Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

А. Чайковський «За сестрою». Коротко про митця. Відтворення історичних подій. Напружений динамічний сюжет героїко романтичної повісті

А. Чайковський «За сестрою». Коротко про митця. Відтворення історичних подій. Напружений динамічний сюжет героїко романтичної повісті





Тема А.Чайковський «За сестрою». Коротко про митця. Відтворення історичних подій. Напружений динамічний сюжет героїко – романтичної повісті

Мета: ознайомити семикласників з біографією Андрія Чайковського; з’ясувати історичну основу повісті; збагачувати словник учнів; розвивати логічне мислення, уміння грамотно висловлювати свої думки, робити ґрунтовні висновки; виховувати пізнавальний інтерес до творчості А.Чайковського, почуття любові до рідного краю, народу, гордості за свою Батьківщину.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет А.Чайковського, дитячі ілюстрації до повісті,“квітка цінностей”.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Доброго дня, діти.

Кожному на парту я поклала робочий зошит. Розгорнувши його, ви отримаєте невеличкий подарунок від золотобарвної осені, яка вже добігає до кінця. Сподіваюся, що цей подарунок додасть вам святкового настрою, і ми зможемо плідно попрацювати на уроці. Отож, ми розпочнемо наш урок із укладання «квітки цінностей».

ІІ. Мотиваційний етап.

1.Укладання “квітки цінностей”.

Учитель. Подумайте і запишіть, хто або що для вас є найціннішим у житті? Зробіть це за допомогою словосполучень. (Діти записують на пелюстках свої цінності, озвучують, створюють на аркушах “квітку цінностей”).

(Щаслива сім’я, велика дружна родина, усміхнена мама, наша Батьківщина, рідний край, міцне здоров’я, вірні друзі, любов до ближнього і т.д.)

3) Бесіда.

– Якщо у людини є усі названі вами цінності, чи можна назвати її щасливою?

(Мабуть, людину, яка має щасливу родину, міцне здоров’я, вірних друзів, має можливість жити і насолоджуватись життям, займатися улюбленою справою, можна назвати щасливою.)

– А якщо вона втратить бодай одну із пелюсточок цієї квітки? (Щастя такої людини буде неповним.)

– Чи готові ви пожертвувати своїми цінностями? Якими? Коли?

– А чи пожертвували б своїми найбільшими цінностями заради інших?

(Це залежить від вартості цих цінностей, адже людина має зробити вибір).

– Чи часто вам у житті доводиться робити вибір? Чи складно це робити? Чому?

– А чи буває так, що хтось сам зрікається своїх цінностей? Як ви вважаєте, чи буде щасливою така людина?

4. Рефлексія діяльності

(Незакінчене речення: “Виконуючи це завдання, ми зрозуміли…” ).

Виконуючи це завдання, ми зрозуміли: варто пам’ятати, що ми відповідаємо за свої вчинки і їх наслідки.

(Саме ці слова можуть стати визначальними під час характеристики персонажів твору “За сестрою”, а також “іменем” уроку.)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя.

Андрій Якович Чайковський належить до кагорти тих письменників, творчість яких тривалий час замовчувалася. У ХХ столітті його твори майже не видавалися, їх не вивчали у школі. Проте,це була дуже талановита і багатогранна людина. Він користувався славою висококваліфікованого юриста, чудового промовця, знавця законів і глибокого психолога. Але до історії української культури він увійшов як письменник, який багато корисного зробив для української літератури, пробудження національної свідомості, виховання молодого покоління.

А щоб більше дізнатися про цю людину,ближче з нею познайомитися пропоную вам взяти інтерв’ю у самого письменника.

2. Рольова гра «Інтерв’ю з письменником»

- Скажіть,будь ласка, де ви народилися?

- Я народився 15 травня 1857 року в м.Самборі на Львівщині в родині дрібного урядовця. Рано залишився сиротою, жив у своїх родичів.

- Хто був першим вашим учителем і наставником?

- Моїм першим учителем і наставником була бабуся, яка розповідала мені багато казок, співала пісень. З нею я опанував польський буквар, навчився писати і читати.

- У яких навчальних закладах ви навчалися?

- До початкової школи я не ходив. У 1869 році став учнем Самбірської гімназії. Саме тут мене почало цікавити і сторичне минуле України. Згодом я вступив у Львівський університет на філософський факультет. Не маючи чим платити за навчання , я змушений був залишити навчання і йти до війська, а через рік я повернувся в університет на юридичний факультет.

- Хто помітив ваш талант до літератури?

- Першим мене запримітив і вирізнив серед молодого письменства Іван Франко, додав мені відваги і заохотив до творчої праці.

- Оскільки вас дуже цікавила історія України, то які твори на історичну тематику ви написали?

- Так, я написав багато творів на історичну тему. Це роман «Сагайдачний», «Козацька помста», «За сестрою», «З татарської неволі», «Богданко» та інші.

3. Запитання учителя.

– Діти, яке враження склалося у вас про письменника? Якою людиною він був?

4. Запитання до вчителя

Чому в А.Чайковського так багато творів, що розповідають про історію українського народу?

5.Слово вчителя

Спадщина цього найпопулярнішого в Україні кінця XIX – початку XX ст. письменника-історика становить понад 10 томів глибоко патріотичної, цікавої за сюжетами прози. Він писав про реальних людей, які займали чільні місця в нашій історії, кохався в добі козаччини, прагнув, описуючи завзяття, відвагу, самопожертву своїх героїв, виховати в читачів високу національну свідомість, відновити в них історичну пам’ять, щоб відчули вони себе українцями, здатними побудувати власну незалежну державу.

Ось його свідчення.

“Любіть Україну, любіть своє рідне, хоч воно не дорівнює чужому, але воно своє… Старайтесь це рідне піднести до рівня світових культур. Мені байдуже, чи мої письменницькі праці перейдуть до світової письменницької скарбниці. Я не писав на експорт, лише для свого любого українського народу. І я щасливий сьогодні, що мої простенькі праці зайшли під селянську стріху і там їх радо прийняли”.

“Захоплення козаччиною і любов до України змусили мене заповнити прірву в нашій літературі історичними оповіданнями”.

“Хочу вирвати з рук публіки чужу книжку, а дати свою, що повіла б про рідне та дороге…”.

6. Асоціювання.

- Діти, я хочу запропонувати вам укласти асоціативні ряди до слів родина, козаки, татари, війна. Вони підкажуть нам, про що розповідається у творі “За сестрою”.

Учнівські відповіді.

Родина – щастя, любов, діти, злагода, вірність.

Козаки – слава, честь, обов’язок, відвага, сміливість. ?

Татари – зло, жорстокість, спустошення, полон, ненависть. ?

Війна – горе, ненависть, смерть.

(Пропоную поставити знаки питання навпроти асоціативних рядів до слів козаки, татари, оскільки як серед одних, так і серед інших були мужні, відважні, чесні і справедливі воїни, а були й зрадники. Висновок про це зроблять самі учні після роботи над змістом твору, після повного його аналізу на наступних уроках.)

7. Формулювання вражень від прочитаного.

- Чи сподобався вам твір А.Чайковського “За сестрою”? .

8. З’ясування значення незрозумілих слів (робота зі словником).

Гуманізм – ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; людяність.

Харциз – розбійник, грабіжник

Рундук – ґанок.

Потурнак – потуречений чоловік.

Ефенді – ввічлива форма звертання в Туреччині.

9. Робота з літературознавчим словником

Пригадайте, що таке повість.

Повість – це прозовий розповідний твір, за обсягом більший за оповідання, у якому розповідається про одну або кілька подій одного чи кількох головних героїв протягом досить тривалого часу.

А яку історичну повість ми з вами вивчали у 7 класі?

Твір «За сестрою» за жанром – це героїко – романтична повість

Героїко – романтична повість – це епічний твір середнього розміру, у якому діє герой ідеальний,він намагається вступити у боротьбу за справедливість, правду і прагне довести на прикладі конкретних вчинків.

Спробуємо визначити героїчні та романтичні риси повісті

Героїчні

Романтичні

Боротьба козаків із татарами;

Захист Вітчизни;

Вірність вірі і присязі

Герой потрапляє у незвичайні ситуації і переслідує благородну мету порятунку сестри

10.Розповідь про історичну основу твору.

Пригадайте, що вам відомо про історичну добу, описану у творі? Про напади татар на українські землі?

Українська шляхта, яка протягом кількох століть зі зброєю в руках боронила рідну землю від зазіхань володарів-чужинців, поступово втрачала силу. Беззахисною опинилася Україна перед небезпекою, що загрожувала з півдня. Тут, у Причорноморських степах, після розпаду Золотої Орди почувалися господарями татари. З теренів їхньої держави – Кримського ханства – на українські землі щороку, а то й кілька разів на рік, відбувалися набіги, які стали дошкульнішими відтоді, відколи Кримське ханство потрапило в залежність до Туреччини (Османської імперії) – чи не наймогутнішої тогочасної держави. Сталося це 1478 року.

Ординці плюндрували й нищили все на своєму шляху, залишаючи по собі пустку. Грабували, а потім підпалювали міста й села. Чоловіків, жінок, хлопчиків, дівчат забирали в полон, а тих, хто чинив опір, убивали. Гіркою була подальша доля бранців. Вони втрачали все: дім, сім’ю, навіть власне ім’я. Їх таврували, як худобу, давали принизливі прізвиська, примушували приймати мусульманство. Ясир (так турки називали полонених) потрапляв на невільницькі ринки в міста Османської імперії.

Опинившись у рабстві, невільники були приречені. Найчастіше їх чекала виснажлива праця на земляних та будівельних роботах. Козаки зазвичай ставали гребцями на турецьких галерах-каторгах. Жінки та дівчата потрапляли до гаремів. Хлопчиків-підлітків здавали до султанської гвардії, де з них виховували відданих захисників султанського престолу – яничарів, що відзначалися особливою жорстокістю.

Про долю невільників з глибоким співчуттям співали кобзарі в піснях та думах:

Зажурилась Україна,

Бо нічим прожити,

Витоптала орда кіньми

Маленькії діти,

Котрі молодії_

У полон забрано;

Як заняли, то й погнали

до пана, до хана.

Українське козацтво виникло у тяжкі для нашого народу часи, коли Україна втратила державність, а її землі захопили кілька держав, які часто-густо ворогували між собою.

Відчайдушність, сміливість, хитрість, глибокі знання сучасної військової техніки – такими рисами були наділені запорозькі козаки.

У запорізькому війську були сторожова служба й дозір. Козацькі розвідувально-сторожові підрозділи розташовувалися в земляних або дерев’яних укріпленнях на кордонах українських земель. Для спостереження за місцевістю козаки також використовували давні кургани або насипали свої. Винаходом козацтва була система димової сигналізації, що сповіщала населення про наближення нападників.

11. З’ясування змісту оповідання.

Про що ж розповідається у творі А.Чайковського “За сестрою”?

· Про напади татар на українські землі.

· Про життя українців у неволі.

· Про мужнього хлопчика Павлуся, який докладає усіх зусиль, аби визволити свою сестру з татарського полону.

· Про славних козаків-запорожців.

· Про зрадників.

12. Аналіз змісту твору

1) Які епізоди вас найбільше схвилювали, вразили? Чим саме?

2) Які герої найбільше запам’яталися?

3) Чи став хтось із героїв вашим ідеалом?

4) Які думки і почуття викликав у вас цей твір?

13.Робота з учнівськими запитаннями.

Які питання виникли у вас під час читання ?

( учні обговорюють запитання в парах, а потім озвучують за зразком:

Мого товариша зацікавило …

А мене зацікавило таке запитання…

Ми вирішили…

  1. чому село, в якому відбуваються події, називається Спасівкою?

  2. Чи події, описані в творі, відбувалися насправді?

3) Якими у творі зображені козаки?

4) Як ставляться один до одного? Про що це свідчить?

5) Чому у козаків були такі дивні прізвища?

6) А чи добрий козак вийде з Павлуся?

7) Які риси стали в пригоді Павлусеві під час його небезпечної

мандрівки?

8) Чому діти, Павлусь та Ганнуся, яким було добре у Девлет-гірея,

вирішили все ж повернутися додому?

9) Чи не страшно було Павлусеві, коли він вирішив іти самотужки на

пошуки своєї сестри?

10) Чи вистачило б у мене сміливості подолати такий складний шлях і

витримати стільки випробувань, скільки випало на долю головного

героя повісті?

11) Чи зміг би хтось із моїх однокласників витримати стільки випробувань

заради своїх сестрички чи братика?

12) Чи хотів би я стати козаком?

ІV Закріплення вивченого матеріалу

1.Виконання тестових завдань.

2.Бесіда за питаннями

- Які епізоди найбільше вас вразили?

- Чи хотіли б ви стати героями цього твору?

Якому герою ви симпатизуєте, а до якого ставитесь зневажливо?

Домашнє завдання

·Які запитання ви поставили б до козаків, до автора у змалюванні козаків. Сформулюйте і запишіть 5 запитань.

·Переказувати один епізод, у якому йдеться про благородство, відданість, гуманність, вірність козаків.

Придумайте власний варіант походження села Спасівка

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Література. 11 клас № Тема уроку
Коротко про митця. Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій

Еміграційна література
Коротко про митця. Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій. Вірші про призначення...

Методична розробка уроку з української літератури на тему: «Життєвий...
М. Коцюбинcького та усвідомити їх вплив на творчість митця, на суть його світогляду та літературно – естетичних поглядів, дослідити...

Урок тема. Андрій Чайковський «За сестрою». Геройство І лицарська відвага. Підсумковий урок
Е минуле українського народу; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати...

Хорол районний центр Полтавської обла­сті має багату й цікаву історію....
Хорол — районний центр Полтавської обла­сті — має багату й цікаву історію. Старовинне місто було свідком визначних історичних подій,...

Патріотичне виховання дітей дошкільного віку (методичні рекомендації)
Патріотизм – одне з найглибших почуттів, закріплене століттями й тисячоліттями історичних подій

Київ Видавництво імені Олени Теліги 2005 ббк 63. 3 (4пол-укр)6 с 34
Автор у хронологічній послідовності зібрав І упорядкував відомості про істо­ричні події, які сприяли виникненню польсько-українських...

Єдиний план виховної роботи кзоз «Куп’янський медичний коледж ім. Марії Шкарлетової»
Україною 25-ліття своєї незалежності, Український інститут національної пам'яті назвав Роком Державності – на честь низки історичних...

Чорна рада. Художнє осмислення історичного минулого. Реалістичне...
Ти правдивість відтворення історичною колориту епохи та станової психології окремих суспільних верств; через виразне читання І характеристику...

Методика та о собливості роботи з текстовими історичними джерелами
Вони зустрінуться з досить великим масивом історичних джерел, які допоможуть відтворити багатогранну картину життя першої половини...

Резюме Резюме – це документ, в якому коротко викладаються особисті,...
Резюме – це документ, в якому коротко викладаються особисті, освітні та професійні відомості про особу

Керівництво ват має дуже напружений графік роботи І не має
Керівник аудиторської фірми доручив Вам пояснити асистентам важливість для аудитора отримання знань про бізнес клієнтів

Г. Квітка-Основ’яненко. Батько української прози, один з перших у...
Аруся», розширити знання про літературний напрям, течію; визначити ознаки сентименталізму й реалізму в повісті «Маруся», розвивати...

Урок №59 валерій шевчук. Життя й творчість митця. Повість-преамбула до роману «дім на горі»
Урок №59 валерій шевчук. Життя й творчість митця. Повість-преамбула до роману «дім на горі», українська література, 11 клас

Урок 1 Тема
Тема. Мистецтво звуків. О. Янушкевич. Веселкова пісня. П.І. Чайковський. Мелодія для скрипки та фортепіано

Кожен народ дбав І постійно піклувався про своє майбутнє. Під пильним...
Під пильним наглядом весь час перебувало питання відтворення народонаселення. Але вітри безпам’ятства, безвідповідальності, чужинські...

1. автобіографія це документ, у якому особа повідомляє основні факти своєї біографії
Це документ, у якому коротко викладаються особисті, освітні та професійні відомості про особу

Кольороепітети у повісті Михайла Чабанівського «Журавлинка»
Колірна гама червоного С. 23



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт