Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Чернігівська державна обласна універсальна наукова бібліотека ім. В. Г. Короленка

Чернігівська державна обласна універсальна наукова бібліотека ім. В. Г. Короленка





Сторінка1/3
  1   2   3
Чернігівська державна обласна універсальна наукова бібліотека ім. В.Г.Короленка

Долати перешкоди – разом
методично-бібліографічні матеріали

по організації обслуговування

громадян з особливими потребами

Чернігів – 2008

Долати перешкоди – разом: Методично-бібліографічні матеріали /Черніг.

ОУНБ ім.В.Г.Короленка; Підгот. А.В.Матюшенко; Відп. за вип. Ю.М.Самойленко. – Чернігів, 2008. – 38с.
Видання містить огляд вітчизняного та міжнародного бібліотечного досвіду обслуговування користувачів з особливими потребами. Бібліотечним працівникам пропонуються рекомендації щодо забезпечення інформаційних соціокультурних, дозвіллєвих потреб неповноспроможних громадян.

Матеріал підготувала: А.Матюшенко

Відповідальний за випуск: Ю.Самойленко

Комп’ютерний набір: В.Шевченко

Комп’ютерне макетування: В.Даценко

Ризограф ОУНБ ім. В.Г.Короленка

Тираж: 50 прим.

«Підтримайте мене, щоб я міг зробити посильний внесок у суспільство»! Цей заклик із Декларації незалежності інвалідів повинен молоточком стукати у кожне небайдуже серце.

Вони живуть серед нас – ті, хто погано або зовсім не бачить, погано або зовсім не чує, погано або зовсім не рухається; хто має проблеми з написанням тексту (дисграфія), його засвоєнням (дислексія); хто страждає на психічні розлади. Людей, уражених різноманітними фізичними або психічними вадами, стає все більше (в Європі – до 10% всього населення). Ніхто, на жаль не застрахований від того, щоб особисто не поповнити цю сумну статистику і на власному досвіді не пересвідчитись, як оточуючий світ ставиться до слабих та немічних. Соціальні права інвалідів у всіх країнах конституційно захищені. Стандартні правила, що забезпечують рівні можливості для інвалідів, прийняті ООН. Але насправді навіть у розвинутих суспільствах неповноспроможні громадяни стикаються з дискримінацією щодо доступу до інформації, освіти, працевлаштування, задоволення культурних потреб. Їх ображає людська зневага, байдужість або навіть жорстокість. Як подолати бар’єри соціальної ізоляції інвалідів, як забезпечити не декларовані, а реальні їхні права на гідне, повноцінне життя? Особливу роль у цьому процесі гуманізації громадської атмосфери покликані відігравати бібліотеки. Представницькі міжнародні фундації розробили низку документів, які регламентують загальні(досить високі) вимоги до бібліотечного обслуговування інвалідів. Це розробка ІФЛА «Доступність бібліотек для людей з обмеженнями: контрольний перелік»/2005/, «Маніфест ЮНЕСКО про публічні бібліотеки»/1994/, «Копенгагенська декларація про публічні бібліотеки»/1999/, «Керівництво ІФЛА/ЮНЕСКО з розвитку служби публічних бібліотек»/2000/, «Рекомендації європейського проекту PULMAN»/2002/. Червоною ниткою крізь всі документи проходить важлива ідея-доступність кожної бібліотеки, публічної або спеціальної, для користувачів з особливими потребами.

Доступність розглядається у різних аспектах, найперше, як фізична можливість, тобто пристосованість бібліотечного приміщення і його обладнання. Йдеться про двері (їх найкраща ширина – 900 мм) – автоматичні або такі, що легко відчиняються; пандуси для заїзду до приміщення бібліотеки та всередині будинку; ліфти або сходи, які мають поруччя з обох боків; коридори без перешкод (килимків, зайвих меблів). Необхідно витримувати контраст у кольорі між підлогою та стінами, біля східців та дверей-для попередження. Приміщення бібліотеки повинно гарно освітлюватись, мати зручні, доступні меблі, «промовляючі» надписи (шрифтом Брайля), спеціально обладнані місця загального користування тощо. Слід подбати також про встановлення спеціальних знаків на дорожньому переході біля бібліотеки, зручну парковку.

Інтелектуальний доступ інвалідів до бібліотечних ресурсів здійснюється шляхом надання їм документів альтернативних форматів(друкованих шрифтом Брайля, великими літерами, записаних на аудіокасети та СD, відеокасети з субтитрами). Але найбільш перспективним шляхом в інформаційному обслуговуванні інвалідів є залучення безмежних можливостей сучасних комп’ютерних технологій, спеціального обладнання та програмного забезпечення.

При неможливості фізичного доступу до бібліотечних послуг вони пропонуються інвалідам у віртуальному режимі: обслуговування вдома бібліотечними або соціальними працівниками, волонтерами, замовлення чи резервування книжок по телефону або електронною поштою, користування онлайновим каталогом, онлайновою довідковою службою, чатами та відеоконференціями тощо.

Але головним фактором, що впливає на якість бібліотечного обслуговування інвалідів, є підготовка персоналу, його готовність і бажання працювати з такою специфічною аудиторією. Обізнаність бібліотечних працівників з проблемами інвалідності лежить і в медико-психологічній, і в технологічній площині. Персонал бібліотек має навчитися використовувати спеціальне обладнання аби допомагати користувачам, розумітися на особливостях різних видів інвалідності для налагодження діалогу, уникнення побоювань і непорозумінь. Було б корисним обговорювання всього спектру практичних і теоретичних питань під час семінарів, дискусій із запрошенням медичних та соціальних працівників, психологів, представників громадських організацій інвалідів: «Розуміння інвалідності. Філософія незалежного життя», «Руйнування бар’єрів. Ідея толерантної взаємодії інвалідів і суспільства». Базові принципи такої взаємодії – співдружність, співучасть, співдіяльність з усіма зацікавленими організаціями (в т.ч. неурядовими), службами, що професійно займаються турботою про інвалідів, і головне-потенційними або реальними користувачами бібліотечних послуг, людьми з обмеженнями життєдіяльності. Кожна публічна бібліотека реально оцінює можливості своєї участі у задоволенні їхніх інформаційних, освітніх ,культурних потреб, свій так би мовити «коефіцієнт корисної дії». В більшості бібліотек він сьогодні, на жаль, дуже низький. Але ситуація поступово змінюється на краще. Збільшується кількість цільових програм, проектів, що мають на меті якісне покращення соціокультурної реабілітації інвалідів, сприяння їхньої інтеграції в середовище здорових людей. Фінансову та матеріальну підтримку подібним програмам надають і місцеві органи влади, і численні благодійні організації (вітчизняні та закордонні), які зрештою стають не тільки донорами, а й надійними соціальними партнерами бібліотек. Спонсорами проекту сервісної служби «Милосердя» (бібліотечно-інформаційна система м.Нижньовартовська, Росія) виступили інститут «Відкрите суспільство» (Фонд Сороса), Канадський благодійний фонд, місцевий департамент культури (http: //www.library.novouralsk.ru/lib_rba-section-novosibirsk_21.html). Служба пропонує інформаційну підтримку і проведення реабілітаційних заходів для інвалідів різних категорій та віку. Бібліотека узяла шефство над всіма соціальними установами міста, співпрацює з усіма зацікавленими організаціями. Практикуються виїзні читальні зали, довідкові бюро для інвалідів, індивідуальне інформування. Створено арт-терапевтичний клуб «Серденько». На заняттях в клубі використовуються різноманітні методики бібліо-, ігро-, ляль-ко-, ізо-, звукотерапії, словочитання, словопромовляння, що є важливими елементами психологічної реабілітації інвалідів, в першу чергу дітей та молоді. Бібліотерапевтична «Служба SOS», що є частиною проекту «Особлива дитина в дитячій бібліотеці» (ЦМДБ ім.О.С.Пушкіна, м.С.-Петербург, Росія) проводить для своїх «особливих» юних читачів інформаційно-технологічний практикум «Сталкер» по засвоєнню і моделюванню інформації, яка надходить з оточуючого середовища. Заслуговує уважного вивчення досвід колег із Миколаєва, де робота з інвалідами відзначається глибиною підходів, варіативністю, новаційними творчими знахідками. Програма, за якою працює міська ЦБС для дітей «Глибинна екологія людства на захист дитинства», охоплює бібліотечним обслуговуванням дітей з інтелектуальними проблемами, неповноспроможних, соціально незахищених. Акцент робиться на розвиток сучасних форм міжособистісного спілкування: листки довіри, листки побажань, книжкові дебати(http://www.chl.kiev.ua/UKR/magazin_/svit_3/9reshko.html).

Центр інформації та релаксації, створений при Центральній бібліотеці для дітей м.Миколаєва, використовує у своїй роботі комплексний підхід і щодо комплектування фондів з широкого спектру проблем інвалідності, і щодо різноманітних форм обслуговування(в т.ч. індивідуальне інформування по телефону, копіювання статей за попереднім замовленням, надання навчальних програм на мультимедійних носіях, організація спілкування електронною поштою).

Проект «Ти не один у світі»,розроблений в бібліотеці, отримав грант Фонду «Відродження». На ці кошти закуплені 6 комп’ютерів з модемами і кольоровими принтерами, які були встановлені вдома у дітей-інвалідів.

Комп’ютер для неповноспроможної людини – це справді вікно у світ, засіб подолання відчаю самотності, інформаційної обділеності, можливість долучення до активного життя.

Що вже говорити про людей з частковою або навіть повною втратою зору, яким спеціальна технологія теж сьогодні дозволяє опановувати комп’ютерні ресурси і тим самим, фігурально висловлюючись, «бачити» світло знань та надії. В Україні вже працюють декілька Інтернет-центрів для сліпих (Київська спеціальна бібліотека для сліпих, Херсонська та Рівненска обласні бібліотеки), відкритих завдяки ініціативі Української бібліотечної асоціації та фінансовій підтримці Посольства США в Україні. Під реалізацію проекту «Інтернет-окуляр» Рівненська державна обласна бібліотека отримала грант на суму 24 тис. дол. США. Партнерами бібліотеки в цьому проекті виступили Рівненська обласна організація Товариства сліпих в Україні, Головне управління праці і соціального захисту населення облдержадміністрації, Міжнародний економіко-гуманітарний університет «РЕГТ» ім. академіка С.Дем’янчука, Відкритий університет розвитку людини «Україна» (Рівненський факультет), де навчаються майбутні спеціалісти соціальної сфери та студенти, які мають вади зору, а також Клеванська школа – інтернат для слабкозорих дітей Рівненської області. Центр має окреме, добре відремонтоване приміщення. До послуг користувачів – три комп’ютери, забезпечені спеціальними програмами для незрячих та слабкозорих осіб «Jaws» (синтезатор мови, збільшувач зображення), брайлівський та лазерний принтери, брайлівський дисплей. Для роботи у Центрі залучено консультанта-тренера (теж інваліда по зору), за допомогою якого можна навчитися працювати на комп’ютері, шукати інформацію в мережі Інтернет, на компакт-дисках, видрукувати текст шрифтом Брайля, скористатись електронною поштою тощо. Всі послуги в Інтернет-центрі «Окуляр» надаються безкоштовно. Щоденно його відвідують 7-8 жителів міста і області. Двічі на тиждень організовуються заняття для учнів Клеванської спеціалізованої школи-інтернату, під час яких діти опановують спеціальне комп’ютерне обладнання, готують учбові завдання, знайомляться з цікавими книгами, приймають участь у конкурсах та вікторинах.

Посольство США та Міжнародний Фонд «FORCE» (Нідерланди) підтримали і проект, представлений Херсонською ОУНБ ім. О.Гончара, - «Центр обслуговування користувачів з особливими потребами»,а в його складі – Інтернет-центр «Окуляр».

В Центрі обладнано три автоматизовані робочі місця з програмним забезпеченням для незрячих («Jaws»), слабкозорих («Magic Proffessional), для підготовки документу до друку шрифтом Брайля («Brailo»). Фонд «FORCE» допоміг Рівненській та Херсонській обласним бібліотекам придбати спеціальні пристрої для збільшення зображень та текстів, що використовуються читачами з послабленим зором у відділах обслуговування.

Відкриття Центрів «Окуляр» в Херсоні та Рівному - не випадкова подія, не разова акція на гребені «модної» теми. В бібліотечних осередках цих областей робота з фізично обмеженими громадянами-вже довготривала, повсякденна практика, інноваційна по суті своїй, адже вітчизняний досвід обслуговування інвалідів у публічних бібліотеках зовсім небагатий. Тож напрацьовується свій і досить цікавий. Рівненська обласна державна бібліотека ще у 2004 році провела обласний огляд-конкурс на кращу роботу з питань обслуговування людей з вадами здоров’я, підготувала на допомогу фахівцям методичні поради: «Реабілітація за допомогою інформації» (допрацьований варіант у Додатку 1), «Бібліотерапія – складова соціальної роботи бібліотек». Проведені численні тематичні семінари, консультації. Сьогодні бібліотеки Рівненщини мають у своєму арсеналі найрізноманітніші методики спілкування з користувачами-інвалідами, у тому числі - дистанційного. На веб-сайтах районних бібліотек (всі вони, до речі, мають вихід в Інтернет) регулярно влаштовуються виставки творчих робіт земляків-рівничан, які знайшли себе в житті попри всі недуги, віртуальні подорожі, ведуться рубрики «Мистецький салон», «Творчість». В режимі он-лайн можна отримати консультації юриста, психолога та інших спеціалістів. В обласній бібліотеці працює електронна правова громадська приймальня, організовуються правові семінари для керівників громадських організацій інвалідів, створена навіть спеціальна служба знайомств. По праву пишається колектив Рівненської ДОБ своїм інфо-рмаційним бюлетенем «Інва.net».Його чудової поліграфії щоквартальні випуски виходять за підтримки Посольства США в Україні, Рівненського обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів, Рівненської обласної організації Союзу інвалідів України і ще багатьох місцевих доброчинців, яких невтомно шукають бібліотекарі-ентузіасти. Бюлетень користується великою популярністю в області завдяки своїй продуманій структурі, ретельності і сумлінності складачів у підборі найбільш цікавої і корисної інформації до рубрик: «Лікар інформує», «Поради психолога», «Нетрадиційні методи лікування», «Сторінка для дітей».На сторінках «Повір у себе», «Творчість» публікуються розповіді про місцеві таланти, презентуються їх кращі доробки. Повну електронну версію бюлетеня вміщено на сайті http://libr.rv.ua.

В Херсонській універсальній науковій бібліотеці перш за все подбали про зручності фізичного доступу інвалідів до книгозбірні. Біля бібліотеки на дорозі встановлено спеціальний застерігаючий знак для автотранспорту. Вхід обладнаний пандусом і звуковим сигналом для виклику чергового. При необхідності людина в інвалідному візку отримає допомогу. Центр обслуговування користувачів з особливими потребами розташований на першому поверсі. Комфортний і затишний він обладнаний автоматизованим робочим місцем(комп’ютер з підключенням до Інтернет, сканер, принтер). Для пошуку необхідної літератури відвідувачі мають змогу скористатись електронним каталогом, звернутись за довідкою або консультацією до співробітників Центру. Читацькі замовлення доставляються інвалідам із проблемами руху безпосередньо у Центр. Читачі з вадами слуху обслуговуються в усіх відділах книгозбірні, в т.ч. в Інтернет-центрі, ресурсному центрі «Вікно в Америку».Сервісні бібліотечні послуги інвалідам широко відомі в місті завдяки рекламі у засобах масової інформації, угодам, укладеним бібліотекою з відповідними установами і організаціями соціального спрямування. Неповноспроможні громадяни не відокремлюються від здорових при організації дозвіллєвих заходів, хоча для них, звичайно, готуються і спеціальні програми, в т.ч. і в бібліотерапевтичному центрі, сімейному клубі.

Херсонська та Рівненська обласні бібліотеки стали у 2006р. базами проведення зональних семінарів бібліотечних працівників України на тему «Місія бібліотек в інформаційному забезпеченні людей з особливими потребами». Учасники семінарів змогли ознайомитися з творчими здобутками колег, перш за все – в обслуговуванні інвалідів по зору, обговорити вітчизняний та зарубіжний бібліотечний досвід у створенні більш сприятливого культурного, інформаційного, комунікаційного середовища для всіх категорій відвідувачів із вадами здоров’я.

Таке середовище простіше сформувати у спеціальних відділах, секторах, Центрах –зручному, добре обладнаному приміщенні з ретельно підібраним фондом, підготовленим персоналом. Але, як слушно зауважують досвідчені колеги: «Ми там, де ми є і робимо те, що можемо».

У наших можливостях розробити гнучку систему пільг по користуванню бібліотечними послугами: безкоштовний запис (в т.ч. опікунів або когось із членів сім’ї), подовжений термін видачі документів та їх резервування за телефоном, телефонні довідки, безкоштовний комп’ютерний час, спеціально виділені автоматизовані робочі місця тощо. Реклама бібліотечного сервісу у вигляді листівок, проспектів, може розповсюджуватись через центри соціального захисту, громадські організації інвалідів, в медичних та учбових закладах.

Приверне увагу відвідувачів таке оголошення: «Якщо ви знаєте когось, хто хотів би читати, але не має можливості відвідувати бібліотеку за станом здоров’я , і ця людина самотня – повідомте нам. Бібліотека прийде до нього».Для обслуговування людей із функціональними обмеженнями вдома, іншої соціальної допомоги бібліотеці необхідні помічники-волонтери. Їх можна знайти серед читацького активу, членів громадських організацій, учнівської та студентської молоді. Звичайно, діяльність волонтерів заохочується певними пільгами: на користування комерційним фондом літератури, нічним абонементом, комп’ютерними послугами, ксероксом. Важливою мотивацією для волонтерів є й моральний фактор. Усвідомлення своєї необхідності, навіть, у деяких випадках, незамінності , причетності до шляхетної справи сповнюють душі позитивними емоціями, почуттям гордості за себе і свою гуманну місію. Ось приклад однієї з публічних бібліотек Колумбії, де в рамках проекту «Позичте нам ваші очі» 170 волонтерів читають незрячим людям. «2007 секунд для читання у подарунок» – акція в підтримку сліпих, що відбулася влітку 2007 р. в м.Челябінську за ініціативи міських бібліотек і активної участі волонтерів. Вони ж є учасниками ще однієї акції – «Обміняй на посмішку» (збір книжок, дисків для інвалідів). Круппська сільська бібліотека Печоринського району Псковської області спонукала місцевих підлітків до спільного проекту – Тижня допомоги інвалідам «Калейдоскоп добрих справ».

Добрі справи бібліотек – гідний приклад суспільству, в якому поступово укорінюються цивілізовані норми відношення до фізично та інтелектуально обмежених громадян, більшають приклади «неслізливої» благодійності. Її форми – різноманітні. Це свята добролюбства («Відкрий своє серце», «Будь щедрим на ласку й добро», «Ти на землі людина», «Зупинись, озирнись, почуй…»), ярмарки, аукціони, виставки-розпродажі, концерти, безкоштовні екскурсії, консультації лікарів, психологів, юристів, влаштування при бібліотеках пунктів обміну насінням між городниками-любителями тощо. Традиційним, наприклад, стало проведення краєзнавчих автобусних екскурсій для хворих на ДЦП дітей та їхніх батьків, що організовує на День Києва бібліотека-інформаційний центр ЦБС Шевченківського району м.Києва. А в ЦМДБ ім.О.С.Пушкіна (м.С.-Петербург) проведено аукціон з продажу різдвяних листівок. Над їх виготовленням працювали як здорові, так і функціонально обмежені діти. Всі виручені кошти були передані на потреби маленьких інвалідів.

Їхні потреби, звичайно, не обмежуються тільки грішми. Людина – у будь-якому віці чи фізичному стані – прагне до самовираження, розкриття своїх здібностей. Творчість-це чудовий реабілітаційний засіб, можливість відчути і збагатити внутрішній світ.

Бібліотеки всіляко сприяють розгортанню аматорського руху серед інвалідів, залучають їх до участі у літературно-мистецьких заходах, шукають нові імена, знайомлять широкий загал із самобутніми досягненнями талановитих особистостей у будь-яких сферах діяльності. В публічній бібліотеці м.Югри (Росія, http//www.okrlib.ru/ru2/content/1265/system/?okrlib.ru=) започаткували цикл творчих вечорів «Здивуйся сам, здивуй інших».Можуть здивувати досить незвичні конкурси, проведені в Челябінську в рамках міського фестивалю «Давайте читати разом»: на кращу рукодільну тактильну книжку або сімейний конкурс кращих читців по Брайлю.

В програму акції «Бібліотека як соціальний інститут утіленого милосердя» (www.skbs.ru/archiv/action.html) організовану спільними зусиллями Ставропольської крайової бібліотеки для сліпих та публічними бібліотеками краю, війшли конкурси: «Бібліотека в моєму житті» (есеї, оповідання, вірші про значення книги у долі людини із фізичними та сенсорними вадами), «Творчість проти недуги» (літературні та музичні твори, вироби декоративно-ужиткового мистецтва). Цікавою ідеєю ставропольців є видання збірки «Про інвалідів доступно та піднесено» (інваліди та проблеми інвалідності у цитатах та уривках з художніх творів).

Черкаська обласна бібліотека для юнацтва в свою програму сприяння розвитку творчих здібностей інвалідів «Талановита молодь – майбутнє України» включила оригінальний літературний конкурс, учасники якого мали «спорудити» пам’ятник (описати, намалювати, зліпити його проект) улюбленому літературному герою, написати свою версію відомої казки, зробити ілюстрації до майбутньої збірки власних творів, скласти вірш-буріме, перекласти улюблений художній твір іншою мовою.

Будь-які художні заняття, що розвивають творчу фантазію, мислення, пам’ять, покращують сенсорні та рухові можливості людей з різними видами інвалідності, можуть розглядатись як цікаві і корисні арт-терапевтичні засоби. Це і малювання , в т.ч. і такі його види як пальцьовий живопис, малювання на мокрому або зім’ятому папері, кляксографія, малювання за допомогою воску, монотипія; це і паперова пластика (витинанки, орігамі,аплікація), театральне (в т.ч. пальцьовий театр, театр тіней), музичне мистецтво тощо. Творчість, крім того, розширює коло спілкування інвалідів, які гостро відчувають комунікаційний дефіцит. Подолати його допомагають різноманітні бібліотечні формування: клуби, гуртки, студії, де люди об’єднуються не тільки за ознаками хвороби, а й спільними інтересами, уподобаннями, активною життєвою позицією, бажанням якнайкраще адаптуватись до соціальних вимог. Наприклад, члени підліткового клубу «Дебати» (ЦБС м.Архангельська, Росія) разом зі своїми керівниками вчаться нелегкому мистецтву риторики: вмінню висловлювати і відстоювати свою думку, розповідати про себе, свої захоплення, почуття. Ситуативне заняття «Гра в радість» пропонує учасникам вербально описати емоції, пов’язані з певними життєвими ситуаціями: «Радію, коли беру книгу, тому що…», «Радію, коли прокидаюсь вранці, тому що…».У бліц-опитанні «Самий-самий»необхідно сформулювати свою уяву про щось найбільш сумне, веселе, страшне, таємниче; дати оцінку людських якостей: впертий, тужливий, довірливий, вразливий тощо.

У клубі для дітей-інвалідів «Райдуга» (м.Н.-Уренгой, Росія) для його маленьких членів проводяться уроки доброти, голосні читання веселих книжок та смішних оповідань, літературно-ігрові коктейлі, заняття по казко-терапії.

В 2007 р. відзначив свій десятирічний ювілей клуб «Ми-разом»,що об’єднує дітей з функціональними обмеженнями у м.Щорс. Організатори клубу-міський центр соціальних служб для молоді та районні бібліотеки для дітей та дорослих. Особливо опікується цим проектом його безпосередній засновник – директор Щорської ЦБС Н.П.Мокросноп. Турботами Ніни Павлівни та її колег – бібліотекарів , за підтримки соціальних працівників клуб справді став другою домівкою для дітей та молоді, яких доля обійшла стороною. В цьому домі завжди тепло і затишно. Тут зустрічають з посмішкою, повагою, співчуттям і великим бажанням допомогти, зробити життя своїх підопічних яскравим, насиченим, змістовним. 120 зустрічей за 10 років – це безліч нових вражень, корисної інформації. Це нові вміння і навички, веселі свята і дискотеки, спортивні змагання і виставки творчих робіт. Юні вихованці клубу-учасники обласного конкурсу талановитих дітей із вадами здоров’я «Через терни до зірок». За роки свого існування клуб придбав багато друзів, благодійників, серед яких – Українсько-американський благодійний фонд «Ми – разом», благодійна організація «Аратта», районна організація спілки «Жінки України», церковні організації, місцеві підприємства та підприємці, депутати тощо. «Ми разом» – це дім, з якого не хочеться виходити. Тому, напевне, члени клубу, досягши максимального за статутом віку – 14 років, просять їх залишити. Що там, за порогом?..
С тобою так не схожа я

И на других я не похожа

Но согласись, что жизнь моя

Пусть и сложна, прекрасна тоже.
Ці слова, які написала дівчинка Анжела Б., хвора на ДЦП, закликають нас не просто до співчуття – до дій!
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Чернігівська обласна універсальна наукова бібліотека ім. В. Г. Короленка
Велика місія маленької бібліотеки: сільська бібліотека – центр місцевої громади: оглядово методичні матеріал /оунб ім. В. Г. Короленка;...

Чернігівська обласна універсальна наукова бібліотека
Любов з першого погляду, або Секрети книжкової виставки: методично-бібліографічні матеріали / оунб ім. В. Г. Короленка; підгот. А....

Управління культури, національностей та релігій київської обласної...
Метри українського кіно: методико-бібліографічна довідка у двох частинах: до ювілею О. П. Довженка, С. Й. Параджанова, М. П. Мащенка,...

Івано-Франківська обласна рада та Івано-Франківська обласна державна...
Франківська обласна рада та Івано-Франківська обласна державна адміністрація оголосили про збір ідей проектів

Україна донецька обласна рада донецька обласна державна адміністрація
Донецький обласний навчально-методичний центр психологічної служби системи освіти

Наукова бібліотека наукометрія: світовий досвід, українські перспективи Дайджест
Гордєй С. С., зав. інформаційно-бібліографічного відділу Наукової бібліотеки мну імені В. О. Сухомлинського

Державної адміністрації
Писанка – візерунчаста молитва : дайджест / уклад. Є. А. Шевченко; окз «харківська обласна бібліотека для юнацтва». – Харків, 2016....

Державної адміністрації
Свідомий вибір : інформ дайджест / уклад. Л. А. Бережна; окз «Харківська обласна бібліотека для юнацтва». – Харків, 2014. – 68 с

Державна наукова
Укладачі: В. А. Вергунов, В. В. Дерлеменко, Т. Ф. Дерлеменко, О. П. Анікіна, Л. А. Кириленко

Департамент культури І туризму
Рушникові доріжки: дайджест / уклад. Є. А. Шевченко; окз «харківська обласна бібліотека для юнацтва». – Харків, 2015. – 11стор

Рецептура та технологічна інструкція
Розроблено: Державна наукова установа „Український науково-дослідний інститут спирту І біотехнології продовольчих продуктів” (дну...

Рекомендаційний список літератури із циклу
«На допомогу молодому вчителю І майбутньому педагогу». – Вип. 7 / уклад. Л. А. Бережна; окз «харківська обласна бібліотека для юнацтва»....

Департамент культури І туризму
Ми такі різні. Молодіжні субкультури: путівник по інтернет-ресурсам / уклад. Є. А. Шевченко; окз «харківська обласна бібліотека для...

Профспілка працівників охорони здоров’я чернігівська обласна організація...
В який строк має бути заведена трудова книжка на працівника? Які записи вносяться до трудової книжки? Чи має працівник право ознайомитись...

Дніпропетровська обласна державна адміністрація
У завданнях 1 – 10 необхідно вибрати одну правильну відповідь. Оцінюється в 1бал

Нормативно-правова основа діяльності громадських дитячих І молодіжних організацій
Активна та ініціативна молодь Київщини: методико-інформаційний огляд / [уклад. Н. Я. Патенок]; Київська обласна бібліотека для юнацтва....

Вінницька обласна державна адміністрація
Фонд співпраці для інноваційних процесів cei, що сприяє мобільності та налагодженню зв’язків

Державної адміністрації
«Пантеони муз» Слобожанщини : методико-краєзнавчі матеріали / [уклад. С. О. Андрус; ред. Т. В. Смєкалова]; Управління культури І...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт