Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Електронна бібліотека української літератури

Електронна бібліотека української літератури





Сторінка1/40
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   40

www.ukrclassic.com.ua – Електронна бібліотека української літератури



Україна знову стала на шлях духовного відродження. Багато людей повертаються до Бога, читають Біблію. Читають... та чи розуміють? Гадаємо, що у цьому їм допоможе "любитель священної Біблії" Григорій Сковорода, який заговорив у цій книзі зрозумілою сучасною українською мовою. Із всього творчого доробку мислителя тут найбільш повно представлені його діалоги й трактати, в яких дається роз'яснення "Святого письма", розуміння Бога, Всесвіту, Людини. Вперше друкується переклад біографії Г. Сковороди, що її скомпонував його друг і учень М. Ковалинський.
Сковорода Григорій

Пізнай в собі людину
ЗМІСТ

Предтеча Месії України.......... 5

М.І. Ковалинський. Життя Григорія Сковороди ....... 9

Прокинувшись, побачили славу його........... 45

Хай цілує мене поцілунками уст своїх .......... 47

Вхідні двері до християнського доброчестя......... 53

Нарцис. Розмови про те: пізнай себе........... 63

Симфонія, названа книга Асхань, про пізнання самого себе . . . 105

Бесіда, названа Двоє, про те, що легко бути блаженним . . . . 165

Бесіда 1-ша, названа Observatorium (Сіон) . . ....... 183

Бесіда 2-га, названа Observatorium Specula, по-єврейськи Сіон . . . 196

Діалог, або Розмова про давній світ ........... 206

Розмова п'яти подорожніх про справжнє щастя в житті (Дружня бесіда

про душевний спокій).............. 220

Кільце..................... 251

Розмова, що називається Алфавіт, або Буквар миру . . . ... 302

Книжечка, що називається Silenus Alcibiadis, тобто Ікона Алківіадська

(Ізраїльський змій)............... 343

Книжечка про читання Святого Письма, названа Жінка Лотова . . 368

Боротьба Архистратига Михаїла зі Сатаною про те: легко бути добрим 393

Суперечка Біса з Варсавою.............. 417

Вдячний Єродій.................. 431

Убогий Жайворонок ..........'...... 450

Діалог. Назва його - Потоп зміїний........... 464

Примітки.................. 499


ПРЕДТЕЧА МЕСІЇ УКРАЇНИ

"Весь світ спить..." констатував понад два століття тому Сковорода, а слова ці актуальні й для сьогодення. Спить і далі світ, спить собі й Україна, хоч і борсається в якомусь конвульсійно-прагматичному, ковбасно-економічному маренні, намацуючи шлях до волі. І довго їй ще борсатись, якщо не прозріє, що матерія - це пітьма та заглада, коли її не животворить світло Духа.

Тому саме тепер, коли зблиснув промінь Надії, Україні на допомогу знову поспішають її великі сподвижники. Пригляньмося до них, почуймо їх!

А Предтечею серед них Сковорода благовістить нам...

"...Очистивши по можливості своє серце, бачив я такий

сон.

Здавалось, що на небі від одного краю до іншого, по всьому його просторі, були написані золотими великими літерами слова. Все небо було голубого кольору, і ті золоті слова здавалися не стільки зовні блискучими, а більше зі середини сяяли прозоро і не разом написані по лицю небесного простору, а складами, по складах і виражали таке й саме таким чином:

па-м'ять-свя-тих-му-че-ник-А-на-ні-я -А- за-рі-я-Ми-са-ї-

ла.

Із цих золотих слів сипались вогненні іскри, подібно як у кузні з ёугілля, що сильно роздмухується міхами, і стрімко падали на Григорія С. Сковороду. Він стояв на землі, піднявши вверх праву руку і ліву ногу прямо у вигляді проповідуючого Йоана-Хрестителя, якого деякі художники на картинах зображають у такому розміщенні тіла та яким Сковорода тут мені уявився. Я стояв біля нього, і деякі іскри, із падаючих на нього, відскакуючи, падали на мене й породжували в мені якусь полегкість, розкованість, свободу, бадьорість, охоту, веселість, ясність, зігрівання й невимовну насолоду духа. Я прокинувся, сповнений найсолодшого відчуття."

5

Так описує свій сон-видіння найближча по духу Сковороді людина, улюблений учень його Михайло Ковалинський, на якого падали іскри духовних щедрот Григорія Сковороди. Та й чи тільки на нього одного? Ми знаємо, що благодатні іскри подвижника щедро сіялись по всій Україні, спопеляючи, роздираючи самодержавну російську пітьму, яка облягала тоді нашу землю, гасила високі патріотичні думи, божественні помисли.

Сковорода був тим "стовпом хмарним", тим невичерпним джерелом осяйної божої мудрості, яке живило й напувало, не давало впасти у гріховність серцям, народженим нести світло. Варсава (тобто син Сави), як часто він сам себе називав, став не тільки основоположником новітньої (як української, так і російської) філософії, що опиралася на міцний фундамент Святого Письма та кращих мислителів древності, але й явився в образі Предтечі, що торував хресну дорогу Месії України - Шевченкові І це, на наше глибоке переконання, не красиві та пустодзвонні слова, а та вічна осяйна істина Духа, промінь якої ніколи не переривався на нашій землі, запалюючи щораз нові й нові серця, наповнюючи їх братньою любов'ю, яку вимолював Кобзар: "і братолюбіє пошли".

У підтвердження того, що Сковорода був Предтечею Месії України, згадаймо те, як ще малим дитям Тарас ховався у бур'янах, щоб списувати Сковороду. Дух до Духа тягнувся, до променя сонцедайного, який освітлював у пітьмі шлях братерства й волі, шлях гірний, лише яким ідучи, Кобзар допоміг люду українському не згубити свою пам'ять.

Сковорода світив дорогу Шевченкові, Шевченко - Франкові, Франко - Лесі Українці, а вони разом усім нам. Тому я твердо вірю, що настане такий час, коли Єдина Українська Християнська Церква за прикладом канонізації святих Ольги та Володимира введе у сонм святих могутніх подвижників українського Духа великомучеників Шевченка, Сковороду, Франка, Лесю Українку.

Як відомо, у творчості Сковороди майже не подибуємо прямих патріотичних декларацій, про його любов до рідної землі, народу, слова, однак це аж ніяк не є свідченням того, що він не був патріотом. Тут, передовсім, слід пам'ятати, що його життєва філософія базувалася на принципах двох світів - земного та гірного (тобто духовного). Твердо переконаний, що у земному світі всюди невидимо для земних очей присутній Дух, який уособлював Бога, Сковорода саме йому віддавав першість, вищість і проводирство. Однак це аж ніяк не означало, що він нехтував земним світом, земним життям. Ні. "Споріднена праця" означала, що людина по

6

винна підкорятися і жити не за пануючими людськими ницими пристрастями та виробленими згідно з ними законами, а за велінням свого Отця небесного, який перебуває в серці кожного. Отже, коли тебе Отець твій привів на українську землю, то ти маєш на ній жити й чин займати та трудитись відповідно до тих нахилів, які він у тобі заклав: "Кожен повинен знати свій нарід і в народі себе. Чи ти русин? - Нудь ним. Чи ти лях? - Будь ляхом. Чи німець? - Німецтвуй. Чи француз? - Французуй. Чи татарин? - Татарствуй". Ці слова Сковороди наводить перший із дослідників його творчості Хіджеу. І незважаючи на те, що твір, з якого взято цей вислів, не дійшов до нас, академік Д. Вагомій, хоч і сумнівається, що ці слова належать філософу, все ж цілком не відкидає цього на тій підставі, що складені вони в дусі Сковороди. Ми ж додамо лише, що не тільки складені, але й наскрізь просякнуті духом Любомудра.

М. Ковалинський також відзначає любов Сковороди до свого краю, слова: "Як писав він для своєї сторони, то й вживав іноді малоросійські говірки й правопис, вживаний у малоросійській вимові: він завжди любив природну мову свою і рідко змушував себе спілкуватися іноземною мовою..."

Філософія Сковороди була для нього не лише теоретичними постулатами. Він твердо й послідовно втілював її у своє життя і закликав до цього інших. Уникаючи зваб світу цього, філософ не піддавався ні на які вмовляння зрадити собі, свойому призначенню сіяча духовних зерен і зайнятися працею лише задля світської чи церковної кар'єри, здобуття матеріальних благ, послідовно відмовлявся залишити назавжди свою землю та поселитися в Росії чи інших чужинецьких землях, де йому довелося побувати. Він, як вовк, що пильно охороняє свою територію, пішки мережив Малоросію (Слобожанщину) й Україну, називаючи одну з них любою тіткою, а іншу матір'ю.

Ми не ставимо собі за мету у цьому короткому передньому слові аналізувати творчість філософа. Але, зважаючи на те, що впродовж тривалого часу про Сковороду в нас усюди говорилось як про бунтаря-революціонера, борця проти соціальної несправедливості та гнівного таврувала експлуататорських класів, чи в кращому разі такого собі мандрівного селянського дивака - філософа, якого більшість знала зі шкільної програми за його крилатими висловами: "Всякому городу нрав і права; Всяка імєєт свой ум голова.." чи "Ой ти, птичко жовтобока, не клади гнізда високо!" тощо, вважаємо за потрібне наголосити на тому, що філософія його не мала нічого спільного ні з так званою "революційністю", пі з "боротьбою з експлуататорами".

7

Коли б намагатися виразити одним реченням концепцію філософй Сковороди, то воно б, на наш погляд, мало звучати тик - сутність Людини, місце її у Всесвіті та спосіб існування на Землі. Виходячи з цього філософ говорить про три світи: "Перший є всезагальний і світ населений, де живе все народжене. Цей складений із не лічених світ-світів і є великий світ. Інші два суть часткові й малі світи. Перший - мікрокосм, тобто світик, малий світ або людина Другий світ символічний, тобто Біблія. У населеному будь-якому світі сонце є його око, і око це є сонце. А як сонце є голова світу, то не дивно, що людина названа мікрокосм, тобто маленький світ. А Біблія є символічний світ, тому що у ній зібрані небесних, земних і глибинних створінь фігури, щоб вони були монументами, які ведуть нашу думку в поняття вічної природи, прихованої у тлінній так, як малюнок у фарбах своїх".

Як бачимо, Святе Письмо у Сковороди було основою, ключем до пізнання двох інших світів. Тому в усіх його трактатах так багато цитат із Біблії, яку він, за його висловом, "жував", щоб, добре розжувавши біблійні істини, знайти та відчути в них смак божий, віднайти ту найвищу істину, яка ховається за буденними земними словами. З огляду на це, гадаємо, що тепер, у час повсюдного зацікавлення Святим Письмом, духовних шукань і повернення від оскаженілого атеїзму до віри в Бога, трактування Сковородою багатьох положень Біблії може викликати значний інтерес у людності, що прагне одухотворення свого життя. І, гадаю, що це буде найвищою радістю й нагородою для Григорія Варсави Сковороди, якого світ цей пожадливий "ловив і не спіймав", на одухотворення якого він поклав усі свої сили, уміння й життя.

Декілька слів необхідно сказати також і про переклад творів. Ми намагалися максимально наблизити тексти до норм сучасної мови, але при цьому пильно стежили, щоб не зашкодити змісту. І коли при перекладі прозових текстів нам, на наш погляд, удалося уникнути суттєвих втрат, то цього не можемо сказати про поезію, маємо на увазі ті поетичні вкраплення, якими рясніють трактати Сковороди. Однак вважаємо їх лише першою спробою і надіємось, що при наступних перевиданнях комусь удасться їх. поліпшити.

Та все ж закінчити це переднє слово нам видається найкраще тими ж словами, що й починали його.: "Весь світ спить... Та не так спить як про праведника сказано: "Коли впаде, то не розіб'ється..." Спить глибоко, простягнувшись, наче вдарений об неї (землю). А наставники, які пасуть Ізраїля, не тільки не будять, а ще й погладжують: "Спи, не



Μ. І. КОВАЛИНСЬКИЙ ЖИТТЯ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ

Написане 1794 року на давній смак

Non omnis moriar,

(Horatius)1

У всьому існуючому є щось головне й всезагальне: у безчленних викопних - земля; у рослинних - вода; у тваринах - вогонь; в людині - розум і т.п.

Кожне буття становить особливе коло, або свій світ, з відмінностями, поділами, подрібненнями до незбагненності.

Кожне головне, або всезагальне, цих кіл має над собою і в собі найголовніше, всесвітнє, верховне, єдине начало: всі тим були.

Це, поширюючись, розрізняючись у здатності, силі, властивостях, поступовості, здійснює невидимі буття різноманітно і, згущуючись у своєму сходженні, становить у людині мислення, у тваринах - відчуття, у рослинах - рух, у безчленних викопних - існування.

Людина, тобто втілена мисляча здатність, у цьому началі живе, рухається, існує.

Ця найголовніша, всесвітня, невидима сила єдина - розум, життя, рух, існування, - виливаючись із невідчутності в явище, із вічності - у всеохопленість часу, із одиничності виняткового - до безмежної численності, утворюючи коло людства, наділяє йому від свого головного благородну перевагу - вільну волю.

На цьому головному, корені, началі базується влада урядів, держава владик, сила царів, любов батьків, честь мудрих, слава добродійних, пам'ять праведних.

Численність вносить відмінність, а це передбачає нерівність і недосконалість; вільна воля передбачає вибір; цей же - моральну здатність, що може пізнати добро, істину, досконалість, любити її й краще шукати. Звідси походить подвиг пошуку, і подвижник істини називається мудрий, а його справа - чеснота.

Парфянин і мідянин, юдей і грек, раб і вільний однаково причетні у цій перевазі всесвітнього, верховного, єдиного начала.

Подвиг, тобто правильне вживання вільної волі, робить поділ; і цей подвиг у виборі істинного, доброго, досконалого є правда, що всякому віддає своє: повне - повним і марне - мирним. Тому мудрий і праведний є одне й те ж.

Поставлений між вічністю й часом, світлом і пітьмою, істиною й брехнею, добром і злом, маючи переважне право вибирати істинне, добре, досконале і здійснюючи це на ділі, у всякому місці, бутті, стані, званні, ступені, є мудрий, є праведний. Таким є Муж, про котрого тут буде мова. Григорій, син Сави, Сковорода народився у Малій Росії, Київського намісництва, Лубенської округи, в селі Чорнухах, у 1722 році.2 Батьки його були з простого люду: батько - козак, мати - такого ж роду. Вони мали міщанський стан, посередньо достатній, та чесністю, правдивістю, гостинністю, побожністю, миролюбним сусідством виділялись у своєму колі.

Цей їх син, Григорій, на сьомому році від народження відзначався схильністю до побожності, талантом до музики, охотою до наук і твердістю духа. У церкві він добровільно ходив на клирос і співав чудово, приємно. Улюблений же і завжди майже ним повторюваний спів його був оцей Йоана Дамаскина3 вірш: "Образові золотому, що на Деїрському полі поставлений, три твої отроки не дотримали безбожного повеління" і ін.

За його бажанням батько віддав його у Київське училище, що тоді славилось науками.4 Григорій швидко перевершив своїх ровесників успіхами й похвалами. Митрополит Київський Са-муїл Миславський, людина відмінної гостроти розуму й виняткових здібностей до наук, будучи тоді його співучнем, відставав у всьому від нього при величезному своєму старанні.

Тоді царювала імператриця Єлизавета, любителька музики і Малоросії. Хист Сковороди до музики і напрочуд приємний голос були причиною вибору його до двору у співочу капелу, куди й був він посланий при вступі на престол імператриці.5

Він недовго там перебував. Імператриця швидко здійснила подорож до Києва і з нею весь двір. Сковорода, прибувши туди, а при поверненні двора в Санкт-Петербург отримавши звільнення з чином придворного уставника, залишився в Києві та знову почав учитися.

Коло наук, що викладалися в Києві, видалося йому недостатнім. Він захотів побачити чужі краї. Незабаром для цього трапилася нагода, і він скористався нею дуже охоче.

Від двору був відправлений в Угорщину до Токайських садів генерал-майор Вишневський, який для тамтешньої греко-руської церкви хотів мати церковників, здатних до служби й співу. Сковорода, відомий знанням музики, голосом, бажанням
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   40

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Електронна бібліотека української літератури
Пропонований увазі читачів роман «Сад Гетсиманський» належить перу Івана Багряного — письменника, мало знаного у нас, але широко...

Електронна бібліотека української літератури
Якщо перед помилками ти зачиняєш двері, пам’ятай, що Істина теж не зможе ввійти до тебе

Електронна бібліотека української літератури
Багато слів було час від часу, що той чи другий збираються видати її, навіть друкують

Електронна бібліотека української літератури
З огляду на зміст мого твору уважаю потрібним сказати кілька слів про його ґенезу

Електронна бібліотека української літератури
А що буде, коли вченi богослови I не менш вченi лiтературнi ортодокси образяться?

Електронна бібліотека української літератури
...

Електронна бібліотека української літератури
Феноген (входить з бокових дверей з халатом в руках. Говоре в другі двері). Петруша! Скажи хазяйці, що халат у мене

Електронна бібліотека української літератури
«А хіба Ви були на сонці? Хіба Ви їздили на світлянім промені? То неможливе, щоб ви могли це знатиі»

Електронна бібліотека української літератури
Того дня я принесла із лісу гада, а вночі загинув мій чоловік. Усе в цьому світі має свої прикмети І передвіс ники

Електронна бібліотека української літератури
Нарисам гоголівського періоду російської літератури" М. Г. Чернишевського, а для суголосності, оскільки й ми повинні ствердити, що...

Електронна бібліотека української літератури
...

Електронна бібліотека української літератури
В ніч на 31 грудня року радіостанції Соціалістичної Землі прийняли з космосу уривки незвичайної радіограми: “Говорить “В-18”… Бідило…...

Електронна бібліотека української літератури
Крізь щілини намету було видно незвично синє небо. Олег Трубачов лежав горілиць на овечій кошмі, дивився на це небо й декламував

Електронна бібліотека української літератури
Королівського медичного товариства, під час доповіді цього старого дивака Нен-Сагора особи, проте, взагалі одіозної І в медичному...

Електронна бібліотека української літератури
В сьому короткому нарисі автобіографічного кінооповідання автор поспішає зробити відразу деякі визнання: в його реальний повсякденний...

Електронна бібліотека української літератури
Василько, мов ошпарений, вискакує з бур’яну, ганяє за козами, періщачи їх довгою лозиною. Кістляві пальці вуйка Данила — сільського...

Електронна бібліотека української літератури
Прокидаюсь я щосуботи од сонця й золота, що, здається, тече крізь вікно з недавно позолочених хрестів на Андріївській церкві. Якщо...

Електронна бібліотека української літератури
Повість "Батурин" оповідає про остаточний вибір Мазепи стати разом зі шведами в боротьбі проти Петра І та про взяття царськими військами...



База даних захищена авторським правом © 2020
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт