Пошук по сайту

Головна сторінка   Бланки   Договори   Заповнення бланків   

Розвиток математичних здібностей

Розвиток математичних здібностей





Сторінка1/4
  1   2   3   4
ТОРЕЗЬКИЙ МІСЬКИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ

МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР





ГЕОМЕТРІЯ НАВКОЛО НАС

РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ
У УЧНІВ 4х – 6х КЛАСІВ



Навчально - методичний посібник для вчителів

та учнів загальноосвітніх шкіл
Торез – 2011


Автори – укладачі:
Толмачова С.В., вчитель математики I категорії Торезької

загальноосвітньої школи I – III ступенів № 10;

Дорошенко І.В., вчитель математики вищої категорії Торезького НВК

« ЗШ I – III ступенів № 11 – ДНЗ № 32»;

Хрущова О.О.,вчитель математики I категорії Торезької загальноосвітньої

школи I – III ступенів № 15;

Кувшинова О.О., вчитель математики Торезької загальноосвітньої школи

I – III ступенів № 26.

Консультант: Ахметзянова А.Ф., методист Торезького міського методичного центру.

Рецензенти:

Ахметзянова А.Ф., методист Торезького міського методичного центру.

Фоміна Н.В.,керівник МПНМК вчителів математики.


ГЕОМЕТРІЯ НАВКОЛО НАС. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У УЧНІВ 4х – 6х КЛАСІВ: Навчально - методичний посібник для вчителів та учнів загальноосвітніх шкіл


ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА ……………………………………………………………………4

I. Методика розвитку математичних здібностей

1.1. Математичні здібності ……………………………………………………..5

1.2. Логічні вправи для школярів ……………………………………..............6

1.3. Поради для батьків та учнів………………………………………………..7

II. Цікава геометрія

2.1. Чорний квадрат (укладач Дорошенко І.В.)………………………………8

2.2. Конструктивна геометрія( укладач Кувшинова О.О.)………………….14

2.3. Геометричні фігури в віршах та казках ( укладач Хрущова О.О.)…….19

2.4. Вправи на логіку( укладач Толмачова С.В.)…………………………....29

2.5.Завдання для математичної вікторини( укладач Толмачова С.В.)…….38
2.6. «Родичі». Корисна казка. ( укладач Толмачова С.В.)…………………..49
2.7. Математична гра «Щасливий випадок» (укладач Хрущова О.О.)…….53
ЛІТЕРАТУРА…………………………………………………………………….58

ПЕРЕДМОВА
«Предмет математики настільки серйозний ,

що корисно не втрачати можливостей,

робити його якомога цікавішим»

Блез Паскаль.

Представлений методичний посібник створений з метою пошуку засобів розширенню кругозору дітей, прийомів, які сприяють підвищенню їх інтересу до вивчення математики. При вивчені геометрії в 7х – 9х класах більшість вчителів стикаються з проблемою не сформованості в учнів образного мислення та вмінь розв’язувати задачі, в яких потрібно простежити послідовність виконання логічних перетворень та знаходити необхідні компоненти.

Як відомо, розвиток інтересу до предмету та здібність творчо мислити проявляється в процесі вибору найбільш раціонального способу розв’язання задач у учнів 4х – 6х класів. Ось чому для формування та розвитку зацікавленості дітей математикою необхідно спонукати молодшого школяра до розумової праці через інтерес до предмету. А щоб прищеплювати інтерес, потрібно не тільки залучати увагу учнів до будь – яких елементів, але й викликати у дітей здивування.

Засобами до привертання уваги є:

1) Особливе, яскраве оформлення кабінету, в якому дивовижно поєднуються знайомі дітям з дитинства світ казок та таємничий світ математики.

2) Цікаво та дивовижно сформульовані питання, задачі, шаради, ребуси, загадки.

3) Навчальний матеріал викладається доступно і зрозуміло.
I. МЕТОДИКА РОЗВИТКУ МАТЕМАТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ
1.1. МАТЕМАТИЧНІ ЗДІБНОСТІ
До математичних здібностей відносяться:

1. Здібність до формалізації математичного матеріалу, до виділення форми від змісту, абстрагування від конкретних кількісних відношень і просторових форм та оперування формальними структурами, структурами відношень та зв’язків.

2. Здібність узагальнювати математичний матеріал, вибирати головне, відволікатися від незначного, бачити загальне у зовні різному.

3. Здібність оперувати числовою та цифровою символікою.

4. Здібність до послідовного, правильно складеного логічного судження, пов’язанного з необхідністю в доказах, висновках.

5. Здібність скорочувати процес роздумів, мислити згорнутими структурами.

6. Гнучкість мислення, здібність до переходу від однієї розумової операції до другої, відступ від шаблонів та стереотипів. Ця особливість мислення дуже важлива в творчий роботі математика.

7. Математична пам’ять - це пам’ять на узагальнення, формалізовані структури, логічні схеми.

8. Здібність до просторової уяви.



1.2. ЛОГІЧНІ ВПРАВИ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ

Як відомо, в школі необхідно вести роботу по формуванню та розвитку логічного мислення школяра. Логічні вправи формують у дітей правильне мислення. На уроках та позакласних заходах в процесі логічних вправ діти практично вчаться порівнювати математичні об’єкти, виконувати найпростіші види аналізу та синтезу, встановлювати зв’язки між родовими та видовими поняттями.

Логічні вправи важливі ще тому, що при їх виконанні активізується та розвивається пам’ять, мова, увага, здібність сприймати сказане на слух, швидкість реакції.

Існують форми логічних вправ:

- швидка слухова (читається вчителем, учнем, запис на магнітофоні) ; але при такій формі учні стомлюються, тому що при сприйнятті на слух загрузка припадає на пам’ять. Тим не менш така форма вправ розвиває слухову пам’ять.

- зорова ( використання таблиць, плакатів, підручників, презентацій);

-комбінована.



1.3. ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ ТА УЧНІВ

Допомогти прищепити любов до математики у дітей та розвивати математичні здібності допоможуть прості та доступні заняття та ігри:

1) Складові картинки – загадки, пазли, кубики – рубики, змійки та інші ігри, в яких потрібно щось пересувати, поєднувати або міняти.

2) Будівельні кубики й блоки, конструктори із деталей, що змикаються; набори для будівництва об’єктів та всеможливі варіанти лего.

3) Читання книг з математичним підтекстом, використання цифр або рахунку, або ті, що можна переказувати, акцентуючи увагу на використання математичних понять.

Наприклад, казки «Три поросяти», «Семеро козенят», «Білосніжка та сім гномів», « Теремок» та інші.

4) Вивчаючи такі інтересні явища, поняття й предмети, як поштові марки, час, календарі, явища природи.

5) Знайомство дитини з поняттями кольору, форми, розміру, протилежностей з використанням роздаткових матеріалів, кубиків, карточок, комп’ютерних презентацій та інших посібників.

6) Включення математики в повсякденне життя: рахуйте з дитиною предмети, людей, машини; залучайте їх до домашніх вправ (допомогти накрити стіл по кількості гостей, підрахувати гроші під час покупок у магазині і т.п).

7) У вільний час розв’язувати японські кросворди.

8) Під час гри в комп’ютерні ігри давати перевагу таким іграм: «Автогонки»,

«Склади фігуру», «Хто попав не в свою компанію», «З’єдналки», «Розмалюй», «Танграм» та інші.

Деякі види головоломок , казок з математичним змістом та логічних задач зібрані в даному посібнику, які допоможуть розвивати математичні здібності школярів як на уроках, так і в позаурочний час.

II. ЦІКАВА ГЕОМЕТРІЯ


2.1. ЧОРНИЙ КВАДРАТ


Дорошенко І.В.,

Торезький НВК «ЗШ I - III ступенів №11 – ДНЗ №32»

У геометрії відома чудова теорема угорського математика Фаркаша Бойаї: якщо два многокутники рівновеликі (тобто мають рівні площі), то завжди можливо один з них розрізати на кінчену кількість таких многокутників, з яких може бути складений другий. Це значить, що якщо взяти, наприклад, квадрат, то без усякої втрати площі можна його перетворити в правильний п'ятикутник або правильний шестикутник, в один або кілька рівносторонніх трикутників і т.д. Таке перекроювання квадрата в іншу фігуру може бути здійснено не єдиним способом, але буде потрібно виявити велику спритність і винахідливість, щоб знайти хоча б один підходящий спосіб. Привабливість цих задач - у можливості різних рішень. Одні з них, вирішені ще в далекій давнині, одержали згодом кращі рішення. Інші - дотепер мають "спортивний" інтерес і нерідко фігурують на математичних олімпіадах.

Вправи в конструюванні фігур з частин квадрата є не тільки корисною геометричною забавою, але і мають практичний сенс: вони можуть допомогти в раціональному розкрої матеріалів, у використанні так званих "відходів" - обрізків шкіри, тканини, дерева і т.п., для перетворення їх у корисні речі. Відомо багато прикладів величезної економії, досягнутої виробниками за рахунок продуманої зміни розкрою промислових матеріалів.

У вмілих руках допитливої людини самий звичайний квадрат стає дивною геометричною фігурою. Він може весь без залишку перетворитися в іншу фігуру або в кілька інших фігур правильної або неправильної форми. Але для кожного перетворення попередньо повинний бути розрізаний на визначені частини. У складанні будь-якої фігури (за винятком особливо обговорених випадків) повинні брати участь усі частини квадрата.

Дуже дотепно розрізав квадрат (чорний квадрат) ще кілька тисяч років тому китайський вчений Та-нг (див. рис. 1). Ймовірно, ці частини квадрата спочатку служили для демонстрації геометричних фігур. З частин чорного квадрату легко скласти прямокутник, паралелограм, трапецію і т.д.



Рис. 1. Чорний квадрат

З часом було замічено, що з цих частин можна скласти безліч фігур-силуетів самої вигадливої форми, уживаючи для складання кожної фігури всі сім частин квадрата. Так створилася захоплююча гра-головоломка "танграм", що одержала широке поширення в Китаї. Там ця гра відома також широко, як у нас шахи. Улаштовуються навіть спеціальні змагання на складання найбільшої кількості фігур з найменшою витратою часу. Переможці одержують спеціальні призи.

Надалі пропонується з усіх частин чорного квадрату скласти двадцять три фігури, нижче зображених.

Головоломка

Розв’язок головоломки





Рис. 2. Місток





Рис. 3. Кепка





Рис. 4. Молоток





Рис. 5. Револьвер





Рис. 6. Вісімка





Рис. 7. Кішка





Рис. 8. Журавель





Рис. 9. Заєць





Рис. 10. Кенгуру





Рис. 11. Страус





Рис. 12. Гусак





Рис. 13. Курка





Рис. 14. Риба





Рис. 15. Порося





Рис. 16. Вершник





Рис. 17. Молода жінка





Рис. 18. Жінка у дзеркала





Рис. 19. Жінка похилого віку





Рис. 20. Жінка з хусткою





Рис. 21. Будинок





Рис. 22. Свічка





Рис. 23. Паровоз





Рис. 24. Трубка
  1   2   3   4

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Методичні рекомендації щодо розвитку логіко-математичних здібностей
Поняття «Розвиток математичних здібностей» є досить складним, комплексним І багатоаспектним. Воно складається з взаємозалежних І...

Розвиток креативності у музичній діяльності дошкільників
Б. Теплов в своїй книзі «Психологія музичних здібностей» підкреслював, що точніше було б обговорення не загальних І спеціальних здібностей,...

Розвиток
Розділ І. Науково-теоретичні основи розвитку творчих здібностей учнів

Розвиток творчих здібностей дітей молодшого – шкільного віку засобами...

Розвиток творчих здібностей школярів на уроках математики шляхом...

Освіти педагогічних працівників черкаської обласної ради
Розвиток творчих здібностей учнів засобами інформаційно-комукаційних технологій на уроках географії

Розвиток творчих здібностей у дітей дошкільного віку
Наукова робота учасниці ІІ етапу Всеукраїнської студентської олімпіади зі спеціальності “Соціальна педагогіка”

Випуск 2 Методичні нотатки «Крок в урок»
Застосування технології особистісно зорієнтованого навчання та її вплив на розвиток інтелектуально-пізнавальних І творчих здібностей...

Розвиток творчих здібностей учнів на уроках обслуговуючої праці через...
Навчально-методичний посібник. – село Лозуватка, Криворізький район, 2015 р., 16 с

Закон України «Про освіту»
Вся система роботи в зош №30 спрямована на розвиток дитини як особистості, її нахилів, інтересів, здібностей та самовизначення, саморозвиток...

Дослідження творчих здібностей 15
У віснику вміщені матеріали дослідження керівником гуртка «Прикладні мистецтва» впливу художньої праці на розвиток уяви дітей дошкільного...

Уроку
Перехід до особистісно орієнтованої моделі навчання та виховання спрямовує мою роботу на впровадження інноваційних технологій навчання,...

Тов «дмж „Познайка”» Штронда В. А. від «7» вересня 2010 р. Положення про проведення
Одним із пріоритетних напрямів діяльності журналу для вивчення англійської «Posnayko» є розвиток творчих здібностей дитини

Розвиток творчих здібностей учнів на уроках історії
Давні римляни називали історію наступницею життя, отже лише глибоке знання історії допомагає правильно його будувати

Тема: «Розташування текстів»
Обладнання: програма ппз «Сходинки до інформатики», програма «WordPad», презентація «Загадки. Світ техніки», «Комп’ютерна абетка»,...

Розвиток творчих здібностей на уроках української мови та літератури
Рецензенти: Кобзєєва Т. А., заступник директора з навчально – виховної роботи, спеціаліст вищої категорії, учитель світової літератури,...

«розвиток пізнавальних здібностей учнів на уроках правознавства І...
Без належного рівня правової освіти І навичок правомірної поведінки неможлива нормальна участь у суспільному житті. Старшокласник...

Підготували
ОБ’єкт дослідження: театралізована діяльність дітей групи 5-того року життя «Веселка», розвиток творчих здібностей дітей через різні...



База даних захищена авторським правом © 2020
звернутися до адміністрації




blanki-ua.com.ua


Головна сторінка

Бланки резюме
Бланк довіреності
Бланк заяв
Заява зразок
Договір розірвання
Зразок позовної заяви
Заява на паспорт