Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Уроку: Виражальні засоби риторики

Уроку: Виражальні засоби риторики





Сторінка1/7
  1   2   3   4   5   6   7




ДПТНЗ

"Свеський професійний аграрний ліцей"

Бібліотечний урок на тему:

Риторика”
hophop.com.ua / школа риторики - сайт объявлений днепропетровска из рук в руки


Підготувала бібліотекар

Л.В.Шкарапута

2014р.

Тема уроку: Виражальні засоби риторики.

Мета уроку: Сформувати вміння оволодіти особливостями ораторського мистецтва, визначити роль і значення різних виражальних засобів у мовленні; розвивати образне мислення, вміння визначати образні виражальні засоби у чужому мовленні і використовувати їх у власному; збагачувати світогляд, словниковий запас; спонукати до пізнання нового; виховувати патріотичні почуття, культуру мовленнєвої діяльності.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: схеми, вправи на мультимедійному екрані, роздатковий матеріал, висловлювання видатних ораторів, словничок.

Хід уроку.

І. Повідомлення теми, мети та плану уроку.

План уроку.

  1. Із історії риторики (інтерв'ю)

  2. Вимоги до оратора.

  3. Словесні виражальні засоби.

  4. Мовний тренінг.

  5. Мовний практикум.

  6. Підсумки (відкритий мікрофон.)

Бібліотекар: Які думки викликає у вас наведене нижче висловлювання?

Слово — найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру б добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом. Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необхідне і нетактовне — приносить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу і безнадію, одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльозу, породити віру в людину і зародити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі... Зле, невдале, нетактовне — приголомшити людину.

В.Сухомлинський

(Показ слайдів з відомими ораторами)



СОКРАТ

(470-399 рр. до н.е.)

Давньогрецький філософ, оратор. Жив в Афінах. Скромно одягнений, завжди оточений молоддю. Став вчителем Платона. Засуджений до страти за критику традиційної релігії і «шкідливий» вплив на молодь. Філософ загинув, прийнявши отруту.
АРІСТОТЕЛЬ

(384-322 рр. до н.е.)

Давньогрецький оратор, філософ.

Був вчителем полководця Олександра Македонського.

Заснував в Афінах свою школу «Лікей».

Арістотелю належать літературно-публіцистичні твори, переважно в формі діалогів («Протрептик»).

Положення «Поетики» зберегли актуальність і донині.

ДЕМОСФЕН

(384-322 рр. до н.е.)

Давньогрецький оратор і політичний діяч.

Засуджував політику О.Македонського.

Викриваючі твори мали назву «Філіппіки».

Ораторського успіху досяг завдяки напруженій праці над мовними недоліками.



ЦИЦЕРОН

(106-42 рр. до н.е.)

Марк Туллій Цицерон – грецький оратор.

Наприкінці 80-х років І ст. до н.е. він зміг продемонструвати свій талант блискучого і сміливого адвоката-оратора. Стає відомим політиком. Обирається консулом.

Найвідоміші твори: «Про оратора», «Про державу», «Брут», «Оратор».

До нашого часу дійшли 58 промов, 800 листів.

Інтерв'ю з відомими ораторами античності.

Питання до Цицерона: Як ви стали найвідомішим оратором Стародавнього Риму?

Відповідь Цицерона: Я жив в Римі в І ст. до нашої ери. Моїм вчителем був оратор Сцевола. Я з пристрастю вбирав всяку науку, завдяки працьовитості і здібностям я став відомим серед своїх ровесників, а батьки їхні приходили на заняття, щоб подивитися на мене і переконатись в моїх успіхах. Коли в Римі почали працювати суди після міжусобиць, я зміг продемонструвати свій талант адвоката-оратора і виграв багато справ. Фортуна відверталась від мене. Декілька разів був у вигнанні. Я став жертвою борців за владу. Надіюсь, що мої твори дійшли до вашого часу (18 промов, 800 листів)

Питання до Демосфена: Шановний ораторе! Чи мали ви відношення до політики тих часів?

Відповідь Демосфена: Я засуджував політику Олександра Македонського, царя Філіпа II, який проводив завойовницьку політику. Мої викриваючі твори мали назву «Філіппіки». До речі, коли з моїми промовами ознайомився цар, то він сказав: «Якби я ці промови чув раніше, то оголосив би війну самому собі.»

Питання до Демосфена: Чи об'єктивною є інформація про те, що саме риторика допомогла Вам позбавитися фізичних недугів?

Відповідь Демосфена: Так, на жаль, від природи я був шепелявий, мав слабкий голос, нервове сіпання плеча. Перші мої виступи публіка не сприйняла. Від недоліків я звільнився лише шляхом безупинних вправ. Значну увагу приділяв дикції. Щоб навчитись говорити голосно і чітко, я годинами просиджував на березі моря, взявши до рота морські камінці, декламував вірші. Щоб нічого мене не відволікало, ув'язнював себе на декілька місяців у підземеллі, підвішував над плечем, що сіпалося, гострий меч і студіював твори Сократа і Платона.

Питання до Демосфена: Прокоментуйте, будь ласка, одне з ваших висловлювань: «Цінність визначає не сама промова оратора й звучність його голосу, а те, наскільки вона поділяє точку зору народу.»

Відповідь Демосфена: Добре, що ви звернули увагу на цю тезу. Я переконаний, що основне завдання оратора - не прагнути до особистої вигоди, а говорити те, що хвилює слухача.

Проблемне завдання

Прочитайте уривок з роману Олеся Гончара «Собор» і назвіть не менше п'яти помилок, яких припустився лектор, готуючись до промови та виголошуючи її.

Одного дня на ферму приїхав агітатор з портфелем, блідолиций, в кепчині, в червонім картатім кашне.

— Приходьте, дівчата, увечері до клубу, лекцію читатиму— і довше, ніж на інших, затримав свій погляд на Єльці.

- Про що ж лекція? — шаріючись, запитала Єлька.

- О, в мене тема особлива: кохання. «Любовь — не вздохи на скамейке...» Чули? Ну, і так далі. Приходьте, не пошкодуєте.

Увечері дівчата були в клубі. Незабаром і він вийшов на фанерну трибуну зі своїм пузатим портфелем. Помітивши Єльку, всміхнувся їй, став розкладати папери. Вона ж ніби ждала якогось відкриття, сподівалась почути слова, до того не чуті, особливі, і все не зводила очей з його білого чола, з його яскравого кашне. Мусив він сказати ті слова, такі, що сколихнули б душу! І він почав. Клуб у Вовчугах маленький, тісний, з низькою стелею... Тут говори хоч і пошепки, тебе почують, а він з тієї трибуни раптом почав кричати. Наче зовсім глухі люди перед ним сидять або й зовсім людей нема, сама пустеча. Розмахував руками, упивався своїм: голосом, який то спадав завчено, то верескливо ліз кудись угору, — ось-ось пустить півня! Єлька і слів його не чула, їй аж мурашки бігали по тілу від його фальшивих нот, все боялася, що він таки на півня зірветься, і жарко ставало від пекучого сорому за той верескучий крик. «Ну навіщо ти так кричиш? — аж благала його в душі. — Хіба можна так... про кохання?»

Нічогісінько не запам'яталось, всі слова просковзнули десь мимо розуму й серця.

Коли розходились, він наздогнав її надворі, пішов поруч, ждав від неї, мабуть, похвали, потім сам запитав: «Ну як ?»

А вона йшла мовчки, похнюплена. Молодий лектор по-своєму витлумачив її мовчанку, він, видно, був впевнений, що зажив сьогодні успіху, почувайся збуджено, став розповідати Єльці, скільки праці доклав він, готуючи свою лекцію, гори літератури перекидав, самих лише цитат назбирав більше двохсот! Але й не шкодує, користь наявна, адже з-поміж лекцій на інші теми ця збирає щоразу найбільшу аудиторію. Тут не скажеш, що матеріал сухий, нудний, нікому не цікавий. Тема кохання кожного розворушить!

«Бідолашний, — думала Єлька в присмутку, — стільки трудитись, і все намарне. Старається, вчить людей кохати, а сам... чи ти кохав коли-небудь? І чи тебе кохали?»

Мжичило того вечора, лектор підняв комір мерзлякувато, проте розставатись не спішив. Сам признався, що нікого в житті ще не кохав, вона таки відгадала.

— Говорять, палають, на стіни деруться від переживань... ви вірите в це? — весело запитав Єльку.

Художнє читання

Усе залежить від тебе.

(Притча)

Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий (чоловік) Мандарин. Весь день його складався з примірювання розкішного вбрання та розмов з підданими про його розум і спогадів про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками...

Аж ось пройшов по всій країні поголос, що є чоловік, розумніший від усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого Мандарина. Дуже розлютився він: «Хто сміє називати якогось там ченця найрозумнішою людиною в світі!?»

Вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив мудреця до свого палацу. Сам же задумав обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках - живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе, - я роздушу метелика, а якщо - мертве - я випущу його...»

І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося чимало люду. Усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу гостя.

Аж ось двері відчинилися, до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він привітався з Мандарином і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання.

І тоді, зло посміхаючись, Мандарин проказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Все в твоїх руках!..» Збентежений Мандарин випустив метелика і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, лише від вас залежить, яким буде ваше спілкування, ваша взаємодія з іншими жвавою, яскравою, плідною чи навпаки.

Коментування висловлювань видатних людей.

1. Яка з наук є однією з визначальних у житті людини?

2. Чи кожен може стати оратором?

3.Чи важливим є вміння гарно говорити для створення власного іміджу?

На передньому плані біля дошки плакати з висловами видатних людей.

Поетами народжуються, ораторами стають.

Цицерон

Заговори, щоб я тебе побачив.

Сократ

Є два мистецтва, які можуть піднести людину на вищий пєдестал: одне - мистецтво доброго полководця, інше - хорошого оратора.

Цицерон

Риторика - цариця душ і княгиня мистецтв.

Ф. Прокопович

Хто ясно думає, той ясно і говорить.

Буало

Мова - втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова.

М. Рильський

Словничок.

Антитеза — протиставлення.

Гіпербола - поетичне перебільшення.

Етикет - сукупність норм і правил, покликаних регулювати зовнішні норми поведінки людини.

Каламбур - гра слів, заснована на використанні омонімів у комічному чи сатиричному контексті.

Метафора - образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.

Метонімія - перенесення назви одного явища на інше, що перебуває з ним в тому чи іншому зв'язку. (Кобзар, Каменяр)

Синекдоха - вид метонімії, в якій наявна кількісна зміна понять.

Дотеп - вдалий вислів, часто кумедний і дошкульний.

Парадокс – міркування, що одночасно містить і ствердження і заперечення.

Риторичне запитання - запитання, яке не вимагає відповіді.

Цитування - дослівна передача чиєїсь думки.

Невербальні засоби спілкування - несловесні засоби спілкування: міміка, інтонація, жести.

Інверсія - незвичне розташування слів у реченні.

Індуктивний метод - викладення матеріалу від конкретного до загального.

Дедуктивний метод - викладення матеріалу від загального до конкретного.

Порівняння - троп, який полягає у зіставленні одного предмета з іншим.

Неориторика – риторика, орієнтована на потреби сьогодення.

Діалог - розмова двох або кількох осіб.

Словесні виражальні засоби

(Показ слайдів і обговорення)

Джерела виразності мови практично невичерпні. Їх можна знайти і на лексичному рівні (пишність, пишнота, розкіш, помпезність; неуважний, байдужий, апатичний, індиферентний, млявий, збайдужілий, прохолодний, безпристрасний; картати, ганити, лаяти, ганьбити, паплюжити; важитися, наважуватися, насмілюватися, замірятися, посягати — синоніми; світло — тінь, добро — зло антоніми; ключ, бал — омоніми тощо), і на морфологічному рівні (грубезний, старезний, малесенька, ручища, дівчисько), і на фонетичному

(звукозапис або евфонія: Обсипалась душа твоя — Вранішня вишня).П.Тичина

Завжди благодатними в плані образності були фразеологія — як українська, так і антична, прислів'я, приказки, крилаті вислови й афоризми. їх вдале, доречне використання пожвавлює публічний виступ, робить його доказовим, підтвердженим народною мудрістю чи красою думки великих мислителів та ораторів минулого.

Виразність та образне мовлення досягається найбільшою мірою за допомогою тропів і фігур.

Тропами є метафори, порівняння, метонімії, синекдохи, епітети.

Своєї сили засоби виразності, за словами М. Рильського, набираються тоді, якщо є «таке єднання точних слів, коли епітет б'є стрілою у саму щонайглибшу суть, коли дорогою прямою тебе метафори ведуть, коли зринає порівняння, як з моря синього дельфін».

Порівнянняпояснення одного предмета або явища на допомогою іншого, подібного до нього.

Найчастіше порівняння мають у своєму складі слова ніби, наче, мов, немов, немовби, неначебто, як (хоча можуть бути і без них) або містять заперечення — заперечні порівняння. У них можна визначити дві частини — предмет, явище, яке порівнюється, і те, з чим його порівнюють.

Ось як використовують їх у своїх промовах відомі оратори та мислителі.

Парадокс міркування, яке і доводить певне положення, і заперечує його. У мистецтві й літературі парадокс художній засіб, коли вислів різко розходиться із загальноприйнятими уявленнями, зовні здається нелогічним, суперечить здоровому глуздові, але містить цікаву, важливу думку, кличе до глибших міркувань за законами діалектики.

Парадокси були відомі ще в античному світі, маючи назву «опис незвичайного». У Плутарха зберігалася «небилиця» Антіфана Вергейського (IV ст. до н. е.), в якій розповідалося, нібито в північних країнах слова, що вилітають з вуст, замерзають взимку від холоду, а потім навесні тануть, але тоді вже потрапляють не в ті вуха, для яких вони були призначені. Цицерон був автором філософської праці «Парадокси», а пізніше Д. Дідро написав «Парадокси про автора».

На парадоксах ґрунтуються деякі народні прислів'я (Тихше їдеш далі будеш. У шевця чоботі драні. У семи няньок дитя без ока). Для парадоксу характерна короткість і завершеність, це наближає його до афоризму. Грою слів парадокс може нагадувати каламбур. Часом парадокс перевертає навиворіт поширену сентенцію: «Не відкладай на завтра те, що можна зробити післязавтра» (О. Уайльд).

Я знаю лише те, що нічого не знаю.

Античний вислів

Світ найнезрозуміліший саме тим, що він зрозумілий.

А. Ейнштейн

Розум подібний до лампи: чим яскравішим є його світло, тим густішого стає тінь сумнівів.

Р. Тагор

Беззаконність породжується законами; найбрудніші гроші — відмиті; з чим у нас немає проблем, то це з проблемами; у кожного плюса є свої мінуси.

О. Перлюк

Метафора слово або словосполучення, яке розкриває сутність і особливості одного явища через перенесення на нього схожих ознак і властивостей іншого явища. При цьому прямі ознаки поєднуються з переносними.

М.В. Ломоносов детально характеризує у своїй «Риториці»всі основні «прикраси» публічного виступу, серед них і метафори, говорячи, що цей троп буває:

1) коли вислів, що належить до бездушної речі, переноситься на живе, наприклад: тверда людина замість сильна; кам'яне серце, тобто несхитне; думки коливаються, тобто змінюються;

2) коли вислів, що характеризує живе, переноситься на неживе: похмуре море, лице землі, луки сміються, спраглі пустелі, земля, плугом поранена, неприборкані, вітри;

3) коли слово від неживої до неживої ж речі переноситься: у хвилях киплячий пісок замість пісок, що крутиться у хвилях; небо зорями розцвітає замість світить.

4) коли ознака переноситься від живого до живого: несите око, летючі думки...». Видатний вчений-ритор застерігав, що не можна вживати метафори надто часто, бо вони можуть затемнювати зміст промови; небажано переносити ознаки високих і важливих речей на предмети і явища, «низькі», окрім як жартома, наприклад, громогласний комар.

Метафори нерідко трапляються в публічних виступах, казаннях та промовах як давніх часів, так і нинішніх, слугуючи яскравим художнім засобом.

Добре було благодаті й істині між новими людьми розсіяти. Не вливають-бо, словами Господніми, вина нового вчення благодатного в міхи старі, застарілі в іудействі. А то міхи прорвуться – і вино проллється.

Іларіон Київський

«Ну, а як бути з іншими? — запитують мене в ці дні. Як бути, скажімо, з маленькими отима вельзевулами, навіть до літератури причетними, які часом ще й зараз ночами, при чадінні культівських каганців, пробують озлоблено клепати старі-старі ярлики для нових наших творів? Традиції невдячного ремесла, вони, видно, сумують за минулим, за днями сваволі, коли можна було цькувати безкарно, — та все ж сподіваємось, що і їх обвіє струменем чистого повітря нових днів, а недолугі їхні вироби, як усе фальшиве й рецидивне, будуть потоптані копитами часу!»

Олесь Гончар. Слово на ювілейному вечорі

Як бачимо, метафори часто поєднуються з порівнянням. Арістотель щодо цього зауважував: «Коли поет говорить про Ахілла: «він кинувся, як лев», - це порівняння. Коли він говорить про Ахілла «кинувся левом», — це метафора; обидва — Ахілл і лев — наділені хоробрістю.

Риторичними питаннями називаються питання, які не потребують відповіді.

Риторичні питання слугують для емоційного ствердження чи заперечення чогось. За їх допомогою можна досягти ефекту співпереживання — інтелектуального (коли промовець ніби публічно розмірковує разом зі слухачами, зіставляє різні факти та погляди, сперечається з уявними або справжніми опонентами) та емоційного (коли промовець сам не байдужий до того, що говорить, і передає емоціональну наснагу іншим).

Є в нашій мові коротке, напрочуд тепле слово «дякую». Чи часто користуємося ним, особливо в магазинах? Цілий день стоїть за прилавком продавець. Беручи покупку, ми нерідко забуваємо сказати одне-єдине слово. А, може, воно б зняло в людини втому, підняло настрій.

Б. Скуратівський

...Чи справді багатомовність світу є гальмом на шляху прогресу людства, а рідна мова — перешкодою в розвитку особистості й нації? І чому так не вважають японці, шведи, голландці, італійці та сотні інших народів?

В. Іванишин, Я. Радевич-Винницький

Як бачимо, питання, риторичні питання разом з іншими художніми засобами підсилюють виразність та емоційність публічного виступу.

Досвідчені оратори використовують у своїх промовах парадокси, і це вказує на оригінальність їх мислення, думок, незалежність, самостійність суджень.


Мовний тренінг

  1. Перетворіть у реченнях порівняння на метафори.

Книги, як ріки, що наповнюють світ.


Книги рікою наповнюють світ.

Сумлінний оратор збирає матеріал для свого виступу, неначе бджола зносить мед до вулика.


Сумлінний оратор бджолою збирає матеріал для виступу, неначе мед до вулика.

Наша економіка, ніби пеньок старого трухлявого дерева в садку – з одного боку трухлявіє, з іншого – пускає молоді парості.

Наша економіка є пеньком старого дерева в саду – з одного боку трухлявіє, з іншого – пускає молоді парості.

2. Перетворіть метафори на порівняння.

Хороша, ясноока була дівчина-квітка.


Хороша, ясноока була дівчина, ніби квітка.

Стояло тихе і гладеньке скло моря.

Море стояло тихе і гладеньке, ніби скло.

3. Які мовленнєві вади висміюються в народних приказках.

Говорить, наче тісто місить.

Торохтить Солоха, як діжка з горохом.

Поки скаже – тричі навколо оббіжиш.

Тягнути кота за хвіст.

«Мозкова атака»

Назвіть види красномовства, орієнтуючись на таблицю.



наука, освіта

лекція

наукова доповідь

огляд

наукове повідомлення

виступ на уроці, диспуті



суд

промова прокурора

промова адвоката (захист)

виступ свідків, звинувачуваного (самозахист)




суспільне життя

доповідь на конференції, з’їзді,

промова на мітингу, в парламенті (включаючи шкільний)


виступ на радіо, на телебаченні з актуальних проблем, з нагоди свята, ювілею тощо



побут

ювілейна, вітальна, застільна промови (виступи, тости)

промова при похованні чи

виступ у відповідь на вітання



релігія

церковна проповідь

промова на соборі

звертання до віруючих

Мовний практикум

Зразок агітаційного виступу учня з професії: «Кухар, кондитер».

Шановні майбутні випускники.

Наближається час, коли ваша дитяча стежина виведе вас на широку дорогу дорослого життя, подібно до того, як маленький струмочок вливається в велику ріку.

Щоб впевнено рухатись по цій дорозі життя, потрібно готуватись до цього. Давайте згадаємо народне прислів’я «Весняний день рік годує». Весна для вас - це пора юності, коли закладається фундамент вашого майбутнього.

Я - майже ваша ровесниця, вже другий рік навчаюсь в ліцеї.Освоюю одну з найдавніших І найпотрібніших на землі професій - кухар-кондитер.

Жінка - берегиня домашнього вогнища. Чи знайдеться хтось, хто зможе заперечити потрібність майстерності кухаря в сімї ? Хіба ви не згадуєте золоті руки вашої матусі, яка пригощала вас смачними пиріжками?

Якщо ж говорити про потрібність цієї професії в громадському харчуванні, то, сподіваюсь, ніхто мені не заперечить, що зараз, коли рівень життя людей підвищується, розширюється мережа різноманітних закладів громадського харчування: ресторанів, кав’ярень, барів, де завжди знайдеться місце вашій кухарській майстерності. А здобути цю майстерність ви можете у нас, в Свеському професійному аграрному ліцеї. Тут до ваших послуг їдальня з сучасним обладнанням , лабораторії для кухарів. Освоїти професію допоможуть кваліфіковані майстри виробничого навчання.

В кінці свого виступу ще раз звернусь до народної мудрості: «Хліб - всьому голова» і висловлю впевненість в тому, що той, хто буде пов’язаний з кухарською справою, зможе забезпечити собі ї своїй майбутній сімї матеріальну стабільність і шану від людей. Чекаємо на вас!

Які засоби виразності застосовані у виступі?

ГРА: «Відкритий мікрофон».

  1. Щоб стати гарним оратором, потрібно

( ЗРАЗКИ ВІДПОВІДЕЙ)

  • мати багатий словниковий запас

  • багато читати

  • знати скарби усної народної творчостй

  • бути проінформованим

  • знати теорію мови, особлтво стилістику

  • треба вміти володіти собою

  • знати правила етикету

  • слідкувати за мімікою, жестами, інтонацією

  • відчувати настрій слухачів

  1. Основними джерелами інформації є . . .



(ЗРАЗКИ ВІДПОВІДЕЙ)

  • наукова, науково-популярна література

  • довідкова література: енциклопедія, словники

  • художня література

  • статті з газет та журналів

  • передачі радіо і телебачення

  • результати соціальних досліджень

  • власні конспекти, тези, інтерв’ю

  • роздуми і спостереження

  1. В українському мовному етикеті заведені такі звертання:

Дорогі друзі! Шановні громадяни! Вельмишановні добродії! Шановна громада! Шановне товариство! Дорогі колеги! Шановні гості! Високоповажні гості! Шановні учасники конкурсу! Дорогі співвітчизники! Шановні опоненти!

Самостійна робота

  1. Назвіть найвидатнішого оратора Стародвньої Греції.







2. Хто із знаменитих ораторів мав мовленеві вади,

але завдяки наполегливій праці досяг великого успіху?





  1. Хто автор „ Слова про закон і благодать ...”







  1. Мандрівний український філософ, просвітитель і гуманіст 18 ст






  1. Міркування, що містити одночасно і ствердження і заперечення







  1. Поетичне перебільшення.







  1. Дослівна передача чиєїсь авторитетної думки.







8. Перенесення схожих ознак, властивостей одного

явища, предмета на інших за схожістю





9.Як одним словом назвати несловесні зособи спілкування : жести, міміку?





10. Назвіть батьківщину риторики





11. найвизначніший римський оратор





12. Український вищий навчальний заклад, де готувались викладачі риторики та видатні оратори





Завдання:

Заповнити таблицю, обмінятись роботами і перевірити правильність виконання за висвітленими на мультимедійному екрані відповідями.

Вірні відповіді:

1. Назвіть найвидатнішого оратора Стародвньої Греції.

Демосфен

2. Хто із знаменитих ораторів мав мовленеві вади,

але завдяки наполегливій праці досяг великого успіху?

Демосфен

3. Хто автор „ Слова про закон і благодать ...”

Іларіон

4. Мандрівний український філософ, просвітитель і гуманіст 18 ст



Г. Сковорода

5. Міркування, що містити одночасно і ствердження і заперечення

Прадокс

6. Поетичне перебільшення.

Гіпербола

7. Дослівно передача чиєїсь авторитетної думки.

Цитування

8. Перенесення схожих ознак, властивостей одного

явища, предмета на інших за схожістю

Метафора

9.Як одним словом назвати несловесні зособи спілкування : жести, міміка.

Невербальні

10. Назвіть батьківщину риторики

Стар. Греція

11. найвизначніший римський оратор

Цицерон

12. Український вищий навчальний заклад, де готувались викладачі риторики та видатні оратори

Києво-Могилянська акдемія

Домашнє завдання: підготувати публічний виступ за однією з тем..

Пропоновані теми:

1. Чи має бути платною вища освіта в Україні?

2. Як боротися з шкідливими звичками?

Інтелектуальна розминка

Розгадайте кросворд

По горизонталі:

1. Пояснення одного предмета або явища за допомогою іншого, подібного до нього.

2. Перенесення ознак, властивостей одного явища на інше за схожістю.

3. Питання, яке не вимагає відповіді.

4. Коротке лаконічне судження, яке в стислій, зручній для
запам'ятовування формі містить глибоку думку.

5. Вдалий вислів, часто кумедний і дошкульний.

6. Перенесення назви одного явища на інше, що перебуває з ним у тому чи іншому зв'язку. (Великий Кобзар, Каменяр)

7. Гра слів, заснована на використанні омонімів у комічному чи
сатиричному контексті.

8. Вид метонімії, в якій наявна кількісна зміна понять.

По вертикалі:

  1. Міркування, яке і доводить певне положення, і заперечує його.




В гуртожитку життя ключем вирує:

Там чути сміх, там гомін, там пісні.

Бібліотека ж – тишею чарує,

Скарбницю знань таїть вона в собі.
Вже котрий рік моя бібліотека

Від серця щирого стрічає читачів.

Для всіх у нас завжди відкриті двері:

Для учнів, для майстрів, викладачів.
Завжди для всіх знайду я добре слово,

Літературу і журнали підберу.

З новою виставкою познайомлю,

Статей цікавих огляд проведу.

  1   2   3   4   5   6   7

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку : Стилістичні засоби лексикології
Прочитайте тексти, поясніть орфограми та пунктограми в реченнях. Визначте стилі мови даних текстів. Схарактеризуйте мовні засоби...

Інструкція для медичного застосування лікарського засобу
Фармакотерапевтична група. Засоби, що застосовуються в офтальмології. Протинабрякові та антиалергічні засоби. Симпатоміметики, що...

Інструкція для медичного застосування лікарського засобу
Фармакотерапевтична група. Засоби, що застосовуються в офтальмології. Протинабрякові та антиалергічні засоби. Симпатоміметики, що...

Тема: Елементи практичної риторики

6. Засоби виробництва І
Засоби виробництва І оборотні засоби складають виробничі фонди підприємств. Останні поділяються на основні й оборотні

Уроку на тему: «Стилістичні засоби фонетики»
Обладнання: мультимедійний проектор, картки, підручники, словники, музика, запис пісні з діалектами

Тема: Елементи практичної риторики
Український правопис добре опрацьований кількома поколіннями мовознавців. (З газети)

Урок дослідження. Обладнання: фразеологічні словники, малюнки фразеологізми,...
Тема уроку: Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Стилістичні засоби фразеології

Урок дослідження. Обладнання: фразеологічні словники, малюнки фразеологізми,...
Тема уроку: Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Стилістичні засоби фразеології

Інформація щодо виписування рецептів на лікарські засоби
Питання удосконалення реалізації пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби

Стилістичні засоби фонетики
Переносне значення слів. Тропи (епітет, порівняння, метафора, персоніфікація, метонімія, синекдоха, гіпербола, алегорія) Тропи(з...

Методичні рекомендації щодо проведення уроку
Очікувані результати: учні використовують мультимедійні м інші комунікаційні засоби для презентації теми або проблеми проекту, застосовують...

Для здійснення виробничо-господарської діяльності підприємству необхідні...
Для здійснення виробничо-господарської діяльності підприємству необхідні засоби виробництва — засоби І предмети праці

Урок української мови, проведений в 3 класі Тема уроку
Обладнання. Девіз уроку, тема уроку, малюнок із зображенням сніговика, зимові пейзажі, роздаткові картки, етапи уроку, матеріал для...

Методична розробка та вимоги до неї
Методична розробка це посібник, що розкриває форми, засоби, методи навчання, елементи сучасних педагогічних технологій або самі технології...

Уроку: урок відкриття нових знань. Цілі уроку
Тема уроку «Префікси І прийменники. Зіставлення за значенням та способом написання»

Методична розробка та вимоги до неї
Методична розробка це посібник, що розкриває форми, засоби, методи навчання, елементи сучасних педагогічних технологій або самі технології...

Методичний посібник призначений для заступників керівників установ...
Засоби виробництва (об’єкти) підвищеної небезпеки (далі – засоби виробництва) підлягають реєстрації та отриманню дозволу на їх експлуатацію...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт