Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Урок №37 Тема уроку: Підсумковий урок «Електромагнітні хвилі в природі та техніці»

Урок №37 Тема уроку: Підсумковий урок «Електромагнітні хвилі в природі та техніці»





Урок № 37

Тема уроку: Підсумковий урок «Електромагнітні хвилі в природі та техніці»

Методична мета: використання проектних технологій при вивченні предмета «Фізика».
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання по темі: «Електромагнітні хвилі»; ознайомити учнів з різними видами електромагнітного випромінювання, їх фізичними властивостями та методами отримання; акцентувати увагу учнів на взаємозв’язку зміни частоти випромінювань та їх властивостей; проаналізувати їх вплив на людей та живі організми; формувати матеріалістичний світогляд учнів

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

Вид уроку: урок - конференція
КМЗ уроку: мультимедійна система, презентація: низькочастотне випромінювання, радіохвилі, інфрачервоне випромінювання, видиме світло, ультрафіолетове випромінювання, рентгенівське випромінювання, гамма – проміння, настінний знак, що забороняє користуватися мобільними телефонами під час уроку.

Методи: проблемний, ситуативний, пошуково-дослідницький, проектний.

Міжпредметні зв’язки: фізика,електротехніка,будова автомобіля, спецтехнологія, правила дорожнього руху, інформатика.

(На дошці шкала електромагнітних хвиль. Учнівські столи розташовані для роботи в групах. На дошці епіграф:

« Те, що ми знаємо,- обмежене, а те , чого не знаємо, - безмежне…»

П’єр Лаплас

Хід уроку

I. Організаційна частина (перевірка наявності учнів, чергових, готовності учнів до уроку )

II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Вчитель Сьогодні ми з вами проводимо підсумковий урок з фізики, на якому розглянемо питання про властивості, застосування та вплив електромагнітних хвиль на людину та живі організми.

Урок – нетрадиційний, проводимо його у вигляді наукової конференції, на якій ви виступаєте у ролі співробітників різних кафедр наукового інституту, які досліджували різні діапазони електромагнітних хвиль і де ви розповідаєте та аналізуєте матеріали, підготовлені вами по даній темі.

В кінці уроку завідуючий кафедрою кожної групи проводять оцінювання, враховуючи науковість, змістовність, доступність підготовленого матеріалу,виходячи з максимальної оцінки 10 балів.

Мотивація навчальної діяльності

Завершуючи вивчення розділу «Коливання та хвилі» ми дізнаємося за допомогою яких електромагнітних хвиль можна передавати інформацію та зображення на великі відстані, зробити ранню діагностику захворювання чи правильно скласти кістки при переломах, вилікувати на ранніх стадіях рак, яке значення мають електромагнітні хвилі у вашій професії. Щоб відповісти на ці питання згадаємо, що ми знаємо про електромагнітні хвилі.

ІІI. Активізація розумової діяльності учнів

1. Що собою являє електромагнітне поле? Хто передбачив його існування?

2. Яку хвилю ми називаєм електромагнітною?

3. Яка швидкість поширення електромагнітних хвиль?

4. Який зв’язок існує між довжиною і частотою електромагнітної хвилі?

4. Хто вперше отримав електромагнітну хвилю і дослідив її властивості ?

5. Які властивості електромагнітної хвилі ви знаєте?

6. Хто перший прийняв електромагнітну хвилю?

7. Що собою являє шкала електромагнітних хвиль?

8. Від чого залежать властивості електромагнітних хвиль?

9.Чому в класі забороняється користуватися мобільними телефонами?

Оголошується тема уроку

IV. Матеріали уроку

Протягом уроку учнями заповнюється таблиця «Шкала електромагнітних хвиль"

Вчитель Джерело електромагнітних хвиль – це заряджені частинки, які рухаються прискорено. Об’єднавши всі електромагнітні хвилі, ми отримаємо шкалу, або спектр електромагнітних випромінювань. Починається ця шкала з низькочастотного випромінювання.

До слова запрошується представники кафедри,які досліджували ці хвилі

Кафедра з питань низькочастотних коливань

Електромагнітні хвилі завдовжки більш як

10 км називаються низькочастотними. Такі коливання створюються генераторами в електричних мережах з частотою 50 Гц , машинними генераторами підвищеної частоти (до 200 Гц, а також у телефонних мережах з частотою 5000 Гц).

Такі коливання виникають під час роботи електричних генераторів, поблизу ліній електропередач і поширюється лише на кілька метрів, тому широкого застосування вони не мають.

Але не зважаючи на це, вони використовуються для:

  • попередження землетрусу,

  • зв’язку між підводним човном, що знаходиться під водою і штабом;

  • геологорозвідкою при просвічуванні земних надр.

Одним із перспективних напрямів удосконалення машин для подрібнення сировини є використання в них електромагнітного віброприводу.

Подрібнення широко використовують в борошномельному, м'ясному, цукровому, консервному та інших виробництвах.
Негативний вплив низькочастотного випромінювання на людину і на ті чи інші компоненти екосистем прямо пропорційно потужності поля і часу опромінювання. Несприятливий вплив цього поля, створюваного ЛЕП, проявляється вже при напруженості 1 кВ/м. У людини порушується робота ендокринної системи, обмінні процеси функції головного і спинного мозку та інше.
Вчитель За низькочастотними хвилями знаходяться радіохвилі. Що вони собою являють, про їх значення в житті людини нам розкажуть представники кафедри, яка вивчала ці хвилі. Послухаємо їх висновки.

Кафедра з питань радіохвиль

Розпочнемо з історії:

  • в експериментах Герца (1880-ті рр.) вперше були одержані хвилі з довжиною кілька десятків сантиметрів;

  • в 1895-99 О. Попов вперше використав радіохвилі для бездротового зв'язку;

  • в 1939 році у Харкові створено перший в світі радіолокатор.

З розвитком радіотехніки розширявся і частотний діапазон хвиль, який може бути зґенерований чи сприйнятий радіоапаратурою.

Основною ознакою діапазону радіохвиль є їх поширення на значні відстані з великою швидкістю (300 тис. км/с), що робить їх цінними для передачі інформації.

Джерелом цих хвиль є антена, яка випромінює модульовані хвилі, що несуть відео або звукову інформацію Це електромагнітні хвилі з довжиною від 10−5м до 104 метра та частотою, що лежать в межах від 3*104Гц до 3*1012Гц.

Радіохвилі поділяються на діапазони, які ви бачите на екрані.

Радіохвилі використовують:

  • в радіомовленні (для передачі звука на відстань),

  • в телебаченні (для передачі зображення та звуку на відстань);

  • в радіолокації (для визначення відстані до об’єкта)

  • в радіо- космічному зв’язку;

  • в медицині;

  • в стільниковому зв’язку(мобільних телефонах);



Шкідливий вплив мобільних телефонів проявляється:

  • в психологічній залежності від ньго;

  • в впливі на біохімічну активність мозку: дослідження засвідчили зміни, а саме зміни альфа - і бета-ритму біоелектричної активності. Ці зміни з'являлися при тривалому використанні мобільного телефону;

  • у впливі мобільного телефону на пізнавальну функцію людини: при тривалій розмові спостерігається збільшення температури вуха, барабанної перетинки, прилеглих тканин і прилеглої ділянки мозку. Напевно, багато хто з вас могли помітити відчуття тепла у вусі після довгої розмови. Це є не що інше, як результат впливу електромагнітного поля, створюваного передавачем телефону.


Результати провединих досліджень з оцінкою впливу стільникового телефону, комп’ютера та інших сучасних радіоелектроних засобів на різні організми як у робочому, так і вимкненому стані виялися невтішними і показали вкрай негативний їх вплив на стан біологічних об’єктів, яке проявилось:

  • у зниженні рухової активності і виживання мікроорганізмів;

  • у збільшенні смертності мікроорганізмів

  • в погіршенні регенерації тканин;

  • в порушенні ембріонального і личинкового розвику;

  • у зниженні біохімічних реацій, порушення метаболізму;

  • у зниженні енергечного потенціалу у всіх життєво важливих системах організму.

  • Використання стільникового зв’язку впливає на увагу і здатність до концентрації: « Ви ж не раз чули по радіо чи телебаченню про аварії, скоєних водіями, які розмовляють по телефону. Відбувається це тому, що водій більше зосереджується на розмові, ніж на управлінні автомобілем».

  • Впливає на сон та імунну систему. (У даній області було проведено безліч досліджень. Наприклад, вчений Huber R, який проводив досліди у 2000 році, встановив, що тривалий вплив електромагнітних полів телефону на мозок призводить до такого ж ефекту, що і вживання кави чи міцного чаю.)


Вчитель За радіохвилями знаходятся інвфрачервоне проміння Запрошуються до слова кафедра, яка вивчала

природу інфрачернового випромінювання та його значення в житті людини

Кафедра з питань інфрачервоного випромінювання

Інфрачервоне випромінювання - це невидима частина електромагнітного спектра, що знаходиться в діапазоні довжин хвиль від 0,78 мкм до 1000 мкм.

Природними джерелами інфрачервоного випромінювання є

  • Сонце (до речі, 50% його випромінювання є інфрачервоне світло),

  • зірки,

  • планети.

Штучними джерелами інфрачервоного випромінювання є будь-яке тіло, температура якого вища за температуру навколишнього середовища, а також:



  • Нагрівальні, плавильні печі і інші термоприлади;

  • Стрічкові вольфрамові лампи, ртутні лампи високого тиску, лазери;

  • Приймачами інфрачервоного випромінювання є болометри, термометри, фоторезистори, фотоелементи та інше…

Інфрачервоне випромінювання має такі властивості:

  • проходить крізь картон,

  • чорний папір,

  • тонкий шар ебоніту,

  • асфальт,

  • атмосферу Землі,

  • сильно поглинається водяною парою.


Інфрачервоне випромінювання застосовують для:

  • фотографування земних об'єктів у тумані й темряві;

  • прогрівання тканин живого організму;

  • сушіння овочів та фруктів,деревини, лакофарбових поверхонь, підігрівання матеріалів;

  • встановлення охоронної сигналізації у приміщеннях;

  • Застосовуються у сфері медицини, геодезії, криміналістики, у військовій справі (прилади нічного бачення тощо), захист грошей від підробок.




  • З метою відбивання інфрачервоного випромінювання металізують костюми пожежників і сталеварів, щоб захистити їх від перегрівання.

  • У ракетах, що самі наводяться на ціль, реєструють інфрачервоні промені, які виходять від працюючих двигунів танків, літаків. Радіус дії таких літаків до 200 км.

  • Сучасні інфрачервоні сушильні установки на автомобільних заводах являють собою тунелі, на внутрішніх поверхнях яких встановлені інфрачервоні випро¬мінювачі. Змонтований і пофарбований автомобіль повільно рухається тунелем і виходить з нього сухим. Сушіння триває 4—5 хвилин. Але, мабуть, найбільш цікавим застосування ми інфрачервоних променів є створення приладів нічного бачення, які дають можливість вести спостереження вночі, а також фотографування в інфрачервоних променях.

  • Науці невідомі які-небудь негативні впливи інфрачервоного випромінювання на організм людини.Практично всі живі організми знаходяться під впливом Сонця і, отже, інфрачервоних променів. Більш того, саме без цих променів наша планета не прогрівалася б до звичних для нас температур, не прогрівалося б повітря, на Землі панував би вічний холод.

  • Але сонячний удар є наслідком впливу інфрачервоного випромінювання на центральну нервову систему.Проникаючи у тканини на значну глибину (2-3 см), інфрачервоне випромінювання може спричинювати захворювання на менінгіт і енцефаліт.Тому, недоцільно перебувати на сонці довгий період часу.

Вчитель За інфрачервоним випромінюванням розміщене видиме світло. Про його властивості та значення в житті людини нам розкаже кафедра, яка вивчали це питання.

Кафедра з питань видимого випромінювання

Це частина електромагнітного випромінювання, яке сприймається оком і є окремим випадком електромагнітних хвиль, довжина яких від 7,6*10-7м (червоне світло) до 4*10-7м (фіолетове світло), і займає на шкалі електромагнітних хвиль порівняно вузьку ділянку.

Видиме світло добре відбивається, заломлюється, діє на око, для нього характерні явища дисперсії (розкладання в спектр), інтерференції (складання), дифракції (огинання), поляризації (поширення в одній площині).

Видиме світло застосовують в:

  • освітленні;

  • гологфафії;

  • виробництві;

  • науці;

  • електроенергії.


Джерела видимого світла поділяються на:

  • Природне (світло зірок ,північне сяйво, світло при виверженні вулканів, свічення світлячків, глибоководних риб)

  • Технічне (лазерний промінь, зварка металів,лампи прямого накалення,світлодіоди, світло від моніторів комп’ютерів,телевізорів, мобільних телефонів і т.д.)

У великих доза видиме світло може привести до опіків, при загоранні на пляжах,зварюванні металів.

Вчитель До слова запрошується кафедра, яка досліджувала ультрафіолетове випромінювання

Кафедра з питань ультрафіолетового випромінювання

Ультрафіолетове (бактерицидне) випромінення – це електромагнітне випромінення ультрафіолетового діапазону довжин хвиль,що лежать в інтервалі від 205 до 315 нм.

Природним джерелом їх є Сонце, а штучним-кварцові лампи

Ультрафіолетове випромінювання має широке застосування із-за своїх властивостей:

  • викликає люмінесценцію (екрани телевізорів,монітори комп’ютерів і т. д);

  • викликає фотоефект (в фотоелементах, від чого «заговорило кіно»,працює пропускна система метро, робота станків програмного управління і т.д.);

  • спричиняє фотохімічні реакції (явище фотосинтезу, виготовлення фотографій);

  • справляє бактерицидну дію (стерилізація повітря в промислових приміщеннях,лікарнях);

  • впливає на центральну нервову систему, стимулюючи багато важливих життєвих функцій в організмі;

  • різні дози ультрафіолетового випромінювання, діючи на тканини шкіри, спричиняють утворення захисного пігменту — засмаги (вітамін D).

  • захист інформації

Виявити УФ проміння можна за допомогою:

  • фотоелемента;

  • УФ- фотографії;

  • флуоресценції

  • біодатчиків

  • вентильного фотоелемента

  • датчиків ультрафіолетового випромінювання



Вчитель Після ультрафіолетового випромінювання в шкалі електромагнітних хвиль розміщене рентге́нівське випромі́нювання.Про історію його відкриття, властивості та застосування розкажуть науковці з кафедри, що займались вивченням цього питання.
Кафедра з питань рентге́нівського випромі́нювання

Рентге́нівське випромі́нювання, це короткохвильове випромінювання з довжиною хвилі від 10 нм до 0,01нм виникає під час гальмування швидких електронів.

Запатентував відкриття невидимого випромінювання Рентген 8 листопада 1895 року, яке було назване Х-променями. У 1901 році Рентгену була присуджена перша в історії Нобелівська премія з фізики.

Джерелом рентгенівського випромінювання виявився анод вакуумної трубки.

В цьому ж напрямі й до нього працювали багато вче-них, у тому числі й Іван Пулюй,який народився на Тернопільщині. Займаючись газорозрядними процесами в катодній трубці, Пулюй винайшов так звану "лампу Пулюя", яка випускала невідоме проміння за 14років до відкриття Рентгеном. За допомогою барієво-платиново-ціаністого екрана він зробив ці промені видимими, і почав робити різні знімки (зараз вони називаються рентгенограмами), що вирізнялися особливою чіткістю.

Після досліджень виявилося, що рентгенівське випромінювання має такі властивості:

  • висока проникаюча й іонізуюча здатність;

  • не відхиляється електричним і магнітним полями;

  • викликає люмінесценцію;

  • справляє фотохімічну дію;

  • справляє досить сильну біологічну дію на організм у цілому;

  • поширення, відбивання, заломлення, інтерференція та дифракція відбуваються аналогічно видимому випромінюванню.


Застосування:

  • флюорографія (для ранньої діагностики захворювання-1раз на рік);

  • рентгеноспектральний аналіз (дозволяє судити про хімічний склад досліджуваної речовини;

  • кристалографія- дозволяє установити будову кристала;

  • огляд багажу і вантажів (застосовується в аеропортах, митних пунктах і інших місцях,що дозволяє виявити в багажі і вантажі заборонені до перевезення предмети);

  • Рентгенівська дефектоскопія (використовується в основному для виявлення раковин, грубих тріщин, сторонніх включень у литих виробах, при перевірці якості зварних швів.

Існує три методи захисту від рентгенівського випромінювання:

  • час (якомого рідше попадати в зону їх дії),

  • відстань (з відстанню дія їх зменшується);

  • екранування (захист).

Ще Гіппократ говорив, що все на світі може бути як отрутою, так і ліками. Вся справа лише в дозі. Те ж саме можна сказати і про рентгенівські промені. Якщо не переборщити з опроміненням, воно може бути рятівним.

Вчитель До слова запрошуються представники кафедри, яка вивчали γ-випромінювання

Гамма- випромінювання було відкрите в 1910 р. Генрі Бреггом, а його електромагнітна природа була доказана в 1914 г. Ернестом Резерфордом.Це

короткохвильове електромагнітне випромінювання, що виникає при розпаді радіоактивних ядер, переході ядер із збудженого стану в основний, взаємодії швидких заряджених часток з речовиною, анігіляції електронно-позитронних пар тощо.

Довжина хвилі: 10-11 - 3∙10-15 м.

Частота: 2∙1018 - 3∙1030 Гц.

Але вперше γ-випромінювання спостерігав А. Беккерель у 1896 р.

Властивості γ- променів дуже подібні на властивості рентгенівських променів, але мають:

  • більшу іонізуючу здатність;

  • більшу проникливість;

  • більшу частоту коливань;

більшу небезпеку для живих організмів

Застосування:

Незважаючи на небезпеку гамма-променів для живих організмів, вони застосовуються :

  • у медицині: для лікування ракових пухлин;

для стерилізації приміщень, апаратури і лікарських препаратів, а гамма-ніж - в радіохірургії патологій головного мозку; ;

  • для отримання мутацій з наступним відбором корисних форм ,наприклад, для одержання антибіотиків, високопродуктивних сортів рослин в с/г;

  • в техниці- для виявлення дефектів в металевих деталях - гамма-дефектоскопия;

  • в харчовій промисловості для стерилізації продуктів харчування;

  • для діагностики використовують мічені атоми, які теж при розпаді випромінюють гамма-промені.

V. Висновок

Вчитель. Сьогодні ми з вами розглянули електромагнітні хвилі та дію їх на організм людини. У вивченні хвиль ми пройшли тим же шляхом, яким йшло усе людство: від повної темряви незнання до яскравого світла знань. Тільки знання дозволяють відчувати всю красу природи і повноту життя.

VI. Оголошення результатів роботи учнів на уроці. c:\documents and settings\admin\рабочий стол\відео та презентації\nw_happy-face1.png

(підведення підсумків, аналіз роботи учнів на уроці та виставлення оцінок)

VII. Рефлексія: біля кожного з вас на столі є смайлики. Кожен з вас вибере той, який відповідає враженню, яке він виніс з уроку, а саме: задоволення,

байдужість, не задоволення

VIII. Домашнє завдання:

  • повторити §42-49; вивчити §62-64

  • заповнити таблицю «Шкала електромагнітних хвиль»

  • підготуватися до контрольної роботи


IX. А зараз, пропоную вам подивитися «Лазерне шоу», що відбувалося на святкуванні міста Харків. Це шоу покаже вам на скільки видиме світло може здивувати нас своїми несподіваними комбінаціями. Це знайомство з оптичними ілюзіями.

Додаток


























Шуліка Ігор

































Заповнити таблицю в ході беребігу уроку

Питання

Низь-кочас-тотні

хвилі

Радіо-

хвилі

Інфра- черво-

ні

хвилі

Видиме світло

Ультра-

фіолетове

випроміювання

Рентгенів-ське

випроміню-вання

Гамма

випромі-

нювання

Діапазон

довжин

та частот






















Розташування на шкалi






















Коли

та ким

відкрите






















Джерело

випромі-нювання






















Приймачі випромі-нювання






















Властивості випромі-нювання






















Застосування випромі-нювання






















V.Висновок

  • Шкала електромагнітних хвиль – неперервна послідовність частот і довжин хвиль електромагнітних випромінювань, які являють собою змінне електромагнітне поле, що поширюється у просторі.

  • Принципової різниці між всіма видами випромінювання не має. Все це електромагнітні хвилі , які збуджуються зарядженими частинками і поширюються в просторі з швидкістю 3 ·108 м/с

  • Кількісні характеристики хвиль, довжина й частота, визначають їх властивості

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок Тема уроку. Пейзажний живопис
Практичне завдання: створення живописної композиції «Осінній пейзаж» у техніці «Пуантилізм»

Урок №24 Підсумковий урок за темою: «природне І культурне оточення людини»
Підсумковий урок за темою: «природне І культурне оточення людини». Узагальнення І закріплення знань про взаємовплив природних елементів...

Урок 34 Тема: Стилі та напрями в різних видах мистецтва. Підсумковий урок
Мета: узагальнити знання І навчальні досягнення учнів з тем, повторити пройдені поняття, основні розділи з теорії мистецтва та терміни,...

Урок 1 Тема уроку. Складання таблиць додавання та віднімання числа 1
Сьогодні у нас незвичайний урок. Спробуйте відгадати загадку І ви дізнаєтеся, хто завітає до нас на урок

Урок №15 підсумковий урок за темою: «ОБ’ємно-просторова форма. Архітектура І місто»
Мета уроку: Узагальнити та систематизувати знання учнів із теми «Об’ємно – просторова форма. Архітектура І місто»

Урок української мови, проведений в 3 класі Тема уроку
Обладнання. Девіз уроку, тема уроку, малюнок із зображенням сніговика, зимові пейзажі, роздаткові картки, етапи уроку, матеріал для...

Урок вивчення нового матеріалу. Форма уроку: урок-дослідження (з...
Тема уроку. Визвольний рух та виступи опришків Західної України в І половині ХVІІІ ст

Урок тема. Андрій Чайковський «За сестрою». Геройство І лицарська відвага. Підсумковий урок
Е минуле українського народу; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати...

Урок з трудового навчання у 2 класі за темою: «Фантастичний світ....
Тема. Фантастичний світ. Колективна робота. Аплікація в техніці пластилінопластики

Урок №22 Тема уроку
Тема уроку: Розв’язування задач. Практична робота№8 «Складання програм із розгалуженнями»

Уроку: урок відкриття нових знань. Цілі уроку
Тема уроку «Префікси І прийменники. Зіставлення за значенням та способом написання»

Тема уроку
Діти, сьогодні у нас урок незвичайний. На нашому уроці присутні гості. Давайте привітаємось з ними. Тепер посміхніться один одному....

Урок №3 Тема уроку: Державний лад
Мета уроку: підвести учнів до розуміння видів форм правління та територіального устрою держави

Урок з «Основ здоров’я»
Форма уроку: інтерактивний мультимедійний урок-тележурнал «Все буде добре», тренінг з елементами чпкм та ікт

Урок №6. Тема: Останні роки життя. Видатні композитори -шопену
Обладнання: презентація до уроку, конспект уроку, роздатковий матеріал, плакат з намальованим небом та картки у вигляді хмаринок...

План конспект уроку з української мови в 4 класі за темою «Неозначена...
Скажемо гостям на який урок ми їх запросили (на урок української мови). Девізом нашого уроку є : Рідну мову я вивчаю

Урок №7-8 Тема: Урок розвитку комунікативних умінь №3
Мета: а удосконалювати вміння будувати усне висловлювання на морально-етичну тему

Урок засвоєння нових знань. Слайд Дії вчителя Дії учня Примітки Слайд...
Методична мета уроку: продемонструвати можливі способи та прийоми розвитку загальноосвітніх навичок та вмінь на різних етапах уроку....



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт