Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Конспект заняття з народної вишивки Тема: вишивка вміє промовляти

Конспект заняття з народної вишивки Тема: вишивка вміє промовляти





Конспект заняття з народної вишивки
Тема: ВИШИВКА ВМІЄ ПРОМОВЛЯТИ
МЕТА : Ознайомити гуртківців з народною легендою про вишивку; розширити і поглибити знання дітей про рушник, його призначення, ознаки візерунку і кольору, народними традиціями, пов’язаними з рушником. Навчити шити швом хрестик. Виховувати почуття національної гордості, любові і поваги до праці людей, розвивати естетичний смак.
Обладнання: Виставка старовинних вишивок (сорочки, рушники), набір рукоділля, олівці, папір, картки орнаментів.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ


  1. Оргмомент.

  2. Повторення вивченого матеріалу. Кросворд .

  3. Теоретична частина. Легенда рушника. Орнаменти та символи . Шов хрестик.

  4. Практична частина. Вишивання орнаментальних смужок швом хрестик для рушника.

  5. Фізична хвилинка.

  6. Дидактична гра «Замалюй елемент орнаменту»(вісімка, млин, яблуко, зірочка, сокирки, ягідки, берізка, ламане дерево, ромб із вусиками).

  7. Заключна частина. Підсумок. Пісня «Вишиванка».



Хід заняття


  1. Оргмомент. У записі звучить пісня «Вишиванка»

«З вечора тривожного аж до ранку,

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина вишивала

Чорну і червону нитку клала.»

Сьогодні ми поведемо розмову про вишиванку. Україна здавна славилася своїми вишиванками і вишивка так міцно увійшла у наше життя, що немає жодної оселі, де б не було вишиваних речей.

Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства. Моя бабуся розповідала, що вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходились до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої була доросла донька, вихвалялась своїми вишиванками – на передодні свят вивішувала «провітрити» на подвір`я, щоб всі бачили.

Коли господині приходили одна до одної, то обов`язково показували свої вишиванки, вчилися одна у одної і передавали свою майстерність онукам.

Є такий віршик « Я маленька українка

В мене коса по колінка,

І сорочка вишиванка

І спідничка фалдованка-

я маленька копичанка».
2. Повторення вивченого матеріалу.

  • Які речі вишивали майстрині?

(сорочки, рушники, фартухи, хустки, скатерті)

  • Які рушники ви знаєте?

(цільові, утирачи, весільні, настільні, на ікону, під коровай, для хрещення)

  • Розкажіть хто знає вірш про рушник чи вишивку, або загадку?

  • Кросворд.

У різних районах України рушник називали по різному, залежно від його призначення :

    1. Як називали рушник для посуду, стола й лави? (стрирач)

    2. А для витирання рук і обличчя? (утирач)

    3. Ті, що дарували? (покутники)

    4. Для пов’язування сватів? (плечовий)


3.Теоретична частина.

Вишиванка прийшла до нас з далеких літ, з минулих літ, з минулих поколінь.

Ось що розповідає старовинна легенда про вишиванку. Був час , як на землі почав люд вимирати. Від якої хвороби, того ніхто не знав. Ото іде чоловік і враз впаде, зчорніє, і вмре. Втікали люди з селищ в ліси, та слідом за ними гнала і хвороба. Не жаліла не молодих, а не старих. А жила в селі над Дніпром бідна вдова Марія. Забрала хвороба чоловіка і п’ятьох дітей, тільки наймолодша Іванка ще здорова. Але не встерегла. Почала сохнути Івана. А ще просить матінку : «Врятуй, мамо, я не хочу помирати! Порятуй!» Одного разу до хати прийшла якась бабця старенька. Як і коли прийшла, Марія не чула.

  • Слава Богові! - Привіталася.

  • Що помирає остання? А могла б і жити. – Аж кинулась Марія.

  • Як бабуся сердешна, як Бога благаю, спаси, порятуй найменшеньку! – Взяла , напевно старенька до серця плач і мовила.

  • Повідаю тобі тайну той страшної хвороби. Але присягни, що не обмовишся. Дитям присягни.

  • Присягаю донечкою!

  • Знай, що послав чорну смерть Господь Бог. Грішників багато зросло. Сказав Бог умертвляти всіх, на кому немає хреста. Ти тяжко перенесла смерть родини, дам тобі раду. Виший на рукаві, на пазусі і всюди хрести. Та лиш чорні або червоні, щоб здалеку чорти бачили.

Мати так і зробила. А донечка здоровішала щодень і просила маму:

  • А виший ще терен…А калину…

А Маріїне серце стискалося від болю, що людські діти мруть. Не витримала. Від хати до хати бігала і кричала: « Шийте, шийте хрести…вишивайте будете жити. Рятуйтеся!» а люди не вірили Марії. Тоді вона взяла на руки Іванку і забила у дзвін на сполох. За хвилю всі збіглися.

- Не вірите? Дітей мені ваших шкода! – і зірвала з Іванки вишиту сорочку. Дитина на очах зчорніла і померла.

- Вишивайте сорочки дітям і собі! – та впала мертвою біля донечки.

З того часу відійшла хвороба за ліси і моря. А люди ходять у вишиванках. Матері навчають доньок, а дочки своїх дочок. і вже ніхто не обходився без вишиванок. Радощі і болі життя зашивають жіночі руки у вишиванках.

Що можна побачити у вишиванках?(калину, листя дуба, зозулю)

Що вони означають?

А що вишивають на рушниках? Калина - дівоча краса, листя дуба – сила. Птах є символ людської душі, він впливає на людську долю. Качки, голуби, жайворонки розміщують у центрі рушника – символ наречених, а пара птахів є символом подружнього життя. Соловей і зозуля – полюбляють дівочі рушники. Вони сумують коли вишити їх без пари. Але все ще попереду і бо «соловей щебече пару собі кличе», а про зозулю співають: « До Петра зозулі кувати, кувати, до осені дівці гуляти, гуляти».

Солов’я і зозулю вишивають на гільці калини – що символізує продовження роду. Пави розміщуються на весільних рушниках – птах сімейного щастя. Ластівка – добра звістка. На весільному рушнику вишивають квіткові орнаменти – оберіг шлюбних сил та побажання молодим здоров’я, багатства, народження дітей. Весільний вінок з троянд вишивали на скатертині, як побажання молодим щастя, здоров’я, достатку, добра. Окрім рослинних орнаментів у вишивці були геометричні орнаменти. Їх елементи повторювалися та мали своє значення, та були оберегом для людей. Це веселка, млин, яблуко, зірочка, сокирки, ягідки, берізка, ламане дерево, ромб з вусиками.

А зараз з вами ми будимо вишивати ці елементи швом хрестик за схемами та за зразками. Шов хрестик вишивають за рахунком ниток тканини чи канві. Шов хрестик складається з однакових за розміром перехрещених по діагоналі лицевих стібків, утворюючих хрестики. На зворотній стороні виходять рядки горизонтальних чи вертикальних стібків. Кожен хрестик у візерунку виконують зліва направо.
4. Практична робота. Вишивка орнаментальної смужки швом хрестик. Індивідуальна робота з гуртківцями по потребі.

Самостійна робота гуртківців. Лине музичний супровід тихенька мелодія.


    1. Фізична хвилинка.

Два при хлопи (плескання в долоні)

Три притопи,(притопи, руки на пояс)

На носок, (виконання руху ковиряночки спочатку однією ногою, потім другою)

На каблучок.

Руку вліво, (руку піднімають вперед вгору, долонею назовні)

Руку вправо,

Ми танцюємо козачок.(нахил тулуба з

Напівприсіданням вліво – вправо, 4 рази)

Раз – присядемо, (на раз – присідають, руки на поясі

На слово присядемо , стають в основну стойку).

Два – присядемо,

Настрій гарний – (пружини сто піднімаються на

Носках з круговим обертанням рук донизу – всередину)

Покружляли,(повертаються на 360 градусів, руки на поясі)

Повертілись, (на пів присідання з поворотом вліво,

Руки на пояс, ноги разом і одразу вправо)

І тихенько всі усілись.(глибоке присідання, голову на груди, руки вниз).



    1. Дидактична гра «Замалюй елемент орнаменту». Щоб не забути елементи орнаменту ми їх замалюємо. ( вісімка, млин, яблуко, зірочка, сокирки, ягідки, берізка, ламане дерево, ромб із вусиками)

    2. Підсумок. Ви сьогодні , діти, молодці справились з завданням і поширили свої знання з народної вишивки.

Рідно мати моя , ти ночей не доспала,

І водила мене у поля край села,

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя, на долю дала .

Конспект заняття з народної вишивки
Тема: « Ярмарок виробів української вишивки»

Мета: Підсумувати і збагатити знання вихованців про українську національну вишивку. Ознайомити дітей з історією розвитку традиційного виду українського рукоділля – вишивкою, призначенням, обрядами.

Сприяти розвитку творчих здібностей учнів і бажання берегти національну культуру, красу, неповторність української вишивання, розвивати кмітливість, творчу уяву, естетичний смак. Виховувати любов у дітей до української національної культури і народної творчості, гордість за український народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу спадщину.
Обладнання: Вишиті вироби.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ


  1. Організаційна частина

  2. Повторення вивченого матеріалу.

  3. Теоретична частина. «Ярмарок виробів української народної вишивки».

  4. Виставка – захист робіт гуртківців.

  5. Фізична хвилинка. Танок «Подоляночка».

  6. Розгляд вишитих виробів народних майстрів.

  7. Підсумок заняття. Нагорода гуртківців за творчу працю.



ХІД ЗАНЯТТЯ


  1. Організаційна частина.

  2. Повторення вивченого матеріалу.

Сьогодні ми з вами відвідаємо музей декоративно прикладних мистецтв, де представлені експонати традиційних видів українського рукоділля – це вишиті вироби.

Але перш ніж відправитися на екскурсію, давайте згадаємо, що ми знаємо про українську вишивку.
Бліц турнір з теми: «українська вишивка».

  • Що називається вишивкою?

  • Які характерні мотиви в українській народній вишивці?

  • Які інструменти і матеріали необхідні для вишивання?

  • Які знаки-символи ви знаєте у вишивці?

  • Якої довжини повинна бути нитка для вишивання?

  • Що вишивали українці в давні часи?

  • Які вишивальні шви відносяться до початкових?

  • Які є техніки вишивання?

  • До якої техніці відноситься хрестик та гладь?

  • Що таке стібок?

  • Перелічить одяг українців.


3. Теоретична частина . «Ярмарок української народної вишивки».

«Робота спільна – як пісня весела.»

А тепер згадаємо, що ми з вами вишивали. Ми вишивали серветки – хрестиком та початковими швами, де шов «голка назад», «стебловий», тамбурний ланцюжок, петельний та гладь і козлик. Ще ми вишивали рушнички, торбинки для подарунків – хрестиком, підбирали узори та кольори до орнаментів. Далі ми знайомилися з різноманітністю орнаментів та етнографічною особливістю орнаментів та вишивання у різних регіонах – кольори, різноманітність елементів у виробах. А ось вишиті комірці – дівчата вчились прикрашати речі вишивкою, оздоблюючи їх рослинним елементами, вишивкою гладдю.


  1. Виставка – захист робіт гуртківців.


Виставка кращих робіт вихованців .

Оцінка робот дітей і самооцінка робіт вихованцями. Якою технікою вишивали рушнички, серветки, торбинки, комірці? До яких регіонів України мають відношення візерунки вишити на ваших виробах? Прорекламуй свою виконану роботу.
5. Фізична хвилинка. Танок «Подоляночка».
6. Подорож до заочного музею – розгляд робіт народних майстрів.
А зараз ми з вами відправимося на екскурсію у музей. Ознайомимося з виробами виготовленими бабусями та послухаємо цю історію розвитку вишивки.

Виникло вишивання у глибоку давнину, за часи первісної культури людства, і пов’язане з появою першого стібка при виготовленні одягу із шкур тварин. Матеріалом для вишивання служили жили тварин, нитки з кропиви, коноплі, льону, бавовни, шовку, вовни, срібна й золота волосінь, металеві бляшки, монетки, намисто і бісер. Для накладного шиття використовували хутро, шкіру, сукно, різні тканини. А щоб зручніше було шити і вишивати застосовували спочатку шило із каміння або кісток, потім навчилися виготовляти голки зі сталі. Сталевими голками користуємося і зараз.

Найбільш давні вишивки, які дійшли до наших днів, відносяться до 6 – 5 століття до нашої ери. Вони були виконані в Стародавньому Китаї на шовкових тканинах шовковим сирцем, волоссям, золотими та срібними нитками.

У наших краях вишивка теж має давню історію. Нею прикрашали одяг, взуття, кінську упряж, житло та побутові речі. У Україні в стародавніх похованнях були знайдені залишки одягу знатних скіфів, сарматів прикрашеного вишивкою.

А тепер давайте розглянемо вишиті вироби народних майстринь.

Розклад рушників та виробів вишитих бабусею та старшими людьми за віком ніж діти. Діти, роздивіться вироби та скажіть які кольори та узори вживають у вишивці різних регіонів України.


  1. Підсумок заняття.


Оцінка роботи гуртка за навчальний рік. Подяка дітям за наполегливість, старанність у вишивці. Нагорода кращих. Підведення підсумку заняття.

Нехай чарівні ваші руки

Ніколи не мають скуки

Нехай серце палає Любов’ю до вишивки,

Та розквітає ваша творчість, як квітки нашої країни,

Чаруючи своєю різнобарвністю та красою.
Поетична хвилина. Вірші про вишивку прочитані дітьми.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Професія майстер народної вишивки. Оформлення виробу вишивкою
Вишивка один з найулюбленіших І поширеніших видів народної творчості. Народні майстри не тільки дотримуються традицій, але й використовують...

Види швів української народної вишивки. Поверхнево-нашивні рахункові техніки
У невичерпній скарбниці духовної культури нашого народу є особлива, винятково важлива її частина – вишивка. З нею пов’язана вся багатовікова...

Конспект уроку з трудового навчання у 6 класі. Тема: Короткі відомості...
Навчальна: ознайомити з історією виникнення української народної іграшки та її призначенням в житті людини

Комплекс уроків в 9 класі з варіативної теми: Технологія української народної вишивки 1 урок
Комплекс уроків в 9 класі з варіативної теми: Технологія української народної вишивки

Конспект заняття з Інформатика Тема: Шаблони документів та авто формат таблиць Тернопіль 2010
На попередньому заняття Ви вивчали тему “ Текстовий редактор Word”, розглядали питання завантаження тестового редактора, інтерфейс...

Конспект заняття Дата Група Тема заняття: Колективна робота. Виготовлення...
Необхідні матеріали та інструменти: ватман білого кольору 9 шт., ножиці, кольорові олівці та фломастери, клей пва

Тема: Мережка – прозора лічильна техніка вишивання. Практична робота....
...

Уроку на тему: «Технологія української народної вишивки. Лічильна...
...

В україні вишивка з давніх часів була одним із найпоширеніших І доступних...
Звичай прикрашати свої зачіски та одяг різнокольоровими та вузькими полосками тканини був використанний ще в доісторичні часи та...

Тема: Українська народна вишивка Мета
...

Тема заняття
Тема заняття: Створення сюжетних композицій. Виготовлення символу 2014року «Підкову»

Конспект заняття гуртка «Сувенір» Тема: «Виготовлення бісерного метелика»
Переяслав-хмельницький міський будинок художньої творчості дітей, юнацтва та молоді

Вишивка як вид оздоблення виробів. Складання композиції вишитого виробу Мета
Мета: коротко ознайомитися з історією виникнення вишивки, основними мотивами українського народного орнаменту; навчитися читати вишивку,...

5. подільська вишивка подільські вишивки виділяються серед багатої...
Подільські вишивки виділяються серед багатої мистецької спадщини вишивок всієї України своїм колоритом та орнаментикою, складною...

План-конспект проведення лекційного заняття з навчальної дисципліни...
Алла Забарна, Олейксій Войченко. Візуальне програмування у Delphi. Київ Видавничий дім «Шкільний світ» 2006

Методика й організація проведення бінарного аналітичного заняття з дисциплін
Тема заняття: «Вплив досконалості технологічного процесу на безпеку праці в прокатному виробництві»

Оздоблення виробів. Види швів для вишивання
Мета: ознайомити з історією І традиціями української народної вишивки, дати уявлення про класифікацію швів для вишивання, навчити...

Конспект уроку образотворчого мистецтва
Устаткування: для вчителя – петриківські вироби, фоторепродукції петриківських виробів, навчальні таблиці, зразки учнівських робіт,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт