Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Методика проведення уроку з предмета „Дизайн виробництва” Тема за тематичним планом: Виготовлення та оздоблення білизни різною технікою вишивання

Методика проведення уроку з предмета „Дизайн виробництва” Тема за тематичним планом: Виготовлення та оздоблення білизни різною технікою вишивання







Міністерство освіти і науки України

Київський національний торговельно-економічний університет

Вище комерційне училище

Методика проведення уроку

з предмета „Дизайн виробництва”
Тема за тематичним планом: Виготовлення та оздоблення білизни

різною технікою вишивання

Тема уроку: Характеристика швів та орнаментів

української народної вишивки
Спеціальність: Кухар







Автор:

Іванова Неля Дмитрівна

викладач І категорії


Київ - 2009

Характеристика і навчально – виховна задача теми уроку
У невичерпній скарбниці духовної культури нашого народу є особлива, винятково важлива її частина – вишивка. З нею пов’язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, його перемоги і поразки, сподівання на майбутнє.

Вишивка – це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук.

І в дорогу далеку ти мене

на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя,

на долю дала”.

Ці рядки відомої пісні на вірші видатного поета Андрія Малишка засвідчують, що на манівцях життя нашою супутницею є вишивка.

Вишивка – поширений вид декоративного й ужиткового мистецтва, в якому узори та зображення виконують в ручну або машинним способом на різних тканинах, шкірі, повсті та інших матеріалах льняними, бавовняними, шовковими, вовняними нитками, а також бісером, коштовним камінням тощо.

Символи сучасних орнаментів української народної вишивки, різні елементи їх перегукуються з орнаментами, що прикрашають посуд трипільських племен (доба пізнього неоліту і початок періоду бронзи).

Традиційна народна творчість і творчість професійних художників – вишивка успішно розвивається і набуває нових декоративних рис.

Крім того, останнім часом значного розвитку набула машинна вишивка, що широко використовується для оздоблення одягу.

А ще для того, щоб українські вишиванки завжди милували і радували око кожного і сприяли пробудженню в усіх людей доброти, милосердя, високої духовності.

У сучасній науці є галузь, яка вивчає фрактальні множини, що володіють нескінченною складністю геометричних фігур.

Для кожного окремого елемента такої фігури характерна така сама складна структура, як і для всього фракталя загалом, і значення його частин взаємопов’язані в єдину гармонійну систему. Коли людина споглядає фрактальний орнамент, її свідомість резонує із здоровим сприйняттям і здатність до концентрації різко підвищується. У сучасної людини, на жаль, немає сил, можливостей і часу для глибокого вивчення складної теорії, малювання, але застосовуючи символи, можна розвинути здатність до концентрації, з їхньою допомогою сприяти перетворенню негативних якостей особистості на позитивні.

На уроці використана техніка, в основі якої - концентрація уваги на символах і образах, що є графічним відображенням певних духовних енергій, які людина інтуїтивно виділяє в орнаменті. Такий орнамент може досягти високого ступеня концентрації, він є вираженням і завершенням думки творця – людини.

Отже, для досягнення мети у створенні певної композиції треба точно уявити, що необхідно відобразити.

Цей урок дає можливість розкрити народну творчість і розвивати в учнів різнобічні інтереси, просто і доступно підвести до розуміння народної філософії, любові до своєї Батьківщини.
Методика проведення уроку

Подача нового матеріалу за темою „Характеристика швів та орнаментів української народної вишивки” проводиться у вигляді лекції з роздатковим матеріалом: картками малюнків українських костюмів з використанням орнаменту різних регіонів України; зразками вишивки.

В процесі надання нового матеріалу учні самостійно працюють з роздатковий матеріалом.

Розвиваюче – виховна мета уроку:

  • поліпшення моторики пальців рук;

  • формування художньо - естетичного смаку;

  • формування професійно – художньої культури;

  • формування здатності системно мислити, узагальнювати, систематизувати інформацію (підбір кольорової гами, тощо).


План - конспект уроку

Тема уроку: Характеристика швів та орнаментів української народної вишивки.

Мета уроку: учні повинні:

  • ознайомитись з видами тканин, можливостями їх використання в оздобленні приміщень, виготовлення з них предметів декоративно - прикладного мистецтва;

  • ознайомитись з різними видами швів української народної вишивки;

  • засвоїти характеристику швів та орнаментів української вишивки;

  • навчитись виконувати шви та орнаменти української народної вишивки.


Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Метод проведення уроку:

лекція з елементами бесіди з використанням роздаткового матеріалу, інструктивних карток, натуральних зразків.

Комплексно – методичне забезпечення:

  • комп’ютер з відео проектором та екраном;

  • зображення зразків українських костюмів з різних регіонів України та опис орнаментів кожного костюму;

  • натуральні зразки вишивки.

Міжпредметні зв’язки:

Організація виробництва та обслуговування. Тема: «Посуд, столові прибори та столова білизна для закладів ресторанного господарства»
Алгоритм проведення уроку

1. Організаційний момент.

2. Презентація теми і плану уроку.

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

4. Актуалізація знань.

5. Викладення лекційного матеріалу.

6. Осмислення та закріплення навчального матеріалу.

7. Підведення підсумків уроку.

8. Домашнє завдання.

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

Викладач просить старосту надати йому список відсутніх на уроці, перевіряє санітарний стан аудиторії, готовність учнів до уроку.
2. Презентація теми і плану уроку.


Викладач

Учні

Сьогодні ми продовжимо вивчення теми "Виготовлення і оздоблення білизни різною технікою вишивання".

Тема нашого сьогоднішнього уроку - "Характеристика швів та орнаментів української народної вишивки".

Працювати ми будемо згідно плану уроку, який ви можете побачити на учбовій дошці:

1. Характеристика предметів з текстилю та використання їх в інтер’єрах.

2. Види орнаментів української народної вишивки.

3. Види швів української народної вишивки.

4. Виготовлення швів української народної вишивки.

Учні уважно слухають.


3. Мотивація навчальної діяльності учнів


Викладач

Учні

Ви майбутні фахівці підприємств ресторанного господарства. В умовах ринкової економіки значно зростає роль культури обслуговування в підприємствах харчування. Мета уроку - набути практичні навички в створенні предметів для прикрашання інтер’єру (серветок, скатертин), розвити творчі здібності та естетичний смак, шукати нові форми в створенні естетичного середовища для людини, корисні речі зробити красивими.

На уроці ви ознайомитесь з видами тканин, можливостями їх використання в оздобленні приміщень, виготовлення з них предметів декоративно-прикладного мистецтва; ознайоми-тесь з різними видами швів української народної вишивки; навчитесь виконувати шви та орнаменти української народної вишивки.


Учні уважно слухають.


4. Актуалізація знань


Викладач запитує і дає завдання

Учні відповідають, уточнюють відповіді один одного.

Згадаємо вивчений матеріал, який допоможе вам осмислити нову тему:



1. Яке значення має естетичне оформлення столу?

Бажана відповідь:

Для створення доброго настрою споживача має значення не тільки якість їжі, а й характер оформлення приміщення і столу.

І краєчком вишитої серветки або скатертини, уміле їх використання в сервіруванні столів – це ще одна змога підвищити авторитет підприємства і настрій споживача.

2. Чим оформляють стіл?

Бажана відповідь:

Оформляти стіл потрібно столовою білизною, прикрашеною вишивкою, стрічками, мереживом.

3. Яка різниця в оформленні звичайного та святкового столу?

Бажана відповідь:

Зазвичай стіл оформляють повсяк-денними комплектами (скатерти-нами, серветками). А святковий стіл оформляють святково вбраними скатертинами та серветками, прикрашають мереживом, стрічкою вишивкою.

4. Як можна оформити серветку?

Бажана відповідь:

Мереживом, вишивкою (хрестик, гладь), стрічкою.

5. З яких видів тканини виготовляють серветки? Скатертини?

Бажана відповідь:

Спеціальна тканина для вишивки: полотно, льон, ситець.


5. Викладання нового матеріалу


Викладач

Учні

Переходимо до вивчення нового матеріалу. Розглянемо перше питання плану уроку: характеристика предметів з текстилю і використання їх в інтер’єрах.

Давайте згадаємо, що таке текстиль?

Хочу додати до відповіді, що слово «текстиль» від латинського походження означає «плести». Пряжа виготовляється в процесі прядіння сировини з волокон вовни, льону, бавовни або іншого матеріалу на ткацькому верстві, виготовляючи довгі нитки.

Крім терміну «текстиль» використо-вується термін «тканина», проте існує відмінність в термінах.

«Текстиль» є більш загальним терміном, тоді як «тканина» означає закінчений шматок текстилю, що може використовуватися для створення таких виробів, як одяг або простирадла. Текстильні аксесуари в ресторанному господарстві мають велике значення – з них виготовляють скатертини, серветки, прихватки, рушники. Ці текстильні чудеса, яких не знали середньовічні банкети, створюють домашній затишок і об’єднують інтер’єр.

А що таке рушник?

Що таке скатертина?
Чим відрізняється рушник від прихватки?

Учні слухають.

Бажана відповідь:

Текстиль – це м’який матеріал, що представляє собою щільну мережу природних або штучних волокон (ниток або пряжі).
Учні слухають.


Бажана відповідь:

„Рушник” – довгий прямокутний шмат лляного або конопляного полотна, який має на кінцях, а часто і по всьому полю різноманітні вишиті або виткані композиції, які відображають світоглядні уявлення наших предків, несуть інформацію про добро, здоров'я, тощо.

Бажана відповідь:

„Скатертина” – це теж саме, що й „скатерка”. „Скатерка” – виріб, виготовлений із тканини особливого ґатунку або в’язаний виріб, яким накривають стіл.

Бажана відповідь:

Розміром, призначенням, оформленням, видом тканини.

Друге питання: види орнаментів української народної вишивки.

Що таке орнамент?
Які, на вашу думку, бувають види орнаментів?


Хотілось би додати. Для зображення рослинного мотиву потрібна невелика кількість прийомів, використання яких може дати різноманітні варіанти квітів, ягід, листя. Зображення птахів будується на застосуванні одно або двокольорової схеми (додаток 1).

Птахи – символ того, що не минає: душі, духу, божественного вияву, духів повітря. У петриківських та інших розписах України зображення птахів і тварин вплетені у рослинні візерунки і підпорядковані загальній декоративній композиції.



Бажана відповідь:

„Орнамент” – це візерунок, що є прикрасою в художньому промислі, образотворчому мистецтві або в архітектурі.

Бажана відповідь:

1. Геометричної форми;

2. Рослинної;

3. Тваринної.
Учні слухають, дивляться роздатковий матеріал.

Третє питання. Види швів української народної вишивки.

Може хтось знає, які бувають види швів української народної вишивки?


Правильно, але ще є види швів:

1. Шов „уперед голку”;

2. Стебловий шов;

3. Тамбурний шов;

4. Петельний шов ( додаток 2).



Бажана відповідь:

Самий простий - шов козлик, утворюють перехрещені стібки з лицьового боку і два паралельних ряди ліній з вивороту. Виконують його так: проколовши тканину з вивороту на лицьовий бік в точку 1, протягують голку „на себе”, підкидають нитку праворуч чи вверх і набирають на голку 3, 4 нитки, далі роблять з вивороту прямий стібок направляючи голку „на себе”.

Учні уважно слухають матеріал конспектують і перемальовують зразки швів у свій зошит.

Четверте питання. Виготовлення швів української народної вишивки.

Пригадаємо правила безпеки праці під час вишивання, роботи з голкою (додаток 3).

Правила виготовлення швів.

Стебловий шов: (додаток 2), робоча нитка повинна весь час лягати в одному напрямку; стібки повинні бути однакової довжини; стібки на поворотах треба робити дрібнішими, щоб були плавні контури.

Шов уперед голкою виконують справа наліво однаковими стібками через певну кількість ниток. Закріпивши робочу нитку, на голку беруть 3-4 нитки тканини, а під голкою таку ж кількість залишають.

Виконавши перший стібок, набирають наступний. При цьому голку спрямовують уперед паралельно двом ниткам, між якими було зроблено перший прокол.

Як ви думаєте, де можна використовувати цей шов?
Точніше для обведення контурів узорів, настилу в різних гладях, для заповнення площин (рушникових швів), а також як самостійний вид вишивки.

Наступний шов - тамбурний: петлі шва повинні мати однаковий вигляд і величину. Його виконують за контуром малюнка справа наліво. Закріпляють робочу нитку на лицьовому боці тканини. Тому вколюють у місце виходу нитки і утворюють петлю, яку притримують великим пальцем. Від проколу відраховують 5 ниток, які беруть на голку, що виколюється всередині петлі.

Наступний прокол роблять в місце виходу нитки, знову набирають на голку 5 ниток і виколюють всередині утвореної з нитки нової петлі і т.д.(див. додаток 2)

Петельний шов: величина петельних стібків повинна бути однаковою: стібки які прикріпляють петлю до тканини, повинні мати однакову величину.

Із закріпленої робочої нитки на лицьовому боці тканини утворюють повітряну петлю, вколюють голку в місце виходу нитки і виколюють посередині у верхній частині петлі, яка утворює наприклад пелюстку. Виколовши голку, прикріплюють петлю – пелюстку зверху невеличким стібочком.

Так само виконують другу петлю під кутом до першої, а тоді третю і т.д.

Петельний шов може бути крайовим, оскільки ним обшивають краї різних виробів – одягу, рушників, серветок, доріжок тощо ( див. додаток 2).

Учні слухають, дивляться роздатковий матеріал.

Бажана відповідь:

Починати роботу без вузликів, закріпивши нитку двома, трьома стібками на одному місці; закінчувати роботу, протягнувши кінець нитки під вишивку на 1-2 см; не робити протяжок; не затягувати нитки; довжина робочої нитки повинна бути не більше 50 см; вишивати за допомогою наперстка і п'ялець; прасувати вишивку на зворотній стороні.

Бажана відповідь:

Можна обводити той чи інший малюнок цім швом.


6. Осмислення та закріпленого навчального матеріалу.


Викладач

Учні

1. Чи має значення вибір нитки для вишивання?

Бажана відповідь:

Має значення якість нитки.

Бажано муліне, а не акрилові нитки.

2. Чи впливає якість нитки на виріб?

Бажана відповідь:

Впливає. Тому, що фарбовані нитки залишають фарбу на тканині, чим погіршують якість виробу.

3. Як можна перевірити якість нитки, щоб не зіпсувати виріб?

Бажана відповідь:

На вологу тканину накласти нитку і відпрасувати. Якщо на тканині залишився відбиток, то цю нитку не слід використовувати у роботі.

4. Якщо під час вишивання випадково рветься нитка, ваші дії?

Бажана відповідь:

Обірваний кінець нитки необхідно охайно заправити із зворотної сторони вишивки. І необхідно взяти нову нитку для подальшого вишивання.

5. Які інструменти використовують при вишиванні?

Бажана відповідь:

1. Ножиці; 2. П’яльця; 3. Голки;

4. Наперсток.


7. Підведення підсумків уроку.

Викладач відмічає активних учнів, висловлює подяку і виставляє оцінки.

8. Домашнє завдання:

1) Опрацювати технологічні вимоги вишивання.

Підручник: Радкевич В.О., Пащенко Г.М. Технологія вишивки. / За ред. Н.Г.Ничкало - К.: Вища школа.,1997.- С. 22, 23.

2) Вишити згідно з технологічними вимогами зразки початкових швів 10 см завдовжки кожний.
Список використаних джерел:

  1. Гурська А.С. Мова та граматика українського орнаменту: Навчально – методичний посібник. – К.: Альтернативи, 2003. – 144с.; іл..

  2. Короткий тлумачний словник української мови (Уклад.: Д.Г.Гринчишин, Л.Л.Гумецька, В.Л.Карпова та інші; Відп. Ред. Л.Л. Гумецька). – К.: Рад. Школа,1978. – 296с.

  3. Радкевич В.О., Пащенко Г.М.. Технологія вишивки. / За ред. Н.Г.Ничкало - К.: Вища школа.,1997.-303.


Додаток 1

Фрагменти узорів для рушників.

Техніка хрестик

Додаток 2

ПОЧАТКОВІ ШВИ


Назва

Лицьовий бік

Виворітний бік

Узор

1. Уперед голкою



2. За голкою

(1-й спосіб)

3. За голкою

(2-й спосіб)

4. Козлик

5. Стебловий

(1-й спосіб)


Продовження Додаток 2

ПОЧАТКОВІ ШВИ


Назва

Лицьовий бік

Виворітний бік

Узор

6. Стебловий

(2-й спосіб)




7. Тамбурний

8. Петельний

9. Петельний

крайові


Додаток 3



- починай роботу без вузликів,
закріпивши нитку 2-3 стібками
на одному місці;

- закінчуй роботу, протягнувши
кінець нитки під вишивку на
1-2 см;

- не роби протяжок;

- не затягуй нитки;

- довжина робочої нитки не більше 50 см;

- товщина робочої нитки
залежить від товщини тканини;

- вишивай за допомогою наперстка і
п'ялець;

- прасуй вишивку на зворотній
стороні.


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку Тема уроку
Відомості про регі-ональні особливості оздоблення виробів в українських націо-нальних традиціях. Кольорова гама різних видів гладі....

Оздоблення виробів. Види швів для вишивання
Мета: ознайомити з історією І традиціями української народної вишивки, дати уявлення про класифікацію швів для вишивання, навчити...

Конспект уроку Клас: 9 Тема
Тема. Історичні відомості про виникнення й розвиток техніки вишивання стрічками. Види вишивання стрічками

Технологія вишивання мережок. Розробка композиції виробу
Оздоблення, яке називають «фальшиві перли» І використовують для вишивання (бісер)

Уроку Вишивка,як вид оздоблення текстильних матеріалів. Технологія...
Сформувати в учнів поняття про прозорі техніки вишивання, про мережку та ії види, про композицію украінської вишивки;вміння виконувати...

Конспект уроку з образотворчого мистецтва в 6 класі Тема: Український народний одяг
Характерною рисою українського одягу є його декоративна мальовничість, яка віддзеркалює високий рівень культури, володіння різними...

А. Дизайн середовища Б. Графічний дизайн
Магістр повинен уміти: володіти методами організації та здійснення науково-дослідної, проектно-творчої діяльності в галузі дизайну...

Урок – майстерня №8 Оздоблення виробів. Види швів для вишивання
Обладнання: зразки швів, готові вироби, зразки тканин для вишивання, ілюстрації з журналів, таблиця “пбр у швейних майстернях”

Тема : Технологія виготовлення вишитих виробів
Ключові слова : техніка вишивання косим хрестиком, канва, схема, рапорт, композиція

Методичний посібник Львів 2008 удк 371. 3+377. 8 Рецензенти: Козловська...
Мандюк С. Я. Методика проведення лабораторно-практичних робіт з предмета «Будова І експлуатація автомобіля»: Методичний посібник....

Тема. Виготовлення новорічних ялинкових прикрас (гірлянди “Сніговики”,...
Мета. Ознайомити учнів з технікою складання паперу для виготовлення гірлянд, навчити виготовляти та виготовити з учнями новорічні...

Тема: Мережка – прозора лічильна техніка вишивання. Практична робота....
...

Уроку Тема уроку
Узагальнення знань, отриманих учнями у початковій школі. Завдання предмета «Трудове навчання»

Методичні рекомендації керівникам гуртків Вимоги до ведення журналу...
Вести записи в журналі, користуючись незатвердженим календарно-тематичним планом

Оздоблення виробів із деревини. Види оздоблення
Обладнання: Зразки кухонних дошок із оздобленням; не оздоблені кухонні дошечки, художньо-оформлювальний папір «Оракал», шаблони,...

Конспект уроку Тема: Декоративно-прикладне мистецтво. Знайомство...
Мета: розширити знання учнів про декоративно-прикладне мистецтво. Ознайомити дітей з прийомами І технікою хохломського розпису. Вчити...

План-конспект уроку з використанням ікт тема уроку
Тема уроку: «Переваги та недоліки у користуванні сучасними комунікативними технологіями». Проведення опитування та написання звіту...

Уроку Тема уроку
Первинний інструктаж з бжд щодо роботи учнів в шкільній майстерні з обробки тканини. Узагальнення знань, отриманих учнями у початковій...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт