Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Конспект уроку художньої культури

Конспект уроку художньої культури





Михайлова Людмила Олексіївна

вчитель художньої культури

Хутірської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Черкаської районної ради Черкаської області
Конспект уроку художньої культури 9 клас

Тема. ОСОБЛИВОСТІ КУЛЬТУР ЗАХОДУ I СХОДУ

Мета уроку: формування ключових компетентностей:

загальнокультурна компетентність: роль мистецтва у житті, засвоєння художньої картини світу;

інформаційна компетентність: вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися довідковою літературою;

міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до мистецтва, світу в різних сферах діяльності людини; спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення культури Сходу і Заходу; вміння цінувати красу, створену митцями;

предметних компетентностей: ознайомити учнів із художньою культурою країн Заходу і Сходу;вчити визначити особливості культури країн Заходу і Сходу; розвивати вміння сприймати твори різних культур та порівнювати їх; виховувати толерантність, повагу до інших культур.

Обладнання; візуальний ряд: ілюстрації із зображенням таких об'єктів чи творів: ієрогліфи; книжкова мініатюра арабської культури; культові споруди античного, романського, готичного стилів і стилю бароко; культова архітектура провідних релігій світу (зовнішній вигляд, інтер'єри, оздоблення); японські сади, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організація класу




  1. Актуалізація опорних знань

Вправа «Мистецька розминка»

— До яких видів мистецтва ми зверталися під час вивчення різних історично-культурних епох? [слайд 1 ]
III. Мотивація навчальних знань [слайд 2 ]

«Захід є Захід, Схід є Схід, не зустрітися їм ніколи». У цих рядках англійського письменника Редьярда Кіплінга відбито уявлення полярності східної та західної культур. Чи насправді культури такі різні? Визначмо деякі особливості цих двох великих культур.
IV. Повідомлення теми уроку [слайд 3 ]

Питання для розгляду

  1. Зміст поняття «культура» на Заході та Сході.

  2. Відмінності східної та західної культур.


V. Вивчення нового матеріалу

Робота з таблицею

Зміст поняття «культура» на Заході та Сході

Перш ніж почати вивчення нового матеріалу, накреслімо в зошиті таку таблицю, яку впродовж уроку будемо заповнювати, [слайд 4 ]

(Нижче подано таблицю, якою вона має бути на завершення уроку.)



Західна культура




Східна культура




Територіальний принцип




Європейські країни, країни Америки




Країни Центральної, Південно-Східної Азії, Близького Сходу та Північної Африки







Писемність




Алфавіт — сукупність знаків, відображає звуки

що

Ієрогліф — знак, що передає зміст слова і навіть фрази







Світосприйняття




Людина — центр Всесвіту

Людина — частина природи

Провідні релігії

Християнство

Іудаїзм, буддизм, мусульманство

Західна культура

Східна культура

Театральне мистецтво

—Сильні емоційні потрясіння.

—Поєднання в опері елементів драматургії та музики

—Не можна виводити глядача з душевної рівноваги.

-— Поєднання елементів драма­тургії, музики, акробатики, пантоміми (Китай)

—Театр «но» (Японія)

Образотворче мистецтво

— Зображення людини чи тва­рин — основа всіх жанрів

живопису

—Заборона зображення в му­сульманській культурі людей, Бога, тварин.

—У мусульманській культурі провідний жанр — книжкова мініатюра

Музичне мистецтво

—Церковні твори належать до певного жанру.

—Музика — окремий вид мистецтва

—Співання Корану — не є музикою.

—Невід'ємна частина інших видів мистецтва (театр, поезія, палацові ритуали)

Архітектура

—Відокремлення середовища,в якому мешкає людина, від природи

—Особливості архітектури виз­
начаються за культурними епохами

—Пов'язана з ландшафтом і гармонійно його доповнює.

—Особливості архітектури виз-начаються за національною, та релігійною належністю.

—Оздоблення має більш орна-ментальний характер


Розповідь учителя з елементами бесіди

Відмінності східної та західної культур

Територіальний принцип [слайд 5 ]

— Пригадаймо, які країни в територіальному розумінні можна поділити на Схід і Захід?

Країни західного регіону — це країни європейського континенту, східного — країни Центральної, Південно-Східної Азії, Близького Сходу. Але поділ на східну й західну культури визначається не лише територіальним розташуванням країн, а й характеристикою світосприйняття, ціннісної орієнтації та філософії народів, які мешкають на їх території. Саме за цими ознаками до культури Заходу належить американська культура, а до культури Сходу — культура Північної Африки.

Щоб розглядати особливості цих культур, треба зрозуміти зміст, який вкладають ці народи в поняття «культура».

Європейці розуміють культуру як «перетворення», «обробку». А от, наприклад, китайський ієрогліф «вень», аналогічний поняттю «культура», споріднений із символом «прикраса», [слайд 6 ]

Отже, якщо на Заході під культурою розуміється сукупність матеріальних і духовних продуктів людської діяльності, то на Сході до культури належить те, що робить світ людини витонченим, естетично прикрашеним.

Через соціально-історичні, природно-географічні, релігійні передумови поняття «Схід» здавна уособлювало для європейця інший тип життєустрою ніж той, якому він належав сам.

Першими в Європі протиставляли себе Сходу давні греки. Поняття Сходу вони віднесли до Персії та інших земель, які розташовувалися на схід від грецького світу. Але вже в Давній Греції це поняття було не просто географічним, у нього вкладався більш широкий зміст.

Різні культури мають низку розбіжностей, суттєвих відмінностей. Наприклад, символ чоловічої краси в Китаї був таким: лисий чоловік, товстий, з круглим животом, з довгими нігтями, на які надягали спеціальні напалечники. Ідеал чоловічої краси західного зразка був зовсім протилежним: це гармонійно розвинутий Аполлон, який обов'язково має шліфувати як своє тіло, так і душу. Греки вважали, що організм Аполлона більш діяльний у фізичному і психічному розумінні. Захід прагнув відповісти на питання, що є світ і яке місце в ньому людини, а Схід відтворював світ від свого внутрішнього відчуття.

Порівнюючи надбання цих двох культур, ми побачимо їхню своєрідність і несхожість в архітектурі, мистецтві, життєвому устрої та ін. Писемність

Пригадайте, що становить основу писемності західних країн. Скільки букв в алфавіті, яким ми користуємося? [слайд 7] Основу писемності становить алфавіт, знаки якого позначають звуки, ці знаки ми складаємо в склади, склади у слова і т. ін. Ієрогліф передає зміст слова й навіть фрази, їх кількість неймовірна.

Демонстрація китайських та японських ієрогліфів, [слайд 8]

Світосприйняття [слайд 9]

Західна культура прагне перетворити природу, підкорити її людству.

—Які технічні винаходи належать до європейської культури?

Потяг, автомобіль, літак належать представникам західної культури, а найкращий досвід лікування людини — східній медицині. А яка ж роль відводиться людині у світі?

Демонстрація творів образотворчого мистецтва.

У культурі Заходу людина — центр Всесвіту, а природа її середовище, яке має бути вдосконалене. Для східної країни , людина — частина природи, і

мистецтво прагне відобразити гармонію існування людини в навколишньому світі.

Провідні релігії [слайд 10]

Захід має одну релігію - Християнство, [слайд 11]

Як ми бачимо, Схід, на відміну від Заходу, має кілька і провідних релігій (іудаїзм, буддизм, мусульманство). Саме релігійні традиції вплинули і на розвиток різних видів їх мистецтва. Тому, що церква була замовником на мистецькі твори.

Давайте визначимо відмінності в архітектурі, образотворчому, театральному та музичному мистецтвах.

Театральне мистецтво [слайд 12]

У східній і західній культурах ставлення до театральних жанрів різне і неоднакова мета впливу на глядача. Так, в Індії, згідно з релігійними традиціями, не можна було виводити глядача з душевної рівноваги, показувати сцени боротьби, нещасливі кінці тощо. А в давньогрецькому театрі спеціально зверталися до трагедії, щоб викликати співчуття у глядачів до героїв, примусити перенести емоційне потрясіння. Вважалося, що саме таким чином людина може очистити свою душу.

Для опери характерним є поєднання драматургії та музики. Наприклад, у китайському театрі, на відміну від європейського, оперні вистави містять елементи акробатики та пантоміми. Своєрідним, що не має аналогів у європейському мистецтві, є японський театр «но»: актори промовляють сло­ва під барабанні ритми, а музиканти (на барабанах, флейтах, струнних інструментах) акомпанують танцям, [слайд 13]

Образотворче мистецтво

Назвіть культурні епохи або художні напрями західноєвропейського мистецтва, в яких культ людини в мистецтві набув своєї кульмінації.

[слайд 14]

Завдяки талановитим художникам до нас дійшли портрети визначних осіб різних епох, а образ Христа ми зустрічали на фресках, вітражах, мозаїках культових споруд, у книжковій графіці, на полотнах відомих художників, у роботах скульптор. Майже в усіх жанрах образотворчого мистецтва (крім пейзажу) головним об'єктом зображення була людина ; та її діяльність, [слайд 15]

На відміну від західноєвропейського, в мусульманському мистецтві релігією було заборонено зображення людини, тварин і тим більше Бога. Це не стосувалося лише оформлення рукописних книжок. Тому на сторінках цих книг мусульманських народів ми бачимо зображення епічних героїв, ліричні та батальні сцени.

Демонстрація творів книжкової мініатюри арабської культури.

[слайд 16 ]

Порівняйте живописні твори, [слайд 17 ]

Музичне мистецтво

—Пригадайте, чи існує поділ на жанри в церковній музиці європейської культури. Які це жанри?

Спів Корану в мечеті не вважається взагалі музикою. Ще одна суттєва ознака того, що музика Заходу є окремим видом мистецтва, з притаманними їй виражальними засобами, прийомами, певними формами, жанрами тощо. У країнах Сходу вона обов'язково пов'язана з іншими видами мистецтва: в Індії — з театром і пантомімою, в Китаї — з палацовими ритуалами, у мусульманських країнах — із поезією.

Архітектура

Демонстрація архітектурних культових споруд античного, романського, готичного стилів і стилю бароко, [слайд 18]

Архітектура культових споруд спрямована на відокремлення середовища, в якому мешкає людина, від природи, а різноманіття зовнішнього вигляду визначаються культурними епохами. Самобутність декору та різноманітність форм будівель характерні для східної архітектури. Залежно від релігії та національної належності ми маємо мінарети, медресе, мечеті (мусульманство), пагоди, ступи (буддизм).

Демонстрація відповідних архітектурних споруд: зовнішній вигляд, інтер'єри, оздоблення.[сайди 19-20 ]

Принципи побудови ландшафтних парків західно-європейської культури доволі прості. Більшість з них це - пейзажні парки, [слайд 21 ]

Робота з підручником

Інформацію про японський ландшафтний сад знайдіть і опрацюйте на ст.235 підручника.

Визначною рисою східної архітектури є обов'язкове гармонійне поєднання з ландшафтом. Східна філософія щодо єдності людини і природи яскраво відображена й у ландшафтній архітектурі. Прикладом цього можуть бути японські сади.

Демонстрація японських садів, [слайд 21 ]

Важливе місце в культурі займає декоративно-прикладне мистецтво. Давайте порівняємо зразки виробів ДПМ на прикладі гончарства та килимарства, [слайди 22-23 ]

Висновок. Для східної людини, на відміну від європейця, характерними є більша зосередженість на власному духовному світі, сильніша віра в досконалість і гармонію навколишнього світу.

Але у цих двох культур є багато подібностей. Це можна побачити розглянувши зразки розписів, [слайд 24]
VI.Закріплення нових знань

Бесіда

—За якими критеріями відбувається розподіл на західну і східну культури? (учні відповідають з таблиці в зошиті).

Вправа «Впізнай»

Розгляньте зображення фрагментів різних видів мистецтв і вкажіть - Захід чи Схід? [слайд 25]
VII. Підсумок уроку

Метод «Мікрофон»

- Сьогодні на уроці мене найбільше вразило...
VIII. Домашнє завдання

I варіант - ст.226-232

II варіант - ст.233-244
ЛІТЕРАТУРА:

Художня культура 9 клас: Методичний посібник/Л. Кондратова. – Х.: Ранок, 2006. – 208 с.

Художня культура 9 клас: Книжка для вчителя/с.Федун, О.Чорний. Т.: Мандрівець, 2010. – 216с.

Художня культура: уроки та позакласні заходи 9 -11 класи:/Л. Шелестова, О. Гайдамака. – К.: Шкільний світ, 2010. – 128 с.

Художня культура 9 клас: Тематичні розробки уроків/Л. Климова. – Х.: Ранок, 2009. – 288 с.

Художня культура 9 клас: Тематичні розробки уроків/Л. Масол, О. Гайдамака. – Х.: Ранок, 2009. – 320 с.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Основи художньої культури
Тема: Художні напрями І стилі. Періодизація розвитку художньої культури. Поняття «стиль епохи», «національний стиль», «індивідуальний...

Курсова робота за темою: «Формування житт євих компетенцій учнів...
Формування життєвих компетенцій учнів засобами художньої культури в позаурочний час

Уроку
Види мистецтв та специфіка їх художньо образної мови. Просторові, часові та просторово-часові (синтетичні) види мистецтва. Поняття...

Уроку з художньої культури на тему: Підготувала
Тема: Художня культура Київської Русі: архітектурні споруди, монументальний живопис(мозаїка, фрески). Ікони Київської Русі за межами...

Конспект уроку фізичної культури для учнів 11 класу Тема: «Гімнастика»
Нво «Олександрійська гімназія імені Т. Г. Шевченка – знз І-ІІ ступенів – школа мистецтв»

Конспект уроку з образотворчого мистецтва в 6 класі Тема: Український народний одяг
Характерною рисою українського одягу є його декоративна мальовничість, яка віддзеркалює високий рівень культури, володіння різними...

Конспект уроку з хімії у 7 класі за темою: Хімічні рівняння Конспект...
Проблемна ситуація як умова пізнавальної активності учнів

План-конспект уроку з української мови Клас: 7 Тема уроку
Тема уроку. Розвиток мовлення. Замітка дискусійного характеру в газету в публіцистичному стилі

Методична розробка уроку з художньої культури «О. Довженко І кіно....
Тема: Олександр Довженко І кіно. Місце О. Довженка в українському кінематографі, українській художній культурі

План-конспект уроку з використанням ікт тема уроку
Тема уроку: «Переваги та недоліки у користуванні сучасними комунікативними технологіями». Проведення опитування та написання звіту...

С. Г. Тунік учитель музичного мистецтва та художньої культури
Ознайомити з творчістю російського композитора М. А. Римського-Корсакова та художника-мариніста І. К. Айвазовського

Конспект заняття гуртка «Сувенір» Тема: «Виготовлення бісерного метелика»
Переяслав-хмельницький міський будинок художньої творчості дітей, юнацтва та молоді

Використання ікт на урок
Використання сучасних технологій на уроках художньої культури та образотворчого мистецтва

Календарно-тематичне планування з художньої культури 11клас
Модерн в архітектурі. Культова арабо-мусульманська архітектура. Храми Індії. Храми Далекого Сходу

Конспект уроку читання у 4 класі Мелодії природи Підготувала Лугова...
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням елементів інтерактивної

Урок №6. Тема: Останні роки життя. Видатні композитори -шопену
Обладнання: презентація до уроку, конспект уроку, роздатковий матеріал, плакат з намальованим небом та картки у вигляді хмаринок...

Конспект 10 клас Тема уроку: Поезія Поля Верлена
Мета уроку: ознайомити учнів з поезією П. Верлена, визначити особливості символізму та імпресіонізму в його творчості

Методична розробка уроку Підготувала викладач світової літератури...
«Джеймс Джойс. «Джакомо Джойс» шедевр модерністської прози» представляє собою матеріали уроку-проекту, які дають можливість через...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт