Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Основи художньої культури

Основи художньої культури





П.Д. Миколюк

учитель музичного мистецтва

та художньої культури

Розсішської загальноосвітньої

школи І – ІІІ ступенів

Христинівської районної ради

Черкаської обасті
Урок художньої культури, 9 клас

ІІ семестр

ІІ розділ

Тема: Основи художньої культури

Урок №21

Тема: Художні напрями і стилі. Періодизація розвитку художньої культури. Поняття «стиль епохи», «національний стиль», «індивідуальний стиль митця». Європейські стилі.

Мета: вчити орієнтуватись в періодах історії культури, дати поняття про історичні епохи, визначити, що таке «стиль», особливості «стилю епохи», «національного» та «індивідуального» стилів. Розкрити особливості античного, романського і готичного стилів. Розвивати вміння уважно сприймати твори мистецтва, розпізнавати мистецькі пам’ятники різних стилів. Виховувати інтерес до світової культурної спадщини.

Цілі навчання:

  • Розкрити поняття напрям та стиль.

  • Вчити розпізнавати мистецькі та літературні пам’ятки античного, романського та готичного стилів.

  • Розвивати навики розрізняти “стиль епохи”, “національний стиль”, індивідуальний стиль митця.

  • Вдосконалювати навики виконання ескізу розпису вази в традиціях давньогрецьких майстрів.

  • Збагачувати естетичний досвід учнів.

  • Виховувати шанобливе ставлення до творів світової культури та мистецтва.


Тип уроку: урок – дослідження.

Техніка виконання: гуашевий живопис, графічні техніки, аплікація.

Методи навчання: евристичний, частково-пошуковий, дослідницький, інформаційно-рецептивний.

Форма організації: диференційовано-групова, індивідуально-групова робота, виконання творчої роботи в групах, практичне заняття.

Терміни і поняття: стиль - стійка єдність художніх принципів, прийомів і засобів, які використовуються під час створення творів мистецтва;

великий стиль — історичний стиль певної епохи;

індивідуальний стиль — стиль окремого митця;

національний стиль – стиль певного народу, нації.

Обладнання:

для вчителя: комп'ютер, мультимедійна дошка

для учнів: папір, гуашеві фарби, пензлі, склянка з водою, кольоровий папір, клей, ножиці, простий олівець, графічні матеріали.

Візуальний ряд: ілюстрації із зображенням таких об'єктів чи творів: античність: фрески Кноссь-кого палацу; храм Гери в Олімпії; храм Артеміди в Ефесі; курос та кора; Фідій («Афіна-Войовни-ця», «Афіна-Парфенос», «Зевс»), Мирон («Дискобол»); Поліклет («Дорифор», «Поранена амазонка»); комплекс споруд Афінського акрополя; колона імператора Траяна; Пантеон у Римі; амфітеатр Флавіїв; скульптура «Оратор»; бюсти Цицерона, Цезаря; романський стиль: церква Св. Трохима в Арлі, собор Нотр-Дам у Пуатьє, церква Св. Марії в Лаахе, «Золотий портал» Фрейбурзького собору; готичний стиль: собор Паризької Богоматері, Рейнський собор; Сен-Шапель; собор у Шартрі, Бове, Палац юстиції в Руані; торговельні ряди в Брюгге; зразки вітражів, скульптурного оздоблення фасадів соборів;

музичний ряд: епоха Відродження: фрагмент меси Папи Марчело (Дж. П. да Палестрина);

літературний ряд: виставка книг Гомера «Іліада», «Одіссея», Вергілій «Енеїда», лірика вагантів.

Міжпредметні зв’язки: історія, світова література.

План уроку

І. Організація класу. Емоційне введення до уроку. (4хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань.(3хв.)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.(1хв.)

ІV. Вивчення нового матеріалу.(18хв.)

V. Практичне заняття. (10хв.)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. (5хв.)

VІІ. Підсумок уроку. (3хв.)

VІІІ. Домашнє завдання. (1хв.)

Хід уроку

  1. Організація класу. Емоційне введення до уроку.

Перегляд відео кліпу Gregorian «Nothing Else Matters».

  1. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Ви переглянули фільм. Чим він вам запам’ятався? Культура виникла разом з появою людини, розвивалася разом із нею та передавала основні етапи і події життя людства. Способи розробити періодизацію розвитку культури спостерігалася здавна. Повсякчас поділ на період був пов'язаний із періодами розвитку людства. Вашим домашнім завданням було ознайомитися із статтею підручника.

«Мозковий штурм»

  • Давайте проведемо спостереження, які ж періоди розвитку людства виділяв Гесіод? (Золотий, срібний, мідний, героїчний, залізний)

Вчитель: з його точки зору еволюція відбувалась у зворотному порядку. Римський поет Лукрецій Кар висунув здогадки про найважливіші прояви людської культури:

  1. Використання металу і каменю для виготовлення знарядь праці.

  2. Походження мови.

  3. Поява права і релігії.

  • На які періоди ділив розвиток людства Християн Томсен? (кам’яний вік, бронзовий, залізний)

  • Які періоди виділяв Адам Фергюсон? (дикість, варварство, цивілізація)

Вчитель: геологічна періодизація розбиває існування життя на 4 ери: архейську, палеозойську, мезозойську, кайнозойську – час виникнення людини.

  • На які періоди поділив цей розвиток Арнольд Тойнбі? (5 цивілізацій: західна, ісламська, китайська, індійська, православна)

  • Чи існує сьогодні цей поділ у розвитку культури?

  • Які культурні періоди розвитку людства ви знаєте?

  1. Період первісного суспільства.

  2. Період ранньокласового суспільства (з нього починається людська цивілізація).

  3. Античність – перший перехідний період.

  4. Період середньовічного суспільства.

  5. Відродження – другий перехідний період.

  6. Період культури нового часу.

  7. Період культури ХІХ – ХХ століття.

Учитель пропонує учням розв’язати кросворд.

По горизонталі:

  1. Споруда, в якій мегаліти розташовані кільцем? (Стоунхендж)

  2. Мистецтво створення споруд? (Архітектура)

  3. Держава, в якій збудована перша ступінчаста піраміда фараона Джосера? (Єгипет)

  4. Вид архітектури? (Ландшафтна)

  5. Грецький класичний ордер? (Коринфський)


Ключове слово: Стиль




1




























2





































3






















4




























5





































  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, сьогодні ми з вами ознайомимося з художніми напрямами і стилями. Ознайомимося з поняттям «стиль епохи», «національний стиль», «індивідуальний стиль митця» та ознайомимося з європейськими стилями: античним, романським та готичним.

  1. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Учитель запрошує до дошки 3 учнів. Пропонує записати вислів «Культура – це те, що залишається, коли все інше забуте» (Едуард Ерріо).

  • У чому ви вбачаєте різницю?

Кожен із вас має певні особливості письма, тобто ваш особистий стиль. Слово «стиль» походить від грецького «паличка для письма». Гострі палички з кості або металу застосовувались для письма на дерев’яних табличках вкритих воском. Судячи з цього слово «стиль» спочатку означало індивідуальну манеру письма, почерк окремої людини. У повсякденному житті ми вживаємо слова «стиль одягу», «стиль поведінки», «стиль танцю», «стиль роботи». «Стиль» - стійка єдність художніх принципів, прийомів і засобів, які використовуються під час творення творів мистецтва.

У художній культурі визначають «великий стиль» або «стиль епохи» (стиль певного історичного періоду).

Національний стиль – існує на основі традицій певного народу, нації. Він відображає психологічно етнонаціонально особливості країни, або окремих її регіонів.

Кожен митець намагається знайти свій індивідуальний або власний творчий стиль митця.

  1. Експериментальна гра

Три команди отримують репродукції картин К. Білокур, Т. Шевченка, К. Малевича, але у змішаному вигляді.

Завдання: Кожна команда повинна за особливостями зображуваного відібрати твори свого художника.

ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ МИТЦЯ

Манера виконання

Кольорова гама

Тематика творів



Бесіда:

  • Чому ви відібрали саме ці твори?

  • Що вказує на індивідуальний стиль митця?

  • Які кольори переважають у кожного з художників?

Висновок: Отже. Індивідуальний стиль відрізняється манерою виконання, кольоровою гамою, тематикою творів. Це ви побачите і тоді, коли порівняєте твори декількох поетів або архітектурні споруди різних архітекторів.

Вирізняються такі стилі художньої культури:

  1. Середньовіччя: античний, романський, готичний.

  2. Відродження: ренесанс, бароко.

  3. Нового часу: класицизм, романтизм.

  4. ХІХ-ХХ століття: реалізм, імпресіонізм.

Зараз ми з вами ознайомимося із стилями епохи Середньовіччя. Для цього ми об’єдналися в 3 групи, які будуть представляти нам стилі: античний, романський та готичний.

Групи поділені на підгрупи: історики, літературознавці, мистецтвознавці.

  1. Робота в групах.

1 група: Античний стиль

Учень – історик 1.

Термін «античність» в перекладі з латинської «давній» ввели італійські діячі епохи Відродження. Історія античної культури розглядається наукою як історія формування, розквіту та розпаду стародавніх суспільств, які існували в умовах рабовласницького ладу в районі Середземного моря, Причорномор’я та суміжних країн у період з ІІІ тисячоліття до нашої ери до середини V століття нашої ери. В архаїчний починає формуватися давньогрецька філософія, яка розвивається в класичний період. У ІІ половині VІ століття на арену історії вийшла нова політична сила – Македонія. Протягом ІІ – І століття до нашої ери римські легіонери, вожді яких підхопили ідею створення світової імперії, завоювали все Східне Середземномор’я. З того часу почався період в історії еллінізму, пов'язаний вже з домінуванням Риму.

В 509 році до нашої ери в Римі було встановлено республіканську владу, а в 501 році до нашої ери було обрано першого диктатора влада якого була необмежена. Римська республіка мала аристократичний характер завдяки реформам Юлія Цезаря та Октавіана Августа Рим перетворився на імперію. Правління Августа називають «золотою добою» римської культури.

Учень – мистецтвознавець 1.

Історію культури античного світу розподіляють на такі умовні періоди: Давньогрецька культура та Давньоримська культура. Історію культури Стародавньої Греції поділяють на 5 періодів:

  1. Егейська культура ІІІ-ХІ століття до нашої ери.

  • Критська цивілізація

  • Мікенська цивілізація

  1. Гомерівський період ХІ – VІІІ століття до нашої ери.

  2. Архаїчний період VІІІ – ІV століття до нашої ери.

  3. Класичний період V – VІ століття до нашої ери.

  4. Елліністичний період ІV – І століття до нашої ери.

Перший період.

Егейсько (Кріто – Мікенська) культура ІІІ-ХІ століття до нашої ери. Ділиться на Критську цивілізацію і Мікенську.

На межі ІІІ-ІІ тисячоліття до нашої ери на о. Крит виникають перші осередки розвиненої культури, яка мала переважно світський палацовий характер.

Найбільшим був палац у м. Кнос – це була 2-х чи 3-х поверхова споруда, яка мала прекрасну систему водопостачання та каналізації, добре продумано вентиляцію та освітлення. У ньому було багато кімнат, коридорів, заплутаних переходів – через це він дістав назву «Лабіринт». На стінах збереглися фрески, які відтворювали повсякденне життя.

Одним з найбільших культів був – культ бика. На фрескових розписах зображувались криваві обрядові ігри з биками.

Мікенська цивілізація зазнала значного впливу крицької, але мала більш суворий характер. Греки – ахейці будували свої міста – фортеці на високих пагорбах, звідти пішла назва «акрополь» - верхнє місто, де зводились царські палаци. Оскільки ахейці були більш войовничими, їхні фрескові розписи присвячені в основному сценам полювання та битв.

Гомерівський період свою назву дістав завдяки Гомеру, який створив славнозвісні «Іліаду» та «Одіссею».

Пам’яток архітектури цього періоду не залишилось, оскільки основним будівельним матеріалом було дерево.

Скульптура представлена творами дрібної пластики культового характеру, в яких переважає спокійна гармонія, що характеризує поняття «грецький профіль». Кераміка оздоблена геометричним орнаментом.

Архаїчний період: в архітектурі цього періоду складаються 2 ордени – доричний та іонічний.

З кінця VІІ століття виникає монументальна грецька скульптура. Найрозповсюдженіші 2 типи статуй: оголеного юнака – куроса, та одягненої дівчини – кори. Жіночі статуї зазвичай розфарбовувалися.

Для цього періоду характерні керамічні вироби. Розпис вкривав всю їхню поверхню, ніби килим, це був розпис рослинного характеру, він дістав назву килимовий.

Наприкінці VІІ століття до нашої ери він поступається місцем чорно фігурному розпису. На світлу поверхню наносилось зображення чорною лаковою фарбою.

В VІ столітті до нашої ери з’являється червоно фігурний розпис – фон вкривався чорною фарбою, а на ньому проступали світлі фігуративні зображення.

В епоху архаїки виникло музичне мистецтво. Перші музичні інструменти – ліра, кіфара. Музика була одноголосою. Ноти позначалися буквами.

Важливий елемент культурного життя – олімпійські ігри, які проводились раз на 4 роки в м. Олімпії. До участі в іграх допускалися лише вільні греки, жінкам з’являтися там було заборонено. Змагання тривали 5 днів. В цей період припинялися всі воєнні дії.

Класичний період V – IV ст..до н.е. характеризується збалансованістю композицій та рівновагою їх частин. Було збудовано архітектурний ансамбль – Афінський акрополь, Пропілеї (вхідні ворота), Парфенон, Ерехтейон. Статуї вже не статистичні, вони втілюють застиглий рух.

Елліністичний період. Архітектура продовжує розвивати класичні традиції, але активно рповивається світське будівництво.

Зводяться розкішні палаци, театри, гімназії. Триває розвиток монументальної скульптури, призначеної для громадських будов, храмів, площ. Їй притаманні грандіозність, велич.

Високого розвитку набуває різьба на камені – гліптика. Зображення могло бути рельєфним (камея) або врізаним вглиб (інталія).

Живопис цього періоду майже не зберігся. З’являється мистецтво мозаїки – запозичене зі Сходу.

Учень-мистецтвознавець 2.

Я представлю давньоримську культуру. Давньоримська культура має чотири періоди:

  1. Етруський період (ХІ – VІІІ ст.. до н.е.)

  2. Царський період (VІІІ – ІV ст.. до н.е.)

  3. Республіканський період (ІІІ – І ст.. до н.е.)

  4. Імператорський період (І ст.. до н.е. – V ст..н.е.)

Давньоримська культура не виникла раптово – серед її найпомітніших попередників виділяється культура етруських. Їхні міста були добре укріпленими. Сполучалися шляхами та мостами. Жтло було круглим в основі. Основний будівельний матеріал – дерево та сира глина. Більшість пам’яток становлять гробниці, стіни яких розписувались. Була розвинена скульптура. Найдавніші її зразки – похоронні урни, канони із зображенням фігури або погруддя небіжчика.

Царський період (VІІІ – ІV ст.. до н.е.)

З п’ятого століття до нашої ери починається занепад етруських міст і в ІV столітті до нашої ери Етрурія потрапляє під владу Риму.

Від етрусків римляни запозичили: круглі стелі – склепіння, мости – акведуки, пишне святкування перемог, мідні монети, ремісничі та будівельну техніку.

Рим не мав в достатній кількості мармуру для будівництва, тому стіни створювалися з нової будівельної суміші – бетону. Це дало можливість зводити великі споруди. В Республіканський період (ІІІ – І ст.. до н.е.) в центрі Риму збудовано Форум – центральний міський майдан, де розташовувались храми, громадські споруди, встановлювались статуї видатних римських громадян.

Від греків римляни запозичили ордерну систему, але ввели ще два власні ордери: тосканський і композитний.

Нові архітектурні споруди: терми – це були не просто громадські бані, а й місця для відпочинку, мали зали для спортивних ігор, бібліотеки.

Тріумфальні арки – встановлювались в містах на честь перемоги у війнах.

На відміну від грецьких скульптур римляни почали зображувати реалістичні скульптурні портрети реальних людей. Статуї встановлювались на вулицях міст.

Імператорський період (І ст.. до н.е. – V ст..н.е.)

За наказами римських імператорів будуються грандіозні архітектурні споруди: Вівтар миру, колізей, Пантеон.

Громадські та житлові будинки аристократів оздоблюються дуже пишно: підлога прикрашається мозаїкою, стіни розписуються фресками. Перший стиль римського живопису дістав назву помпейський. Статуям імператорів надають схожість з олімпійськими богами.

Учень – літературознавець 1.

Антична література – це література греко-римського рабовласницького суспільства, яка мала найбільший вплив на формування європейської літератури.

Римська література розпочала свій розвиток значно пізніше за грецьку і створювалась на її основі, використовуючи її досвід та досягнення.

Грецька література – це самостійна література, яка не користувалась досвідом інших літератур. Греки писали свої твори давньогрецькою мовою, а римляни – латиною.

В античній літературі виникли всі літературні жанри, про що свідчить їхні переважно грецькі назви: епічна поема, трагедія, ода, елегія, сатира, епіграма, новела, роман.

Головним матеріалом для письма, починаючи з VІІ століття до нашої ери, був папірус (пергамент з’явився пізніше і був досить дорогим матеріалом). Античний текст записаний на папірусі, міг зберігатися лише в тому разі, якщо його час від часу переписували.

Таким чином, до нас дійшли лише ті твори, які постійно переписувались через популярність у читачів різних часів.

Гомер – знаменитий поет, батько грецької поезії. Жив він приблизно у VІІІ ст.. до н.е. Ім’я його означає «сліпий». Отож його уявляли мандрівним співцем, який грав на кіфарі.

Слава його була настільки великою, що сім грецьких міст (Смірно, Родос, Колофон, Саламін, Хіос, Аргос, Афіни) сперечались за право називатись батьківщиною Гомера.

У грецьких школах поеми Гомера «Іліада» та «Одіссея» постійно вивчались. Герої поеми Гомера стали взірцями неперевершеної доблесті, а їхніми подвигами кожний грек пишався більше, ніж своїми власними. Давньогрецька лірика була тісно пов’язана з античною музикою, якка нам майже невідома.

Лірика давніх греків розподілялась на три жанри: елегія, ямб та меліка. Елегія виконувалась під супровід флейти, а меліка – під звучання ліри.

Елегії присвячувались патріотичним закликам, роздумам про життя; ямб мав сатиричну – викривальний характер; сольна меліка використовувалась для любовних пісень, а хорова – для виконання гімнів на честь богів та людей.

Для цього періоду характерна творчість Архілоха, Сапфо, Анакреонта. В архаїчний період зародився давньогрецький театр. Свої театри греки будували в найкрасивіших місцях. Так званий «театр Діоніса» в Афінах, розташований просто неба на схилі Акрополя, вміщував приблизно 17 тисяч глядачів.

Хор складався спочатку з 12, а потім з 15 чоловік. Пісні хору засуджували чи схвалювали вчинки героїв.

Актори грали в розкішних костюмах, збільшуючи свій зріст котурнами (взуттям з товстими підошвами). На обличчя героїв одягали глиняні маски героїв – старих людей, юнаків, жінок, рабів. Вони зображували різноманітні людські почуття. Жіночі ролі виконували чоловіки, і хор був виключно чоловічим.

Театральні вистави влаштовувались кілька разів на рік і тривали упродовж кількох днів з ранку до темної ночі. Глядачі збиралися на світанку й за день встигали подивитися три-чотири п’єси.

Римська література – латинська література античності – сформувалась на 400 – 500 років пізніше за грецьку. Перші твори її датуються ІІІ ст..до н.е.

Правління Августа називають «золотою добою» римської культури. Вона б не отримала такої назви, якби на той час не були створені чудові зразки мистецтва, які вийшли за межі конкретної епохи. Саме такими були твори римських поетів Вергілія та Горація.

Література мала офіційну підтримку. Август був зацікавлений у тому, щоб література пропагувала ідеологічні засади нового ладу. Друг Августа Меценат збирав навколо себе поетів і намагався спрямувати їхні інтереси в потрібному йому напрямі. Гурток Мецената був найважливішим центром нового руху у римській поезії, до нього належали найбільш видатні поети доби - Вергілій та Горацій, Офідій. Найзнаменитіший твір поета – поема «Енеїда» - стала національним римським епосом.

(Перегляд презентації, що характеризує античний стиль.)

2 група Романський стиль.

Учень - історик 2.

У V ст.. завершив своє існування античний рим, настала епоха феодалізму. У цей час на території Європи виникають нові політичні об’єднання, з яких виросли національні держави, такі як Франція, Німеччина, Італія та інші. Середньовічна культура пройшла у своєму розвитку два послідовні етапи: період романського стилю (VI—XII ст.) і період готичного стилю (XIII—XV ст.). Європейське середньовічне суспільство було дуже релігійне. Сила церкви була надзвичайно великою. Церковне будівництво особливо посилилося близько 1000 р. у зв'язку з очікуваним кінцем світу, про який сповіщала церква. Все нагадувало про безмежну владу всемогутнього Бога. Такий стиль отримав назву романський.

Учень – мистецтвознавець. 2

Основна увага в будівництві приділялася оборонним спорудам, монастирям, замкам феодалів; церквам і соборам. Церкви мали в плані форму латинського хреста, а довга частина хреста поділялася на три або п'ять галерей — нефів. Усі частини романських церков відрізнялися особливою масивністю й невеликими вузькими вікнами, які завершувалися напівциркульними арками. У церквах скульптурою декорували головний фасад, переважно вхідні двері.

Для скульптур характерні фігури неправильної пропорції, скуті пози, їм притаманне грубе, невдосконалене моделювання.

Церковний зміст мав і живопис: мініатюра, монументальний живопис і вітраж. Була повна відсутність схожості із портретом, ображались великі очі.

У музиці провідне місце відводилося хоралу: чергування одного голосу і хору, повтори. Орган був єдиним музичним інструментом, що супроводжував церковний спів. Саме в цей період зародилась нотна грамота.

Учень-літературознавець. 2

В історії літератури Західної Європи розрізняють такі етапи:

  1. V – ХІ ст.. – раннє Середньовіччя.

  2. ХІІ – ХІІІ ст.. – розквіт середньовічної цивілізації.

  3. ХІV – XV ст.. – пізнє Середньовіччя, початок Відродження.

Отже, романський стиль охоплює раннє Середньовіччя і розквіт середньовічної цивілізації. Церква створює літературу, що схвалює подвиги та мучеництво за віру.

Характерним для цього періоду є жанр «житія», які описують відлюдників, що вирушають у пустелю, добровільно зазнають катувань. Поширюються також «видіння», тобто розповіді людей, що немовби побували у потойбічному світі.

Водночас розвивається література світська.

Найзначнішою і найціннішою спадщиною середньовічної літератури був епос – поеми про героїв-воїнів, які були створені народом і висловлювали його ідеали. Епос виник у формі сказань, які тривалий час існували в усній формі. Виконавців сказань називали у Франції жонглерами, у Німеччині – шпільманами. Зазвичай це були акробати-фокусники, що розважали народ на дорогах та площах. Вони також співали або читали пісні про воїнів-героїв. А пізніше вже з ХІІ ст..,поети переробляють ці сказання і записують їх у вигляді великих поем. Сюжети багатьох поем складені на основі справжніх історичних подій.

(Перегляд презентації, що характеризує романський стиль.)

3 група Готичний стиль

Учень-історик 3.

У ХІІ – ХІІІ ст.. завершується етап формування феодалізму, і лицарство остаточно оформлюється в самостійну й найбільш потужну верству населення середньовічної Європи. Якщо в добу раннього Середньовіччя ідеалом був лицар-воїн, то вже у ХІ ст.. виникає уявлення про особливу лицарську «шляхетність» - куртуацію, складовими якої були звитяга, вірність, щедрість, а також чемність, вишуканість, володіння мистецтвом ловів і музичними інструментами, уміння складати вірші, співати й танцювати.

Почалися Хрестові походи феодалів із північної Франції, які боролися проти єретиків . унаслідок цих походів колись квітучий край перетворився на руїни.

Куртуазні ідеали стали взірцем для всіх верств населення й позначилися на всій культурі Середньовіччя.

Учень мистецтвознавець 3.

Готичний стиль – це стиль міського життя, яке почало бурхливо розвиватися наприкінці ХІ – на початку ХІІ ст.. Його риси спостерігаються в основному в архітектурі та скульптурі міських соборів – це пов’язано насамперед з середньовічним світоглядом, в основі якого лежала християнська мораль.

У середньовічній Західній Європі собор – головна споруда міста, до неї сходяться всі вулиці, біля собору відбуваються найголовніші події. Краса та розміри собору говорять про значення міста та багатство його мешканців. Розміри намагались розрахувати так, щоб в разі потреби будівля могла вмістити все доросле населення міста. Готична архітектура, на відміну від романської, давала можливість витягнути споруду на нечувану досі висоту – тобто собор можна було зробити грандіозним за розміром і при цьому він міг займати невелику площу, а це було дуже важливим для тісних середньовічних міст.

Характерні риси: стрілчасті арки, дві високі стрімкі вежі по боках фасаду, замість центрального купола – тонкий шпиль.

Перші споруди дещо важкуваті на погляд (Нотр – Дам в Парижі), пізніше будівельні майстри почали створювати високі, стрімкі й легкі конструкції, які немов рвуться в небо.

Оскільки готичні храми майже не мають стін, а тільки каркас, всередині них немає ні стінних мозаїк, ні фресок. Їх замінюють вітражі-картини, складені із різнокольорового скла. Але улюбленими кольорами були різноманітні відтінки червоного та яскраво-синього, тому загальна гама звичайно виходила червоно-фіолетова.

Фасади та портали храмів зазвичай прикрашали скульптурні зображення святих та королів або зображення алегоричного змісту. Архітектуру пізньої готики (ХІVст.) називають пломеніючою, для неї характерні примхливі візерунки, які нагадують язики полум’я (Міланський собор, церква Сен-Маклу в Руані).

В пізній готиці одержали розповсюдження скульптурні олтарі в інтер’єрах, які поєднували дерев’яну і позолочену скульптуру і темперний живопис на дерев’яних дошках. Почали з’являтися розписи на світську тематику.

Учень-літературознавець 3.

Яскравою сторінкою лицарської літератури є поезія трубадурів. Лицарська лірика трубадурів (в перекладі знаходити. створювати) існувала на півдні Франції, у Провансі, з кінця ХІ до початку ХІІІ ст.. Поезія трубадурів була першою в Європі світською поезією народною мовою. Вона сприяла виробленню необхідних мовних норм і поклала початок переходу середньовічної європейської літератури з латини на національні мови.

Лірику трубадурів живили різні джерела: фольклорні пісні та обряди, антична та східна поезії. Однак це змінилося на новий вид «куртуазної лірики». Трубадури оспівували не власне почуття, а любов людини до Добра, Краси й Досконалості.

Вони не тільки першими в Європі створили зразок світської професійної літератури народною мовою, саме ця мова майже кілька століть була міжнародною мовою куртуазної лірики. Трубадури створили модель любовного переживання, яка й тепер залишається домінуючою в європейській ліриці.

(Перегляд презентації «Готичний стиль».)

  1. Практичне заняття.

  • Створіть ескіз розпису вази (посудини) в традиціях давньогрецьких майстрів. Грецькі вази були різноманітні за своїм призначенням, формою й оздобленням.

Перед вами – силуетні зображення грецьких ваз:

  • гідрія – посудина для зберігання води (іноді використовують як урну для зберігання праху померлих після кремації; при жеребкуванні під час голосування);

  • килик — посудині для зберігання напоїв;

  • лекиф — глиняна посудина з вузькою шийкою для зберігання маслинової олії; її також використовували як поховальний дар;

  • скифос — чаша для пиття; міфічний кубок Геракла;

  • стамнос — посудина для зберігання вина, олії або іншої рідини;

  • пелика — посудини з вузькою шийкою та вертикальними ручками для зберігання маслинової олії і вина, її також використовували як урну для поховання й під час голосування;

  • ойнохойя — посудини для зберігання вина;

  • кратер — чаша для змішування вина з водою.

  • Визначте силует якої вази ви отримали. Оберіть техніку виконання: графіка або аплікація. Продумайте сюжет і виконайте роьроу в певній техніці й матеріалі.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Учні презентують ескізи (кожна група) малюнків будівель, що представляють античний, романський і готичний стилі.

  2. Презентація «Лото». (Відповіді на запитання).

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Виставка та аналіз розпису ваз в традиціях давньогрецьких майстрів.

  2. Метод «Мікрофон». Проговорюють всі учні:

  • Цей урок навчив мене…

  • На цьому уроці я дізнався (лася)…

  • Тепер я можу розповісти друзям…

  • Найцікавішим для мене було…

  • Після цього уроку я зробив (ла) для себе висновок…

  1. Оцінювання знань учнів.

VІІІ. Домашнє завдання.

1 група – виписати опис собору з роману В.Гюго «Собор Паризької Богоматері»;

2 група – виконати ескіз вітражу;

3 група - скласти порівняльну таблицю «Художня культура античності й середньовіччя».
Використана література:

  1. Зарубіжна література. 8 клас: Підручник для загальноосвітніх навч. закл./О.М.Ніколенко, І.Л.Столій. – Х.: АН ГРО ПЛЮС, 2008. – 20-21с, 83 – 84с,98 – 99с.

  2. Мистецтво. Енциклопедія / наук. - поп. Вид. для дітей. / Н.І.Платонова – К.: ТОВ «Перо», 2008. – 14-15с, 16-17с, 20 – 21с, 37-38с, 79с, 139с.

  3. Образотворче мистецтво. Тематичні розробки уроків. 5-7класи / упорядник О.В.Гайдамака, Ж.С.Марчук. – Х: вид-во «Ранок», 2009 –

162 – 166стор.

  1. Образотворче мистецтво. 7 клас: Тематичне планування та розробки уроків / С.М.Семеніхіна, І.І.Сердюк, М.Ф.Сердюк. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2008. – 85-94с.

  2. Художня культура. 9 клас: Тематичне планування та розробки уроків / Л.В.Климова – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – 181-190с.

  3. Художня культура. Підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.М.Масол. – К.: Генеза, 2009. - 161-178с.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Курсова робота за темою: «Формування житт євих компетенцій учнів...
Формування життєвих компетенцій учнів засобами художньої культури в позаурочний час

Конспект уроку художньої культури
Заходу І сходу;вчити визначити особливості культури країн Заходу І сходу; розвивати вміння сприймати твори різних культур та порівнювати...

С. Г. Тунік учитель музичного мистецтва та художньої культури
Ознайомити з творчістю російського композитора М. А. Римського-Корсакова та художника-мариніста І. К. Айвазовського

Використання ікт на урок
Використання сучасних технологій на уроках художньої культури та образотворчого мистецтва

У. І. Долга, учитель образотворчого мистецтва та художньої культури,...

Календарно-тематичне планування з художньої культури 11клас
Модерн в архітектурі. Культова арабо-мусульманська архітектура. Храми Індії. Храми Далекого Сходу

Смілянський навчально-виховний комплекс
Вдовенко Олена Володимирівна, вчитель музичного мистецтва та художньої культури, першої кваліфікаційної категорії, Смілянського навчально-виховного...

Уроку
Види мистецтв та специфіка їх художньо образної мови. Просторові, часові та просторово-часові (синтетичні) види мистецтва. Поняття...

Уроку з художньої культури на тему: Підготувала
Тема: Художня культура Київської Русі: архітектурні споруди, монументальний живопис(мозаїка, фрески). Ікони Київської Русі за межами...

План проведення семінару-практикуму вчителів художньої культури Місце проведення
Місце проведення: комунальний заклад «Нікопольська середня загальноосвітня школа І ііі ступенів №6»

Теорія І практика матеріально-художньої культури
Харків, хдадм, 21 грудня 2010 р. / Збірка матеріалів. Харків: хдадм, 2010. 108 с

Програма призначена для розвитку та виховання творчих, інтелектуальних,...
України, всесвітня історія, основи правознавства, основи економіки І підприємництва, основи філософських знань, громадянська освіта...

Проектна діяльність на уроках художньої культури. Творчий проект...
Усі діти полюбляють слухати казки. А ще більше вони хочуть опинитися в чарівному світі казки. Тож вони імпровізують, імітують, грають,...

Круцевич Т. та ін
Основний вчитель фізичної культури, в початковій школі в 1-а кл.,2-а кл.,3-Акл та 4-Акл фізкультуру ведуть вчителі початкової школи...

Методична розробка уроку з художньої культури «О. Довженко І кіно....
Тема: Олександр Довженко І кіно. Місце О. Довженка в українському кінематографі, українській художній культурі

Урок Вступне заняття. Технологія як перетворююча діяльність людини ( 1 год.)
Мета уроку. Засвоєння знань про техніку, технології, основні види технологічної діяльності, правила безпечної праці та внутрішнього...

У статті 54 Конституції України декларується: “Громадянам гарантується...
Громадянам гарантується свобода літературної, художньої, наукової І технічної творчості, захист інтелектуальної власності, їхніх...

Зміст передмова з розділ Основи організації бухгалтерського обліку в бюджетних установах 5
П. Й. Атамас. Основи обліку в бюджетних організаціях: Навчальний посібник.— Центр навчальної літератури, 2003,— 284 с



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт