Мета, місце, форми і методи самостійної роботи з англійської мови В умовах класно-урочної системи навчання англійської мови самостійна діяльність учня – це його навчально-комунікативна мовна діяльність, засобом організації якої є самостійна робота. Під самостійною роботою з англійської мови слід розуміти таку форму організації навчальної і мовної діяльності учнів, при якій під керівництвом учителя і за його завданням на уроці учні самостійно здійснюють його послідовний цикл навчальних дій, спрямованих на оволодіння відповідним матеріалом або формування мовних умінь. Це підготовляє учнів до організованої вчителем навчально-комунікативної діяльності, у процесі якої змінюється структура їх психічної діяльності і реалізується мета навчання англійської мови учнів відповідного віку. Самостійна робота учнів – важливій етап на шляху реалізації мети навчання; при цьому метою процесу навчання є не просто правильна зовнішня реакція учнів, а зміна структури психічної діяльності (доповнення її новими елементами), зміна її стану. В організації самостійної роботи учнів ведуча роль належить учителеві, який завчасно планує самостійну роботу учнів, продумує її організаційну і змістову сторони, організовує і стимулює самостійну діяльність учнів і контролює її. Індивідуальні форми організації самостійних робіт різних рівнів складності, які вимагають різної повноти знань , глибини узагальнень і висновків, різноманітних розумових і практичних дій, мають більші освітні можливості порівняно із звичайними завданнями фронтального характеру. Диференціація й індивідуалізація самостійної роботи дає можливість:
Проте досягти цього можна лише в тому разу, коли вчитель добре знає досягнутий його учнями рівень навченості, їхні потенціальні можливості, мотиви учіння, фактичну готовність до сприйняття і засвоєння нових знань. Тому важливою умовою ефективності самостійної роботи учнів є її контроль з боку вчителя на всіх етапах. Самостійна робота учнів на уроці може мати загальний, диференційований, індивідуальний або мішаний характер. Загальний характер вона має тоді, коли учням пропонується однакове для всіх завдання, наприклад, твір на одну й ту саму тему, читання одного й того самого тексту, виконання ідентичних вправ. Проте учням можна запропонувати й групові (або індивідуальні) диференційовані завдання – полегшені або ускладнені варіанти текстів ля читання, вправи різного ступеня складності, додаткові завдання для окремих учнів (або груп учнів) після виконання ними єдиного для всіх обов’язкового мінімуму. У старших класах обсяг самостійної роботи учнів значно зростає порівняно із середніми і , особливо, молодшими класами. Пояснюється це не тільки віковими особливостями учнів, а й специфікою навчального матеріалу, необхідністю виконувати все більшу кількість різноманітних комунікативних вправ. При цьому значно зменшується кількість імітаційних вправ , що поступається місцем вправам творчого характеру, як потребують активної пізнавальної розумово-мовної діяльності. Класифікація самостійних робіт. Класифікація ґрунтується на особливостях мовної діяльності учнів, зокрема, на її рецептивній і репродуктивній формах. При якому такому підходів можна так класифікувати самостійні роботи.
Ця класифікація охоплює як самостійні роботи, що виконуються для засвоєння мовного матеріалу, так і робити з розвитку мовних умінь. Звичайно, у процесі розвитку мовних умінь закріплюється й активізується і мовний матеріал. Проте самостійні роботи для цього засвоєння мають свою специфіку . Вони виконуються на матеріалі так званих передмовних вправ, що підготовляють учнів до власне мовної діяльності, хоча й обмеженої рамками уроку. Самостійної роботи рецептивного характеру мають навчити учнів впізнавати відповідний лексичний, граматичний, фонетичний матеріал при зоровому або слуховому сприйманні. Сюди ж відноситься цілий ряд робіт, пов’язаних з удосконаленням звуко-буквенних асоціальній, а також з виконанням конкретних завдань тип «Знайдіть у тексті …», «Вкажіть…», «Прочитайте (прослухайте) і скажіть …». При цьому самостійні роботи ускладнюються залежно від характеру діяльності – від копіювання (роботи за зразком) до реконструктивної діяльності (роботи за аналогіє. І реконструктивного характеру). Приклади подібних завдань: * за зразком – «Знайдіть у тексті слова з ідентичними буквами (звуками), ідентичні граматичні явища, відповідні речення»; * за аналогією – «Знайдіть у тексті слова даної групи…», «Знайдіть у тексті граматичні явища, аналогічні вивченим (наприклад, дієслова в минулому часі); * реконструктивного характеру – «Знайдіть у тексті слова вихідна форма яких задана», «Знайдіть у тексті подані нижче дієслова, які стоять у майбутньому (теперішньому, минулому)часі. Самостійні роботи репродуктивного характеру мають більший діапазон – від робіт за аналогією до робіт творчого характеру. На відміну від описаних вище, ці роботи ґрунтуються не на впізнаванні, а на відтворенні в усній або письмовій формах. Приклади подібних завдань:
На основі видів мовної діяльності можна виділити самостійні роботи з читання, аудіювання, усного мовлення й письма. Самостійна робота в процесі формування мовних знань Читання З усіх видів мовної діяльності найбільші можливості для розвитку навичок самостійної роботи учнів дає читання. Корисними вправами, що розвивають швидкість читання учнів, є читання тексту за певний проміжок часу. Для виконання самостійних робіт з читання треба відводити приблизно 5-7 хвилин на текст обсягом одна-півтори сторінки, розрахований на ознайомлювальне читання. Обмеження часу на читання тексту змушує учнів читати швидко. Систематичне виконання вправ такого типу сприяє зростанню швидкості читання, що, як уже зазначалось, є важливою умовою продуктивності самостійної роботи з читання. Навчання учнів лексики – це підготовка їх до власне мовної діяльності – читання, центральною ланкою якого, метою і результатом є розуміння прочитаного. Першим фактором, що впливає на розуміння, є мовні засоби, використані в тексті. Градація текстів за ступенем складності залежить від мовного вираження смислового та емоційно-спонукальної інформації. Для самостійної роботи учнів не слід давати тексти, в яких є слова з переносним значенням, алегорії, метафора, бо вони ускладнюють сприймання тексту. Другим фактором, який впливає на розуміння тексту, є відстоювання лексики і граматики того, хто читає, від лексико-граматичного матеріалу самого тексту. Тому для самостійної роботи учнів слід добирати тексти, які відповідають програмним вимогам: це гарантує зменшення ступеня відстоювання мовного матеріалу, тексти, в яких виписуються події, факти, явища, ситуації, невідомі учням. Розуміння прочитаного залежить від сформованості таких навчальних умінь читання, як уміння перекодовувати зорову форму слова у відповідну семантичну категорію; мовна здогадка, зумовлена вмінням вловити формувальні і контекстуальні особливості слова; вміння схопити головну думку тексту, його деталі. Самостійна робота з читання має ширший характер, ніж під час навчання усного мовлення. Тут і сам процес читання , і робота учнів над текстом є самостійною діяльністю. Читання в класі і пов’язана з ним самостійна робота учнів повинні моделювати послідовність і характер домашньої роботи учнів. При цьому в класі особлива увага приділяється прийомам самостійної роботи з читання. Серед завдань, що сприяють зосередженню уваги учнів на змісті тексту і формуванню вміння встановлювати логічні зв’язки між різними відрізками його і простежувати лінію дії, треба використовувати такі:
Як приклади урізноманітнення самостійної роботи учнів над текстами для вивчаючого читання можна навести дві групи завдань: завдання на аналіз мотивів поведінки героїв, їх взаємовідносин і характеристики і завдання на визначення головної думки тексту. До першої групи можна віднести, наприклад, завдання:
Другу групу становлять завдання типу:
даному уривку і якійсь частині попереднього тексту), а які не виражають авторських ідей? Чому?
Основні три завдання потребують більшої самостійності учнів, ніж попередні. Важливим етапом самостійної роботи учнів над текстом є складання плану. Ця робота потребує складної розумово-мовної діяльності учнів і охоплює такі етапи:
Складання плану прочитаного тексту – активна навчально-мовна діяльність, що сприяє розумовому розвитку учнів, розвитку їхнього мовлення, і тому цього виду самостійної роботи слід приділяти серйозну увагу . Задаючи додому читати новий текст , учителеві слід інструктувати учнів з вузлових питань самостійної домашньої роботи. Можна дати таку інструкцію:
Важливий елементом самостійної роботи з читання є вміння реферувати текст. Для формування цього вміння необхідно навчити учнів швидко відшукувати в тексті задану інформацію. Йдеться про переглядове читання. Щоб оволодіти цим умінням, учні повинні навчитися швидко переглядати текст, відшукуючи те . що потрібно в кожному конкретному випадку. Такий перегляд тексту потребує певної швидкості читання. Після знаходження заданої інформації швидкість читання значно знижується. Саме читання стає більш вдумливим. Для успішного виконання завдань реферування потрібно:
У разі потреби знайдена інформація виписується рідною або англійською мовою. В навчальному процесі читання дуже часто використовується і як джерело інформації для перед мовних і мовних вправ в усному мовленні. |
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення музеїв та шкільного краєзнавчого музею; охарактеризувати методи роботи з експозиціями,... | Методи, прийоми, форми роботи: робота зі схемами-опорами, інтерактивні вправи, робота з підручником, мовний розбір, творча робота,... | ||
Мета: Сприяти збагаченню інтелектуального потенціалу та розвитку художньо-мовленнєвої творчості особистості. Забезпечити художньо-мовленнєву... | Мовленнєва зарядка. Warm up. Ознайомлення з правилами читання буквосполучення ck | ||
Методичні вказівки до проведення практичних занять та самостійної роботи з дисципліни "Організація обліку" (для студентів 5 курсу... | Мета: Активізувати та урізноманітнити форми та методи виховної роботи педагогічного колективу з учнями з національно-патріотичного... | ||
Розділ Дидактичні та психолінгвістичні передумови навчання активної граматики англійської мови | Маковецька Яна Петрівна – вчитель англійської мови Тріскинської загаль-ноосвітньої школи І-ІІІ ступенів | ||
Теорія освіти й навчання англійської мови дітей початкової ланки освіти на практиці | Нвр сліпак С. М.; члени експертної групи: заступник директора з вр вантух Т. М., старший викладач кафедри викладання англійської... | ||
Виховна: формувати ціннісне ставлення учнів до праці, людей, виховувати у дітей старанність та наполегливість, прищеплювати інтерес... | Метод проектів як спосіб розвитку творчих здібностей школярів на уроках англійської мови | ||
Значення англійської мови як провідної мови світової науки й культури та однієї з офіційних мов Організації Об’єднаних Націй зумовлює... | Практична мета: удосконалювати лексико-граматичні навички з теми “The Environment”, the second conditional, modal verbs; практикувати... | ||
Методичні вказівки щодо самостійної роботи з навчальної дисципліни «Введення в спеціальність» для студентів денної форми навчання... | Методичні вказівки для виконання самостійної роботи дисципліни «Аудит» для студентів 3 курсу денної та заочної форми навчання освітньо... | ||
Контрольна робота – один із важливих видів самостійної роботи І навичок наукової роботи студентів. Термін виконання контрольних робіт... | Рецензенти: Кобзєєва Т. А., заступник директора з навчально – виховної роботи, спеціаліст вищої категорії, учитель світової літератури,... |
![]() Головна сторінка Бланки резюме Бланк довіреності Бланк заяв Заява зразок Договір розірвання Зразок позовної заяви Заява на паспорт |