Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Методична розробка уроку історії за темою: «Суспільно-політичний портрет України у 30-ті рр. ХХ ст»

Методична розробка уроку історії за темою: «Суспільно-політичний портрет України у 30-ті рр. ХХ ст»





Сторінка1/3
  1   2   3
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

НАВЧАЛЬНО—МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРОФТЕХОСВІТИ

У ЛУГАНСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ДНЗ СЄВЄРОДОНЕЦЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ
історії

за темою:

«Суспільно-політичний портрет України у 30-ті рр. ХХ ст».


Розробила:

Шовкун Л.О.,

викладач історії
м. Сєвєродонецьк

2013р.

Зміст

  1. Зміст




  1. Методична розробка уроку історії за темою :

«Суспільно-політичний портрет України у 30-тш рр. ХХ ст.»:


    1. Вступ .Методичні рекомендації

    2. Розробка уроку


Додатки:


  • Видеофрагменті з художніх фільмів «Цирк», «Светлый путь», «Утомленные солнцем», «Член правительства»

  • Документальні відеофільми Історичні хроники: «Ягода», «Дети террора»


Анотація мультимедійних матеріалів
Презентація «Суспільно-політичний портрет України в 30-ті роки ХХ ст.» дає можливість зрозуміти розвиток України в передвоєнні часи, основні ознаки суспільно-політичного розвитку України в період масових репресій; розкрити анти людяну сутність тоталітарного режиму, сприяти формуванню громадської позиції учнів.
Мультимедійним додатком до представленої роботи є 4 презентації, строворених за допомогою програми розробки презентацій Power point пакету програмного забезпечення Microsoft office 2003 та слайд-шоу на пісню Г. Лєпса «Берега»
Предмет історія України
Автор Шовкун Лариса Олександрівна,учитель історії
Місце роботи Державний навчальний заклад Сєвєродонецький професійний ліцей 349 900 , Луганської обл.,м.Сєвєродонецьк, вул. Хіміків 5
Проблема , над якою працює Патріотичне виховання учнівської молоді на уроках історії
Курс I
Презентація «Суспільно-політичний портрет України у 30-ті рр. ХХ ст.»


  • И. Сталін – політичний портрет розкриває політичній портрет Сталін

  • М. Хвильовий – Лютер української революції


Весь показ презентацій проходить в режими по клацанню мишкою в автоматичному режимі. Тривалість демонстрації довільна
Слайд-шоу на пісню Г. Лепса «Берега» проходить в автоматичному режимі з музичним супроводом

Документальні відеоматеріали, з фільму «Деті терора» відео фрагменти з художніх фільмів «Светлий путь», «Цирк, «Утомленные солнцем», «Члены правительства» розраховані на швидке сприйняття учнівською аудиторією містять ілюстративний матеріал інформаційно-навчального характеру.
Суспільно-політичний портрет України у 30-ті рр. XX ст.
Мета: визначити основні ознаки суспільно-політичного розвитку України у 30-х рр. XX ст.; продовжити формування в учнів уміння працювати з історичними джерелами, аналізувати, порівнювати, робити висновки та узагальнення; розкрити анти людяну сутність тоталітарного режиму; сприяти формуванню громадянської позиції учнів.

Методи та прийоми: інтерактивниі вправи: «інтерактивний ланцюжок», «щоденник розвитку ідей», «занурення в документи», «обговорення в загальному колі», «мозковий штурм», «уявний мікрофон», «обличчя епохи – робимо позначки», «імітація»(рольова гра), «займи позицію».

Основні поняття: «соціальна структура суспільства»; «тоталітарний режим»; «демократія»; «репресії»; «терор».

Основні дати:

  • 5 грудня 1936 р. – прийняття Конституції СРСР;

  • 30 січня 1937 р. – прийняття Конституції УРСР;

Обладнання: карта України, портрети політичних діячів (Сталіна, Постишева, Косіора, Хрущова ), документи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і умінь.

Хід уроку

Організаційний момент

Мотивація навчальної діяльності учнів

Людина – це гвинтик у єдиному суспільному механізмі.

Й. Сталін

Учитель. Визначний український письменник і державний діяч В. Винниченко свого часу говорив, що історію України не можна читати без брому. Ліна Костенко, українська поетеса і громадський діяч, в одній з публіцистичних праць не так давно зауважила: а історію якої країни можна читати спокійно? Англії? Франції? Німеччини чи Іспанії? «Та й чим, власне, наша історія гірша, ніж в інших народів?» - запитує відома поетеса.

Дійсно, історія України, як і історія інших країн світу, містить сторінки, сповнені піднесення, героїки, величі, звитяги, розквіту. Разом з тим, кажучи словами тієї ж Ліни Костенко, нам, як і «кожній нації, є за що посипати собі голову попелом». « Тільки не треба,- продовжує поетеса,- тим попелом запорошувати очі наступних поколінь ».

Саме так – неупереджено – ми з вами спробуємо розглянути й оцінити один з найбільш суперечливих і неоднозначних періодів нашої історії – 30-ті роки XX ст.. Для нас цей матеріал не є незнайомим: ми вивчали його на уроках із всесвітньої історії і впродовж кількох попередніх уроків з історії України. На цьому уроці ми ставимо за мету створити суспільно-політичний портрет України 30-х рр., узагальнивши наші знання й доповнивши їх.

Допоможуть нам у цьому історичні джерела, які знаходяться у вас на партах; кожне з них стане додатковим штрихом до цього портрета, аж доки ми не матимемо цілісну картину.

У ході розгляду даної теми ми спробуємо розв’язати проблемне питання: « 30-ті роки називали по-різному: «епохою терору», «епохою утвердження соціалізму», «епохою Сталіна». А як би назвали цей період ви?»

До того ж ми з вами заповнимо таблицю, де спробуємо визначити основні ознаки суспільно-політичного розвитку України у 30-ті рр. Запис – короткий, характеристика – 1-2 слова.

Основні ознаки суспільно-політичного розвитку України у 30-ті рр.

Позитивні

Негативні







. Вивчення нового матеріалу

План:

  1. Зміни в складі населення України

  2. Конституція УРСР 1937

  3. Компартія в політичній системі суспільства

  4. Репресивна політика сталінізму


Бесіда

Якими визначними подіями у світі були сповнені 30-ті рр. ст.?

(Матеріал подій 30-х років представляється учнями в вигляді презентації)
Інтерактивна вправа:

«історичний ланцюжок» (таблиця «найважливіші події» в роздрукованому вигляді лежить перед учнями, яким пропонується відео картинка подій, після огляду якої, учні мають сказати, про яку подію йде мова).
Учитель. Отже, загалом у світі у 30-ті роки домінували війни, криза – економічна і політична, протистояння, фашизм та нацизм.

У СРСР цей час був відзначений відносним спокоєм: ні війн, ні економічних криз, ні протистояння політичних сил. СРСР переживав період економічного піднесення. Разом з тим це був один з найбільш напружених періодів. Чому? Що відбувалося в СРСР у 30-ті роки? (Індустріалізація, колективізація, урбанізація тощо)

(перегляд відео фрагменту з художнього фільму «Светлый путь»)

Отже, в економічному плані СРСР та УРСР переживали суттєві зміни. Економічне обличчя країни змінилося, ніби після пластичної операції, яку здійснив майстерний хірург Сталін.

Усі ці економічні зміни плюс режим одноосібної влади. Сталіна докорінно змінили і суспільно-політичне життя всієї країни й України зокрема.

По-перше, змінився склад населення. Робота з документом (Див. додаток 1)
Інтерактивна вправа: «Щоденник розвитку ідей».
Завдання: Переглянути таблиці, вміщені в цьому документі, щоб з’ясувати, як змінилося соціально-економічне обличчя України внаслідок економічних перетворень 30-х років?
Бесіда. Висновки.
Учитель. По-друге, змін також зазнав Основний Закон країни – Конституція.

5 грудня 1936 р. на позачерговому з’їзді Рад була прийнята Конституція СРСР. У всенародному обговоренні Конституції лише в Чернігівській області взяло участь понад 1 млн чол. Цю Конституцію, яку ще називали «сталінською», характеризували як «найдемократичнішу з усіх відомих історії конституцій».(перегляд відео фрагменту документального фільму «Ягода»)

Конституція СРСР стала основою і зразком для вироблення конституцій союзних республік, у т. ч. і Конституції УРСР. Її проект так само жваво обговорювався в трудових колективах, колгоспах, військових частинах і скрізь знаходив підтримку і схвалення. Ось слова київського робітника заводу «Арсенал» С. Струтинського на підтримку Конституції: «Згадую, як жив за царських часів: на околиці Києва, у підвалі. На роботу доводилося ходити пішки, бо на трамвай не вистачило грошей. Тяжка праця по 12-18 годин на добу дуже виснажувала нас. Трудовий народ був безправний. З цим жахливим минулим покінчила Велика Жовтнева соціалістична революція, Невпізнанно змінилося за роки соціалістичного будівництва життя трудящих… Нам, літнім людям, які пам’ятають безправ’я і всі страхіття минулого, надзвичайно важлива кожна стаття Конституції». (перегляд відео фрагменту документального фільму «Дети террора»)
Інтерактивна вправа: Занурення в документ

(Робота з документом (Див. додаток 2))

  1. Переглянути статті Конституції УРСР, прийнятої 30 січня 1937 р., і визначити, наскільки демократичною була ця Конституція.

  2. Які з положень Конституції свідчать про це?

  3. Як це співвідносилося з реальним життям?


Бесіда. Висновки.
Інтерактивна вправа: «Обговорення в загальному колі»

Робота з документом (Див. додаток 3)
Завдання. Ознайомитися з листом дипломата Ф. Раскольникова до Сталіна, датованого 1939 роком, коли в СРСР уже 3 роки жили за новою Конституцією. Ф. Раскольников, який не захотів повернувся до СРСР, щоб не стати жертвою репресій, дає власну характеризує життя у радянській країні 30-х років. Наскільки правдиво він його зображує?

(перегляд відео фрагменту з документального фільму «Історичні хроники»)
Бесіда. Висновки.
Учитель. По-третє, змінилася роль Комуністичної партії в житті суспільства. Мова йде і про ВКП(б), і про КП(б)У.
Інтерактивна вправа: «Дебатування із заданої позиції»
На сьогоднішній день Мін’юстом зареєстровано понад 100 партій. У 30-ті роки в Україні існувала лише одна партія – КП(б)У. У чому ви вбачаєте плюси і мінуси однопартійної системи?
Бесіда. Висновки.
Учитель. По-четверте, у 30-ті роки суттєвих змін зазнала власне людина.

Робота з документом (Див. додаток 4)
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Завдання: прочитайте вислови визначних людей ст. і спробуйте відтворити образ людини 30-х рр. Якою вона була і чому такою стала?(перегляд відео фрагменту з художнього фільму «Член правительства»)
Бесіда. Висновки.

Учитель. По - п’яте, висвітлити суспільно-політичне життя 30-х рр. в Україні неможливо без того, щоб не згадати «організатора і натхненника всіх наших перемог» - Й.В. Сталіна. У 20-ті роки соратники Леніна називали Сталіна по-різному: «лютим дикуном», «кривавим осетином», «невігласом», «Чингізханом», «видатною посередністю» або ж взагалі уникали згадки про нього у своїх працях як про політичного діяча.

Повідомлення учнів (розповідь презентація «Сталін, як особа»)

Робота з документом (Див. додаток 5)
Завдання. Перед вами – плакати та фото 30-х рр. Використовуючи їх, а також знання, одержані на попередніх уроках з історії, додаткових джерел, поясніть, як змінилося ставлення до Сталіна у 30-ті рр. Ким був Сталін для радянського народу? Чому?
Інтерактивна вправа: «Уявний мікрофон»
Доповнення вчителя.

  • Я наведу вам також висловлювання сучасників щодо Сталіна. Михайло Шолохов зазначав: «Ходить, посміхається, а очі як у тигра»; Лев Троцький наголошував: «Сталін – геніальна посередність»; Микола Бухарі казав: «Чингізхан, що прочитав Маркса».

Не менш яскравими, на мій погляд, були прізвиська, які закріпилися за Сталіним серед різних верств суспільства. Так, серед грузинів-партійців у нього була кличка «Коба», товариші юності називали його «Сосо», опозиціонери – «Шалений Віссаріон». Для співробітників НКВС він був «Іван Васильович» (Грозний), в’язні називали його «Вусатий», охоронці – «Рябий», а офіційно «Батько рідний».

Тож яким був Йосип Сталін?
Бесіда. Висновки.
Сталінський соціалістичний СРСР- то є суцільний концтабір поневолених людей – людей безправних, стероризованих, заляканих, голодних, вбогих.

І. Багряний

( перегляд відео фрагменту з документального фільму «Дети террора»)
Учитель. По-шосте, портрет 30-х рр. був би неповним, якщо не розглянути питання про атмосферу, яка панувала у тодішньому суспільстві, принаймні офіційна. Найкраще її передають пісні того часу.Ось деякі з них. (до уваги учнів представлені відео фрагмент з художнього фільму30-х років). «Цирк»
Бесіда.Висновки.
Учитель. Отже, спробуємо підбити перші підсумки і визначити основні ознаки суспільно-політичного життя. України 30-х років.
Інтерактивна вправа: «Обличчя епохи» (робимо позначки, заповнення таблиці).


Основні ознаки суспільно-політичного розвитку України у 30-ті роки

Позитивні

Негативні

Ентузіазм.

Оптимізм.

Демократична Конституція.

Права і свободи громадян.

Урбанізація тощо

Терор.

Диктатура Сталіна.

Бюрократичний апарат.

Порушення прав і свободи.

Страх.

Репресії.

ГУЛАГ.

Одностайність тощо


Учні роблять загальний висновок.
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Методична розробка уроку з історії України
Обладнання: документи, ілюстрації, портрети діячів культури, мультимедійний проектор

Методична розробка уроку Підготувала викладач світової літератури...
«Джеймс Джойс. «Джакомо Джойс» шедевр модерністської прози» представляє собою матеріали уроку-проекту, які дають можливість через...

Методична розробка
«Методична розробка уроку виробничого навчання з використанням інноваційних виробничих І педагогічних технологій. Спеціальність «слюсар...

Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: «Бухгалтерський...
Методична розробка виконана на основі досвіду роботи майстра виробничого навчання ліцею з підготовки робітників професій «Конторський...

Методична розробка уроку фізики за темою: «квантові генератори»
«Квантові генератори», «Рубіновий лазер»; лазерна указка, лазерний принтер, комп’ютер, мультимедійний проектор, диск «Квантові генератори»...

Методична розробка та вимоги до неї
Методична розробка це посібник, що розкриває форми, засоби, методи навчання, елементи сучасних педагогічних технологій або самі технології...

Методична розробка та вимоги до неї
Методична розробка це посібник, що розкриває форми, засоби, методи навчання, елементи сучасних педагогічних технологій або самі технології...

Методична розробка «методика проведення уроку «творча майстерня побудови знань»
Методична мета: Активізація самостійної творчої роботи учнів шляхом впровадження технології «Творча майстерня»

Методична розробка інтегрованого уроку інформатика+біологія викладачів: інформатики
Тема уроку: Електронні таблиці. Оцінка продуктів харчування. Складання добового меню в програмі Microsoft Excel

Методична розробка уроку Предмет: «Основи галузевої економіки та підприємництва»
Підготовка та проведення уроку засвоєння нових знань з основ економіки

Конспект уроку з хімії у 7 класі за темою: Хімічні рівняння Конспект...
Проблемна ситуація як умова пізнавальної активності учнів

Методична розробка «методика проведення уроку з використанням технології «творча майстерня»
Методична мета: Активізація самостійної творчої роботи учнів шляхом впровадження технології «Творча майстерня»

Методична розробка уроку української літератури «Категорія добра І зла в літературі»
Завдання випереджувального характеру отримали декілька учнів ще до проведення уроку. Вони мали час знайти інформацію, провести своє...

Методична розробка уроку на тему
Основні поняття: «Галицька битва»,окупація, депортація, Греко-католицька церква, «Галицько-Волинське генерал-губернаторство»

Методична розробка уроку змагання у 9 клас
...

Розробка уроку з
...

Розробка практичного заняття за темою: «Громадянство України як один...
Контрольна робота за темою «Конституційне право України. Громадянство України як один з інститутів конституційного права» (приклад...

Методична розробка уроку на тему “Бази даних. Побудова запитів”
Формувати вміння та навики побудови різноманітних запитів по заповненій Базі даних



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт