Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Література Тема. Гуцульщина

Література Тема. Гуцульщина





Сторінка1/3
  1   2   3
Художня культура – українська література
Тема. Гуцульщина - ”духмяна гілка роду України“

( гуцульський феномен: мистецтво жити і творити)

Мета ( художня культура ): ознайомити з культурою, традиціями народного мистецтва

гуцулів на прикладі різних джерел; розвивати

творчість юних майстрів; формувати естетичні смаки, вміння бачити красу

навколо себе; пробуджувати інтерес до культури, історії та літератури

нашої України, прагнення глибше вивчати культуру різних етнічних груп

українців; вчити берегти та шанувати для прийдешніх поколінь традиції та

красу нашої землі, бо то є душа народу.

Мета ( українська література ): через аналіз художнього тексту та екранізацію

однойменної повісті дослідити образ давньої гуцульської культури, яка

залишила на теренах України унікальні духовні пам’ятки; розвивати

дослідницькі здібності, усне мовлення, історичну пам'ять; розбудити в

молодіжному середовищі повагу до величних набутків гуцульського етносу.

Обладнання: презентації: ”Лебедина пісня національної культури,“”Край, де чути голос віків“,

”Народно-прикладне мистецтво горян“,”Сучасний вигляд давнього

етносу“; повість М.Коцюбинського”Тіні забутих предків“;

екранізація однойменного кінофільму С.Параджанова

відеопісні - Квітка Цісик ”Я піду в далекі гори“, Руслана ”Дикі танці“;

гуцульськІ мелодії, музика Ростислава Скорика;

макет гуцульської ”гражди“, глиняний посуд, рушники ( мініпроект); ляльки.

Тип уроку: бінарний урок-дослідження( урок-вражень і акцентів), мультимедіаурок.

Форми роботи: індивідуальна ( трудове навчання – художня культура),

групова ( українська література – художня культура - інформатика ),

колективна.

Прийоми роботи: ”чиста дошка“,повідомлення учнів,рольова гра, робота з книгою, виготовлення

наочності, створення мультимедійних презентацій,інтелектуальний бліц,

фольклорний млин.

Диференційовано-групові та індивідуальні завдання інтелектуального розвитку (випереджувальна діяльність)

завдання №1 : дослідити життя та побут гуцулів з різних джерел,

світосприйняття горян ;

завдання № 2: ознайомитися з декоративно-прикладним мистецтвом гуцулів;

завдання № 3 вичити музику і танці карпатців.

Група А - завдання підвищеного рівня складності, творчого характеру.

Група Б - завдання репродуктивно-пошукової діяльності.

Проблемне питання:

1. Чому , на вашу думку, сьогодні у світі існує тенденція до зникнення багатьох давніх культур?

Від чого залежить це явище?

Запитання з відстроченою відповіддю:

Чи витають тіні забутих предків над полониною та Черемошем у XXІ столітті ?

Епіграфи:

Тільки осмисливши минуле, пізнавши витоки своєї культури та історії, можна й чіткіше зрозуміти сьогодення, і уявити майбутнє.

Гуцульщино, плекай у травах ліки, Не знай ніколи пошестей і бід. Благословенна будеш ти навіки, допоки на землі живе твій рід.
Р. Юзва

Сценарій уроку

І. Налаштування на продуктивну роботу.

ІІ. Мотиваційно-стимулююча діяльність

( відеофільм про зникаючі культури )

Проблемне питання:

Чому , на вашу думку, сьогодні у світі існує тенденція до зникнення багатьох давніх культур?

Від чого залежить це явище?

Вступне слово вчителів

Учитель української літератури.

Безперечно, наша Україна найкраща й найбагатша країна світу, — а чи знаємо її і чи любимо так, як годиться любити свою батьківщину?

Щоби щось полюбити, необхідно його як слід пізнати.

Наша мова, ніжна, милозвучна, квітиста й запашна, а чи любимо її , цінимо, радо вживаємо її?

Наша, голосна на ввесь світ пісня, дорогоцінна перлина,— чи цінимо й гордимось нею?

Учитель художньо культури.

А наші звичаї і обряди, наші традиції, наша духовна культура, — чи дороге нам це все, чи в пошані воно в нас?

Якась дивна сила тягне нас до чужого, ба, каже нам подивляти його і захоплюватись ним, а своє принижувати й не цінити, наче б ми були обтяжені якоюсь дідичною хворобою недоцінювання скарбів, якими обдарив нас Господь!

Таке - то й з нашою Гуцульщиною… Чи знаємо її, чи цікавились і цікавимось нею так, як повинні?

Гуцульщина не лише багата надземською красою, багата ще й скарбами нашого минулого, які зберегла й заховала впродовж віків.

ІІІ . Інформаційна діяльність.

Повідомлення теми, постановка основних завдань уроку.

Учитель художньо культури. Тема нашого уроку… ( запис на мультимедіа).

Очікувані результати ( ”чиста дошка“ ).

Вам уже відома тема уроку.Які завдання ви перед собою ставите?

( Учні говорять, які завдання вони перед собою ставлять, учитель записує крейдою різних кольорів):

- отримати насолоду ( задоволення ) від співпраці з однокласниками та вчителями;

- поетапно дослідити екзотичний край - Гуцульщину, познайомитися з етнокультурою її мешканців;

- через аналіз художнього тексту М.Коцюбинського ”Тіні забутих предків“ та екранізацію однойменної повісті Сергія Параджанова доповнити образ давьої культури;

- продемонструвати здібності майстрів народних ремесел;

- прослідкувати зв'язок минувшини із сучасністю;

- учитися у горців цінувати і берегти свою культуру.

ІY. Вивчення нового матеріалу.

Учень у гуцульському вбранні ( на фоні музики )

КВІТКА ЦІСИК ”Я піду в далекі гори“ ( 0.50 секунд )

Про Карпатський край

Високі гори і стрімкі потоки,
І злет могутній гордого орла.
Гуцульщина у небо синьооке,
Свої круті ремена підвела.
І люди тут під стать орлам і горам,
Для них свобода найцінніший дар,

І споконвіку духу непокори,
Не міг в них вбити ані Князь, ні Цар.

Учениця у гуцульському вбранні
Для них Володар – лиш Господь єдиний,
Лиш перед Богом гуцул має страх.
Духмяна гілка роду України,
Квітує на розвихрених вітрах.

КВІТКА ЦІСИК ”Я піду в далекі гори“ ( куплет + приспів )

Розповідь ( на фоні презентації ”Край, де чути гомін віків“ )

Учень у гуцульському вбанні

Гуцульщина – край лісів та гір, край швидких річок та холодних потоків, край прекрасний, де найбільш збережена автентична матеріальна і духовна культура, а також у більшій мірі збереглась флора і фауна та неповторна природа, яка добре відома в цілому світі. Закоханий у цей прекрасний і суворий край уродженець Поділля Михайло Ломацький писав, що «тут, у гуцульських горах, як ніде інде, можна почути гомін віків і зачерпнути силу й віру в майбутнє, тут, у зелено-срібних водах озер і рік можна скупати й очистити не лише тіло, але й душу, та карпатським сонцем зігріти її, а, вийшовши на верх Говерли, побачити Бога й почути Його добротливий й ласкавий голос – голос Творця гуцульських гір».

Учениця у гуцульському вбранні

Місцеве населення – гуцули,  від яких походить назва Гуцульщина, завжди дивували відвідувачів та етнографів своїм вмінням зберегти прадавню самобутність, зокрема творчу, традиції, звичаї та обряди.

Верховину, що знаходиться в самому епіцентрі Гуцульщині, здавна називають краєм Черемоша. І в цьому є значна доля правди, бо більшість сіл району та його центр Верховина розташувалися на берегах Білого та Чорного Черемошів.

Верховинський район розташований у південній частині Івано-Франківщини.

У територію району входить більша частина Чорногірського хребта і Гринявсько-Чивчинські гори. На Верховинщині знаходиться й одна з найвищих красунь Українських Карпат – гора Піп-Іван (висота 2021 м.) Саме тут було споруджено обсерваторію, яка в післявоєнні роки була частково зруйнована, а сьогодні терпляче чекає на свою реставрацію

Учитель української літератури ( продовжуються слайди ).

- Діти,для кого з письменників Гуцульщина стала музою і натхненницею ?

( Творчу наснагу на Гуцульщині черпали Іван Франко, Леся Українка, Михайло Драгоманов, Михайло Павлик, Михайло Грушевський, Антін Крушельницький, Василь Стефаник, Марко Черемшина, Юрій Федькович, Сидір Воробкевич, Богдан Лепкий, Михайло Коцюбинський, Гнат Хоткевич, Платон Воронько, Тарас Мельничук, Дмитро Павличко, Марія Влад, Федір Зубанич, Ліна Костенко. Михайло Стельмах, Іван Драч, Степан Пушик та багато інших відомих українських письменників. Та не тільки вони.

Гуцульщина полонила серця таких відомих польських письменників як Станіслав Вінценз,

Й. Коженьовський, Ґрегорович, Турчинський і Оссемдовський, австрійських — Л. Сахера-Мазуха, К. Францоза, англійських — М. Дові та Й. Конрада, швейцарця Ганса Збіндена).
Учитель української літератури. Повість «Тіні забутих предків» Михайла Коцюбинського, написана під враженням"українських Афiн" , належить до золотого фонду нашої класики. Це — лебедина пісня письменника, зелена казка гуцульських гір, у якій він вознісся на верховину слова.

Учитель художньої культури. Кожне справді значне явище витворює навкруг себе своєрідне силове поле, продовжує жити в нових формах, жанрах, шедеврах. Саме так сталося й тут. Однойменний кінофільм С. Параджанова посідає в нашій культурі, мабуть, не менш почесне місце, аніж повість, за мотивами якої його знято. Свідчення цьому — і гран-прі на міжнародному фестивалі у Аргентині, і великий прокатний успіх в Україні та за її межами; і це, на мій погляд, особливо важливо, що «Тіні...» С. Параджанова, у свою чергу, перегорнули нову золоту сторінку в історії українського кінематографу, на якій, окрім С. Параджанова, полишили свої автографи актор І. Миколайчук, оператор, а потім режисер Ю. Іллєнко, художник Г. Якутович та ще ціла плеяда блискучих імен. Їхніми зусиллями українське «поетичне кіно» відновило свою довженківську силу і заграло новими барвами.

До сьогоднішнього уроку готувалися полум’яні патріоти духовно-культурної спадщини нашого народу. Були опрацьовані диференційовано-групові та індивідуальні завдання інтелектуального розвитку:

завдання №1 : дослідити життя та побут гуцулів з різних джерел,

світосприйняття горян ;

завдання № 2: ознайомитися з декоративно-прикладним мистецтвом гуцулів;

завдання № 3 вичити музику і танці карпатців.

Група А - працювала над завданнями підвищеного рівня складності, творчого характеру.

Група Б - це завдання репродуктивно-пошукової діяльності.

Уся робота оформлена у вигляді тем – вражень та підтем – акцентів.
1.Повідомлення учнів

Враження № 1

Життя і праця гуцулів
Три речі, які характеризують життя гуцульських пастухів — це бринза, трембіта і ватра. Під полонинські наспіви ватаг запалює вогнище — ватру, а парубки танцюють гуцульський ритуальний чоловічий танець «Аркан» з маленькими топірцями в руках. Вівчарі пригощають усіх бажаючих будзом і вурдою. Завершуються проводи святковим концертом.

Впродовж сотень років на Гуцульщині розвивались народні промисли та ремесла, які давали можливість існувати місцевому населенню в нелегких гірських умовах. Гуцули займалися різьбою по дереву, виготовленням кераміки, обробкою металу та шкіри, писанкарством, художньою вишивкою та ткацтвом.

Знайомлячись з життям і побутом гуцулів, відчуваємо почуття благовіяння перед творінням відомих і не відомих митців, наділених природою тонким розумінням краси, справжнім талантом – втілення прекрасного у високохудожні речі.

Акцент.

Житло ( гуцульська гражда )
Для забудови гуцули завжди вибирали найбільш рівні ділянки землі на південних схилах гір. Віддалено одну від одної ставили вони свої садиби , які об'єднували в одне ціле житло та господарські будівлі двору. Єдність та захищеність житлової частини , яка в гуцульському житлі була розташована скраю з південного боку і зусібіч оточена господарськими прибудовами, надавали всьому житлово-господарському комплексу неприступне фортечного вигляду.

Традиційне гуцульське житло являло собою своєрідну архітектурну симфонію дерева. Майстерно укладені масивні вінці зрубів стін, плахи па даху. Декоративний стрій гуцульського житла при однотипності будівельного матеріалу відзначався досконалим виконанням різьбленої пластики архітектурно-конструктивних елементів - одвірків, виступів зрубу та балок піддашшя, деталей огорожі та стовпчиків відкритої галереї.

За розподілом та розташуванням основних функціональних частин житлового приміщення ("хати") гуцульський інтер'єр був таким, як і в інших районах України. Зокрема, розташування варистої печі-отвору в кутку між сінешною та тильною стінами хати біля вхідних дверей. Провідною ознакою її було влаштування димоприймача ("коминам) чотиригранної форми, який або підвішувався над припічком. Традиційним було також розміщення ліжка з жердкою та колискою над ним біля печі вздовж тильної стіни хати, мисника в кутку між сінешною та чільною стінами, а лави - попід вікнами.

Акцент. Хатнє оздоблення

Зайдіть в гуцульську хату, і вас вразить краса і тонкий смак, з яким виконані речі, що оточують її мешканців.

Тепло-коричневі тони побутової саморобної тканини "верет", "бесаг", "покрівців" поєднувалися з яскравими жовтогарячими барвами тканин, рушників, килимів, що оздоблювали приміщення .

Інтер'єр гуцульського житла вражав неповторністю та мистецькою вишуканістю декоративно-художніх засобів оформлення, багатством кольорів. Кожний з його елементів - піч, сволок, жердка, мисник, костюм, ужиткова тканина, побутове начиння - свідчив про виняткову працездатність гуцулів, їхню любов до орнаментації, різноколірних та різнофактурних поєднань.

Акценти. Посуд.
Найбільш поширеним на Гуцульщині було виробництво ужиткового посуду: мисок, тарелів, дзбанів, колачів, свічників, горщиків, а також кахлів для облицювання печей. Спочатку весь побутовий посуд був випаленим і неполиваним, злегка декорованим простими коловими або хвилястими лініями, крапками (символічними лініями води). З кінця XVIII ст. народні майстри почали застосовувати свинцеві поливи, а ужитковий посуд та кахлі покривати білою глиною.

Орнамент гуцульської кераміки складається з різних зображень, елементів, що повторюються. Поєднання окремих мотивів дозволяє вивчити побутову та релігійну тематику, включаючи космогонічні (коло – небо, небесні світила) та язичницько-християнські («хрест», світове дерево життя, «вазон») символи. Поширена геральдика, воєнні сцени, рослинні, тваринні (або мішані) композиції, архітектурні елементи тощо. Для створення кольорових ефектів гончарями використовувалася триколірна гама: зелена, жовта, коричнева, рідше синя. Фон білий або коричневий. Глиняний посуд мав певне традиційне місце зберігання, обов’язково в миснику або на поличці. Окрім посуду побутували сирні фігурки різних звірів, пташок, глиняні свистунці, що також несли охоронну функцію.

Акцент. Вівчарство.

Гуцули майже єдина група українського етносу, для яких основним заняттям і провідною галуззю господарства було скотарство

Акцент.

- Чи змальовує М. Коцюбинський на сторінках своєї повісті життя та працю гуцулів?

( цитування повісті + екранізація С.Параджанова )
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Література для 9 класу з російською мовою навчання Тема: Оригінальна світська література
Тема: Оригінальна світська література. Літописи. «Поучення Володимира Мономаха», «Слово про закон І благодать» Іларіона

Література для 9 класу з російською мовою навчання Тема: Періодизація...
У своєму розвитку література пройшла великий шлях становлення, який можна поділити, відповідно до особливостей кожного етапу, на...

Література Урок №8 тема: Давня українська література. Розвиток писемності....
Мета: ознайомити школярів з особливостями розвитку давньої української літератури; її жанрами, тематикою, ідейно-художніми особливостями...

Література світова література Тема: «Їм судилася доля генієв». Павло...
Унаочнення: портрети Павла Тичини та Генріх Гейне, збірки творів, мультимедійні презентації «Життєвий шлях Павла Тичини» та «Там,...

Література романтизму 90-ті роки XVІІІ ст. І
Даний посібник-хрестоматію укладено відповідно до чинних програм «Зарубіжна література 5 – 11 кл.» (За редакцією Д. В. Затонського,...

Анти́чна літерату́ра (від лат antiquus стародавній) це література...
Антична література складається з двох національних літератур: давньогрецької та давньоримської. Історично грецька література передувала...

Література» тема: «Лімерики гра зі словами як вияв індивідуального погляду на світ»
Що таке лімерик?

Тема уроку
Міжпредметні зв’язки: українська література, музичне мистецтво, основи християнської етики

Література. 11 клас № Тема уроку
Коротко про митця. Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій

Як зареєструватися для проходження зовнішнього незалежного оцінювання-2014...
Внз. У 2014 р. Зно можна пройти з наступних предметів: українська мова та література, історія України, математика, фізика, біологія,...

Література для 9 класу Тема: Драматургія. Час І місце побутування шкільної драми, її роль
Ознайомитися з матеріалом, законспектувати основні тези, вивчити теорію літератури

Урок №94 Тема. Урок розвитку комунікативних умінь №21
Міжпредметні зв'язки: література (використання листів у художніх творах), образотворче мистецтво

Література: програма, «Гоголь в русской критике»
Тема. Микола Гоголь. Життєвий І творчий шлях письменника. Гоголь І україна. Тарас

Література країн основної іноземної мови. Частина перша Література...
«Педагогіка І методика середньої освіти. Українська мова І література» (диплом та №25816928). У 2009 році закінчила Полтавський інститут...

Тема: «Засідання суду у справі «Українська: предмет гордості чи сорому?»»
...

Література 9-ий клас Урок диспут. Тема: Квіти улюбленому письменнику
Епіграф ти відкриваєш книгу І відступає біль, Сьогоднішні невзгоди І турботи. Хай плине час, стрілою мчать роки -живуть в віках улюблені...

Урок №1 -2
Українська література XX ст. Як новий етап в історії національної культури, її періодизація. Модерністські та авангардистські течії....

8. Література Перекладна література >10. Оригінальна творчість
Київська Русь (Київська держава) виникла на межі VIII-IX ст внаслідок тривалого процесу економічної, політичної та етнокультурної...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт