

  • З р – предметом стану я, от вам загадка моя. ( річ )

  • З п – уперта тварина. ( цап )

  • З р – на троні я людина. ( цар )

2). Переставте букви, щоб вийшло нове слово: село, лісок, курча, кіт…

3). Поміняйте місцями склади: банка, насос, нора, рама…

4). Правильно утворіть слова з цих складів і прочитайте рядки з поезії

Т. Г. Шевченка:

Зо, ди, ве, ре, няя, моя, рою, чір, зій, над, го;

По, з то, лі, в не, го, ти, рим, сень, во, бою, хе.

5).Замініть підкреслену букву у словах так, щоб нові слова відповідали на питання хто?: тин, ребра, сюди, лавка…( син, зебра, люди, мавка).

6) . Запишіть слово, у якому корінь, як у слові гадати; суфікс, як у слові берізка; префікс, як у слові загубив; закінчення, як у слові зима. (загадка).

7). Утворіть якомога більше слів з буквами С і Л , використовуючи лише голосні. ( Соло, сила, сало, сіль, село, Сеул, ліс, осел, лис, Лаос, Люся, Леся, лосось, Осло, силос ,лось…)

8) . Утворіть анаграму ( в пер. з гр. – перестановка букв) зі слів: колба, клоун, наказ, материк, коршун , Ані Лорак… ( бокал, кулон, казан, метрика, шнурок, Кароліна…)

«ЗАЙВЕ»

Завдання на виключення зайвого виняткового корисні для формування в учнів умінь різнобічного аналізу, виділення головних ознак предмета чи поняття. Не менш важливим є і те, щоб на одному прикладі учень переконався, що залежно від мети вивчення матеріалу може бути різна ознака виключення зайвого предмета.

Наведу варіанти формулювання цього виду завдань на уроках мови.

1). Знайди зайве слово у кожному рядку:

Зима, літо, осінь, ніч, весна;

Кіт, гадюка, ягідка, птах, лисиця.

Грає, вишиває, танцює, гра, слухає.

2). Яка тварина «заблукала» до лісу? Ведмідь, лось, рак, лисиця, білка.

3). Яке слово «заблукало» у кожному рядку:

Малий, малює, маленький, змалку, мало.

Гра, виграш, грамота, виграє, гравець.

Будинок, побудував, будити, будова, будівництво.

Буква, буквар, букет, буквений.

Запис, записка, писк, писати, писанка.

«Аналіз об'єкта»

Вправи на різнобічний аналіз об'єкта . Варіанти формулювань.

1). Розгляньте малюнок. На цьому, наприклад, зображена груша. Підготуйтесь розповісти про неї все, що вам відомо: де росте, яка за розміром, смаком, формою, кольором, як її заготовляють на зиму, як використовують.

2). Для експрес-опитування.

Що ви знаєте про звук │у│?

  • Розкажи про звук │у│ в слові кукурудза.

  • Як перенести слова сиджу, ґудзик, умиваюся, увійти, курка, сумно,ходжу, подую , забуду, згадую , ерудит, кожух, недуг, учи.

  • Зробити звуко-буквений аналіз: читаю, п'ють, Урал, миттю.

  • Разом чи окремо: у(вімкнути), у(просити), у(лісі), у(весь), у(тирі), у(сі), у(же), У(ляна), у(сунути), у(терти), у(богий)…

  • Дієслова якої особи мають закінчення -у- ?

  • Який відмінок іменника та прикметника має закінчення –у-?

3). Для узагальнення вивченого.

  • Прочитай слово , речення, приготуйся розповісти про нього все , що тобі відомо.

  • Прочитай вправу. Скільки різних завдань з нею можна виконати?

  • Прочитай уривок тексту. Які запитання можна до нього поставити?



* * * * *

Важливо, щоб ці та інші розвиваючі завдання пропонувалися учням протягом кожного уроку , як елемент мовленнєвої розминки. Лише тоді кожна дитина поступово набуватиме досвіду активної асоціативної мислеформулюючої діяльності.


Список літератури:

1).Сучасний тлумачний словник української мови: 50 000 слів/ В. В. Дубчинський. – Х.:ВД « ШКОЛА», 2006. - 832С.

2). Прислів'я та приказки: Природа. Господарство. М. М. Пазяк, С. В. Мішанич. - К.: Наук. Думка, 1989.

3). Олійник І.С. , Сидоренко М. М..Українсько-російський і російсько-український фразеологічний тлумачний словник.- К.: Рад. Школа, 1991.

4). Кротов И .С. Гимнастика для ума. Логические задачи и головоломки. – Донецк: ООО ПКФ «БАО», 2006.


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Технології блочно-консультативного навчання на уроках української мови
Автор: Котляр Раїса Павлівна, вчитель української мови та літератури Огульцівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, спеціаліст...

Дозвольте відрекомендуватися. Я єгорова-Москалік Вікторія Вікторівна,...
Дозвольте відрекомендуватися. Я – Єгорова-Москалік Вікторія Вікторівна, вчитель української мови та літератури кз «Лисичанська загальноосвітня...

«Учитель року 2015» Підготувала учитель української мови І літератури
Зош І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради представляє Пивоварову Олену Миколаївну, учителя української мови І літератури Святогорівської...

Алексєєва О. О., учитель української мови та літератури зош №19 Готуємося...
Щоб успішно виконати завдання з мови та літератури, готуватися потрібно систематично й відповідально. Це важлива умова для учнів....

Використання тестових завдань з української мови та літератури у...
Автор роботи: Юшманова Оксана Володимирівна, вчитель української мови та літератури І категорії, кзш І-ІІІ ступенів №126

Розвиток творчих здібностей на уроках української мови та літератури
Рецензенти: Кобзєєва Т. А., заступник директора з навчально – виховної роботи, спеціаліст вищої категорії, учитель світової літератури,...

Робота з обдарованими учнями на уроках української мови
...

Навчальна програма народознавчого гуртка «Берегиня» для учнів 7-8...
«учитель-методист» Комунального навчального закладу «Лозуватська зш І-ІІІ ступенів №1 імені Т. Г. Шевченка»

План-конспект уроку
Ганенко Олександра Андріївна, учитель української мови та літератури, Донецька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №124

Урок, на якому традиційні компоненти (елементи) виконуються нетрадиційними способами
Елементи нестандартності на уроках української мови та літератури як засіб розвитку стійкого пізнавального процесу

Кнз «Лозуватська загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів»
Формування мотивації в учнів на уроках української мови та літератури з використанням інтерактивних технологій в умовах сучасної...

І. А. Висоцька, учитель української мови І літератури Миколаївської гімназії №3
Конструювання уроків української мови з урахуванням індивідуальних відмінностей у сприйнятті інформації (зразки завдань)

Методична розробка з української мови та літератури
Формування комунікативної компетентності при застосуванні інтерактивних технологій навчання на уроках мови та літератури

На уроках української мови
Янчук Л. О. Використання ігрових технологій на уроках української мови (на прикладі вивчення теми «Іменник як частина мови» у 6 класі)....

Нвк «зош І-ІІІ ступенів дитячий садок» с. Познанка Перша Портфоліо
«Розвиток основних компетентностей учнів на уроках української мови, літератури та в позаурочний час методом проектування»

Скальна служба
Мар’їнська об’єднана державна податкова інспекція головного управління дфс у донецькій області

Система уроків у 8 класі Підготувала Ігнатьєва Наталія Анатоліївна...
Тема. Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим І змішаним зв’язком

На уроках української мови
Розділ Теоретичне обґрунтування проблеми активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках. 5



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт