|
![]() МОЗ України узгоджено проект Концепції розвитку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я України[ #609 (38) 01.10.2007 ] http://www.apteka.ua/article/5422 - Аптека Минув тривалий час після проголошення незалежності України. За ці роки фармацевтичний сектор галузі охорони здоров’я завдяки введенню в дію нормативно-правових актів суттєво змінився. Нині визначено пріоритетні напрямки його подальшого розвитку, що актуалізувало проблему формування фармацевтичного концепту у сфері охорони здоров’я. Прийшов час створення і реалізації нових підходів та нової філософії щодо поліпшення обігу лікарських засобів у нашій країні. Реальним фундаментом майбутнього фармації має стати Концепція, яка вперше була оприлюднена за результатами роботи VI Національного з’їзду фармацевтів України у вересні 2005 р. Згідно з протокольними рішеннями за підсумками нарад у першого віце-прем’єр-міністра України М.Я. Азарова від 7.09.2006 р. (з питань розробки термінових заходів із забезпечення розвитку фармацевтичної промисловості, насичення внутрішнього ринку якісною продукцією вітчизняного виробництва та підвищення її конкурентоспроможності) та 7.08.2007 р. (з питань контролю за якістю лікарських засобів, що закуповуються за бюджетні кошти) МОЗ, Мінекономіки, Мінфіну, Мінпромполітики, Мін’юсту, Держпідприємству, ДПА, Держмитслужбі та АМН було поставлене завдання щодо розробки та подання на розгляд КМУ у встановленому порядку проекту Концепції. До цієї роботи залучались провідні фахівці фармацевтичної галузі України. В документі, який публікується, враховані пропозиції щодо проекту Концепції, надрукованого у «Щотижневику АПТЕКА» № 7 (578) від 17.02.2007 р. та пропозиції щодо попереднього концепту, з приводу якого отримано зауваження від відповідних державних установ. Причини тривалого обговорення Концепції: по-перше, у цьому році пройшла певна трансформація бачення ролі фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я, власне галузі охорони здоров’я. Тобто, по суті, розглядалося два проекти: - один передбачав розвиток фармацевтичного сектору у традиційному ізольованому вигляді: виробництво ліків — аптеки; - другий — що головну роль у обігу лікарських засобів відіграє пацієнт, тобто розвиток фармацевтичного сектору є невід’ємною частиною охорони здоров’я і передбачає реформування усіх ланок обігу лікарських засобів: від розробки, випробування до застосування. Основні завдання Концепції: організація стабільної діяльності фармацевтичного сектору, який забезпечує рівень якості та ефективності фармакотерапії і профілактики захворювань і, у кінцевому результаті, сприяння покращанню стану здоров’я працездатного населення та збільшенню тривалості і якості життя усього населення України. Україна є членом ВООЗ, а тому має виконувати рекомендації цієї авторитетної організації. Одне із функціональних призначень ВООЗ — допомога країнам з перехідною економікою у сфері обігу лікарських засобів. Виконання рекомендацій ВООЗ є проміжною станцією на шляху до ЄС, свого роду індикатором правильності обраного напрямку і, крім того, принциповим питанням є загальновідомі вимоги до усіх ланок обігу лікарських засобів, тобто про рекомендації ВООЗ знають в усіх країнах світу, а тому є певна гарантія, що на шляху до євростандартів випадково не з’являться національні вимоги, які взагалі перекреслять шлях до ЄС. Виходячи з вищесказаного, мета Концепції — визначення основних принципів забезпечення якості лікарських засобів та шляхів її досягнення. Заступник міністра О.П. Гудзенко КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО СЕКТОРУ ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ (ПРОЕКТ)РОЗДІЛ 1. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ, НА РОЗВ’ЯЗАННЯ ЯКОЇ СПРЯМОВАНА КОНЦЕПЦІЯ Концепція визначає перспективні напрямки та завдання фармацевтичної галузі та спрямована на створення відповідної нормативно-правової бази, що регулює фармацевтичну діяльність, розробку національної політики у фармацевтичній сфері при визначенні соціальних пріоритетів у забезпеченні населення лікарськими засобами, а також впровадження на підприємствах і організаціях фармацевтичного сектору міжнародних стандартів, перш за все виробничої (GMP), клінічної (GCP), лабораторної (GLP), дистриб’юторської (GDP), аптечної (GPP) та інших належних практик. Необхідність визначення основних напрямів і пріоритетів розвитку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я України зумовлюється реальними політичними та соціально-економічними процесами, зокрема:
Суттєвими факторами, що впливають на стандарти функціонування фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я, стан доступності лікарських засобів та охорону здоров’я в цілому є стан власного фармацевтичного, промислового та науково-технічного потенціалу, системи фінансування охорони здоров’я, рівень культури (традицій). Після набуття незалежності та проведення реформування суспільства з точки зору втілення ринкових відносин в економіку у галузі охорони здоров’я виникла низка проблем, які після подолання кризового стану щодо забезпечення ліками закладів охорони здоров’я залишаються каменем спотикання на шляху розвитку системи охорони здоров’я у сучасних умовах, а саме:
На сучасному етапі насиченого фармацевтичного ринку актуальною є економічна доступність ліків з доведеною ефективністю та якістю лікарських засобів за світовими стандартами та створення системи регламентації застосування ліків у плані забезпечення ефективної фармакотерапії, яка зумовлюється такими напрямами:
Визначення шляхів вирішення цих проблем є підставою щодо розробки Концепції за її складовими. Концепцію розроблено відповідно до рекомендацій ВООЗ. Концепція передбачає визначення основних засад, виходячи з яких здійснюється встановлення через нормативно-правові та нормативно-технічні акти положень, правил, норм поведінки та вимог, що регулюють обіг лікарських засобів в Україні. За роки незалежності розпочато створення системи регламентації обігу препаратів, яка спрямована на забезпечення якості, ефективності та безпечності лікарських засобів і включає:
Таким чином, в Україні створені передумови для наступного етапу розвитку фармацевтичного сектору, першочерговим з яких є забезпечення ефективної фармакотерапії. РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ПРИЧИН ВИНИКНЕННЯ ПРОБЛЕМИ Сьогодні в Україні зареєстровано біля 22 тис. лікарських засобів різних найменувань, серед яких близько 1,6 тис. (7,3%) — оригінальні, а 20,4 тис. (92,7%) — генеричні, у 2006 р. на них українці витратили понад 8,5 млрд грн., що в 4,5 рази більше, ніж на це виділено коштів з усіх видів бюджетів (1,9 млрд грн.). На фармринку реалізовувались препарати 429 зарубіжних та 140 вітчизняних виробників. Така ситуація потребує врегулювання питань щодо раціонального використання ресурсів населення та цільового застосування ліків. Практика свідчить, що значна частина лікарських засобів реалізується в Україні без рецепта лікаря, а це призводить до неконтрольованого споживання ліків громадянами. Рівень самолікування підвищується через агресивну маркетингову політику фармацевтичних компаній та неконтрольовану рекламу лікарських засобів. В Україні створена система фармакологічного нагляду щодо наявності побічних реакцій при застосуванні ліків та відстеження їх ефективності. Однак, якщо при застосуванні хворими ліків у медичних закладах побічні реакції чи випадки відсутності їх ефективності відповідно до законодавства мають фіксуватися для відповідного реагування, то при самолікуванні такі процеси не мають логічного завершення. За даними фармаконагляду, у 9,5% зареєстрованих ліків виявляють побічні реакції, із них більше 90% відносять до передбачуваних, тобто щодо них є попередження у інструкціях для медичного застосування. При цьому із впевненістю можна стверджувати, що наведена цифра не є остаточною через неповноту подання лікарями таких даних, безконтрольність споживання ліків громадянами, тощо. Водночас не забезпечується належна ефективність лікування громадян і при зверненні до фахівців медичної галузі. Через відсутність забезпечення лікарів інструкціями для медичного застосування, вони не мають актуальної інформації як щодо стандартів лікування, так і щодо наявності певних форм ліків на ринку України, відповідних схем застосування, що негативно впливає на якість лікування. Відсутність стандартів лікування та досконалих інформаційних баз негативно позначається на ефективності системи державних закупівель лікарських засобів, тобто ускладнюється визначення переліку та обсягу ліків відповідно до потреб регіонів. Завищення окремими регіонами потреб, з одного боку, та централізоване постачання препаратів понад замовлену кількість — з іншого, унеможливлюють використання їх протягом терміну придатності, що призводить до нераціонального використання бюджетних коштів. РОЗДІЛ 3. МЕТА ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ Концепція визначає засади, виходячи з яких забезпечується дієвість та ефективність стандартів, формуються вимоги до кожної ланки обігу лікарських засобів — хіміко-фармацевтичних, технологічних аспектів створення препаратів, випробування, допуску їх з метою застосування — та вимоги до забезпечення відтворюваності і незмінності визначених при створенні та випробуванні властивостей ліків під час зберігання та доставки їх до пацієнта. Основні завдання Концепції — організація стабільної діяльності фармацевтичного сектору, який забезпечує рівень якості та ефективності фармакотерапії, профілактики захворювань, і, у кінцевому результаті, сприяє покращанню здоров’я працездатного населення, а також збільшенню тривалості та якості життя, і здійснюються у таких напрямках:
РОЗДІЛ 4. ОСНОВНІ НАПРЯМКИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ Пріоритетні напрямки та програмні завдання щодо реалізації Концепції:
|
Документ: Проект наказу Міністерства охорони здоров'я України "Про внесення змін до наказу моз україни від 19. 07. 2005 №360" | Управлінської діяльності охорони здоров’я регіонального рівня на основі її інформатизації | ||
Реєстр медичних, фармацевтичних та науково-педагогічних працівників системи моз україни | В зв'язку з переходом закладів охорони здоров'я на Міжнародну статистичну класифікацію хвороб десятого перегляду (мкх-10) та з метою... | ||
Моз україни від 21. 01. 2016 року №29 «Про внесення змін до первинних облікових форм та інструкцій щодо їх заповнення», та з метою... | Уряд України одержав позику Міжнародного банку реконструкції та розвитку №8475-ua на фінансування проекту «Поліпшення охорони здоров'я... | ||
Мета конкурсу – виявлення І стимулювання творчо обдарованої учнівської молоді в галузі наукових досліджень, спрямованих на зміцнення... | Концепція розвитку охорони здоров'я в місті Києві спрямована на забезпечення доступної кваліфікованої медичної допомоги кожному киянину,... | ||
Міністерству охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, управлінням охорони здоров'я обласних державних адміністрацій, Головному... | Міністерство охорони здоров’я України та Міністерство освіти І науки України на численні звернення щодо вирішення окремих питань... | ||
Найменування міністерства, іншого органу виконавчої влади, підприємства, установи, організації, до сфери управління якого належить... | Закони, постанови інші акти Верховної Ради України та її комітетів І комісій. Укази, розпорядження Президента України. Постанови,... | ||
Методичні вказівки підготували співробітники кафедри токсикологічної І неорганічної хімії здму | Ду «Інститут епідеміології та інфекційних хвороб ім. Л. В. Громашевського намн україни» | ||
Указ Президента України від 24 липня 2000 року №918 "Про Положення про Міністерство охорони здоров'я України" | Моз відповідно до наказів моз україни від 12. 01. 2009р. №4 “Про направлення дітей на санаторно-курортне лікування” та від 30. 01.... | ||
Державна експертиза України з умов праці І головне санітарно-епідеміологічне управління Міністерства охорони здоров'я України доводить... | В який строк має бути заведена трудова книжка на працівника? Які записи вносяться до трудової книжки? Чи має працівник право ознайомитись... |
![]() Головна сторінка Бланки резюме Бланк довіреності Бланк заяв Заява зразок Договір розірвання Зразок позовної заяви Заява на паспорт |